
 

1 
 

 
ALBERT GARRIDO LLORT, secretari general de la Fundació Consell de la 
Informació de Catalunya,  
 
CERTIFICA: Que en relació a l’expedient núm. 3/2016 els membres del Consell 
de la Informació de Catalunya en reunió plenària de data 26 d’octubre  de 2016 
(CIC) i un cop aprovades algunes revisions del text final, van adoptar per 
unanimitat el següent acord, segons la documentació de l’expedient: 
 
 
“Expedient 3/2016 
 
ASSUMPTE: La Sra M. A. i Pons, en nom propi i també en representació de les 
famílies que han viscut al BlocSalt (municipi de Salt) i de la PAH-GIRONA-SALT 
van presentar una queixa al Deganat del Col·legi de Periodistes de Girona per la 
difusió d’una notícia emesa per Cadena Ser Girona, i també publicada a la web 
el 10 de maig de 2016, signada per la periodista Paula Brujats i titulada: “El 
BlocSalt s’ha de rehabilitar”.  
 
ANTECEDENTS 
 
El motiu de queixa és la següent informació:  
 
"La SAREB, la propietària dels 30 pisos del BlocSalt, ha cedit l'edifici a la 

Generalitat per destinar-lo a lloguer social però abans d’això, els ha de 

rehabilitar. Tot i que és un bloc nou, quan hi va haver el primer 

desallotjament, les famílies que hi vivien es van emportar forns, cuines 

vitroceràmiques i fins i tot endolls de les parets." 

 

La Sra. A. assegura en el text de la queixa que aquesta informació és falsa, 
calumnia de forma molt greu les persones reclamants i de la PAH, atempten 
contra els seu l’honor i bon nom i vulneren el Codi Deontològic del Col·legi de 
Periodistes de Catalunya.  
 
La Sra. A. demana a la delegació del Col·legi de Periodistes de Girona que actuï 
de mitjancer per aconseguir reunir-se amb la periodista Paula Brujals i l’emissora 
de ràdio per tal de que “s’emeti en el mateix format, durada i nombre d’emissions 
una notícia on es desmenteixi la desinformació de la SER de forma ben nítida, 
on es doni veu a la PAH-Girona-Salt i on la SER es disculpi de forma clara”.  
 
La delegació del Col·legi de Periodistes de Girona es va adreçar al Consell de la 
Informació de Catalunya per tal de que tramités la queixa donat que està 
relacionada amb un suposat incompliment del Codi Deontològic. El CIC va 
admetre la queixa i demanà a la Sra. A. que s’adrecés al Consell instant 
l’obertura d’expedient i especificant els criteris de Codi Deontològic 
presumptament infringits. 
 



 

2 
 

En resposta a la sol·licitud del CIC, la Sra. A. presenta formalment la queixa i 
acompanya la documentació ja lliurada al Col·legi de Periodistes de Girona; i 
informa que la notícia objecte de queixa es va emetre el 10 de maig de 2016 en 
horari de màxima audiència, les vuit del matí, sense que hagués estat 
contrastada amb les persones que s’hi citen, que són les que han presentat 
aquesta queixa. La Sra. A. demana que el CIC actuï de mitjancer per aconseguir 
que la ràdio SER Girona desmenteixi la notícia en un mateix format i horari 
d’emissió i manifesti les seves disculpes a la PAH Girona Salt. A més, assenyala 
com a criteris del Codi Deontològic infringits els números 1, 2, 3, 4 i 12. 
 
Igualment la Sra. A. aporta un email enviat per ella mateixa a la periodista Paula 
Brujats i a la direcció de la Cadena Ser Girona amb el mateix contingut que 
l’anterior queixa adreçada al Col·legi de Girona. També acompanya el mail de 
resposta de la directora de la cadena Ser Girona, Sra. Carme Martínez Salomé, 
la qual nega la falsedat de la notícia controvertida  i es remet –textualment- “al 
que va passar al desembre de 2013 (..). quan hi va haver el primer 
desallotjament del BlocSalt , tu mateixa vas tenir un conflicte amb una persona a 
qui acusaves d’haver-se emportat electrodomèstic d’un dels pisos (...); en aquell 
moment, aquella persona també va reconèixer les acusacions que tu feies contra 
ella”, adjuntant en enllaç del que publicava el Diari de Girona el 13 de gener de 
2013 sobre els fets, que és el següent:  
 
http://www.diaridegirona.cat/girona/2013/12/13/detenen-portaveu-pah-denuncia-
duna/647800.html 
 
En aquest enllaç, el Diari de Girona informa de la detenció de la Sra. A. pels 
Mossos d’Esquadra arrel de la denúncia presentada el 8 de desembre de 2013 
per una activista resident al BlocSalt  que va haver d’abandonar amb la seva 
parella una vivenda en el primer desallotjament del Bloc, d’on se’n va emportar 
endolls i interruptors de llum per col·locar-los a un altre habitatge que no en 
disposaven, al que van accedir en forma “d’okupes”. En aquest conflicte, la 
denunciant acusa d’agressions la Sra. A.. 
 
AL.LEGACIONS  
La Cadena SER Girona no ha presentat al·legacions directament al CIC sobre 
l’assumpte tot i havent-les sol·licitats  en dues ocasions a la directora de SER 
Girona. 
 
PONÈNCIA  
Els criteris deontològics del Codi que la Sra. A. considera infringits són el 1, 2, 3, 
4 i 12. Una vegada estudiat en profunditat el cas denunciat, ens hem de 
circumscriure als criteris 1 i 2 com el veritablement aplicables, tota vegada que 
els altres criteris que esmenta no són subsumibles en els fets enunciats. El criteri 
1 diu: “Observar sempre una clara distinció entre els fets i opinions o 
interpretacions, evitant tota confusió o distrorsió deliberada d’ambdues coses, 
així com la difusió de conjectures i rumors com si es tractés de fets”. El criteri 2 
diu:  “Difondre únicament informacions fonamentades, evitant en tot cas 
afirmacions o dades imprecises i sense base suficient que puguin lesionar o 
menysprear la dignitat de les persones i provocar dany o descrèdit injustificat a 

http://www.diaridegirona.cat/girona/2013/12/13/detenen-portaveu-pah-denuncia-duna/647800.html
http://www.diaridegirona.cat/girona/2013/12/13/detenen-portaveu-pah-denuncia-duna/647800.html


 

3 
 

institucions i entitats publiques i privades, així com la utilització d’expressions o 
qualificatius injuriosos”. 
 
Si ens atenem a la textualitat de la notícia que la Sra. A. considera falsa i 
degradant, observem que es composa de dues parts. La primera, la necessitat 
de rehabilitar els 30 pisos del BlocSalt abans de adjudicar-los per a lloguer 
social; i la segona, la referència a que quan hi va haver el primer desallotjament 
del BlocSalt, les famílies que hi vivien es van emportar forns, cuines 
vitroceràmiques i fins i tot endolls de les parets.  
 
Respecte la necessitat de rehabilitar els pisos, cap de les dues parts aporta 
proves de si la Generalitat havia previst realment rehabilitar o no els pisos del 
BlocSalt abans de cedir-los als nous llogaters, però sembla lògic que així sigui ja 
que havien estat desallotjats feia tres anys (desembre de 2013) i la notícia porta 
data de 10 de maig de 2016; per tant, el deteriorament és previsible. Però això 
no està en discussió en la controvèrsia plantejada, sinó que el que és causa de 
queixa és la segona part del paràgraf perquè indueix a que el lector pensi que la 
rehabilitació és necessària amb motiu de que el primer desallotjament va estar 
acompanyat d’actes delictius, com ho són els robatoris de “forns, cuines 
vitroceràmiques i fins i tot endolls de les parets“.  
 
La resposta de la directora de la SER Girona a la necessitat de rectificació que li 
va plantejar la Sra. A. és aclaridora. La Sra. Martínez addueix que la informació 
és veraç i que la prova de que en el primer desallotjament hi varen haver 
robatoris en els pisos la podem trobar en l’article que publica el Diari de Girona el 
13 de desembre de 2013. Després d’aquesta afirmació, la directora de la SER 
considera que la resta d’acusacions de la Sra. A. “cauen pel seu propi pes”. No 
podem estar d’acord amb aquesta afirmació. 
 
En efecte, l’article del Diari de Girona parla d’un cas –no d’una generalitat de 
casos- en el qual la Sra. A. –amb independència de que agredís o no la 
denunciant- va defensar en tot moment la necessitat de preservar el mobiliari 
dels pisos desallotjats, fins el punt d’anar a buscar el material que pensava 
sostret a la casa de la denunciant per reintegrar-lo al seu lloc. No hi ha cap altra 
referència en la documentació aportada que faci suposar que en el 
desallotjament es van produir més actes vandàlics d’arrencament d’endolls, ni 
robatoris de mobles de cuina com forns o cuines de vitroceràmica. En aquest 
sentit, la periodista Brujat ha faltat a la veracitat informativa (criteri 1) elevant un 
cas aïllat de vandalisme a la generalitat del comportament dels desallotjats que 
no es va produir, segons es desprèn de la documentació aportada.  I també ha 
faltat a la norma ètica de contrastar la informació, especialment en els casos que 
poden lesionar la dignitat de les persones o provocar dany o descrèdit a entitats 
privades com la PAH (criteri 2). Aquest punt l’aporta la Sra. A. en el seu mail al 
CIC quan diu: “A nosaltres no se’ns va trucar en cap moment per saber què en 
pensàvem ni per saber si era cert o no”.  Tampoc en fa esment en sentit contrari 
el mail de la directora de la Ser Girona. 
 
Finalment, no són apreciables les vulneracions dels criteris 3 (rectificar amb 
diligència les informacions falses), 4 (utilitzar mètodes dignes per obtenir 
informació) i 12 (actuar amb especial responsabilitat en casos que puguin 



 

4 
 

suscitar discriminació) ja que la informació de la Cadena SER no està 
relacionada amb aquests criteris ètics, amb independència de que la Sra. A., que 
coneix abastament els problemes dels desallotjaments, pot suposar que 
indiciàriament l’article de la periodista Brujats pot ser interpretat per terceres 
persones més enllà del que realment diu en la seva textualitat.  
 
MEDIACIÓ 
La Sra. A. demana al CIC que actuï de mitjancer amb la Cadena Ser Girona per 
tal de que ambdues parts es reuneixin per aconseguir que sigui rectificada la 
informació o per a què la Sra. A. i la PAH puguin intervenir en un programa de 
radio similar en el mateix horari i extensió que el que ha estat objecte de queixa. 
La directora de Ser Girona s’ofereix a parlar de la qüestió en el email de resposta 
a la queixa de la Sra. A..  
Si el CIC pot aportar el seu esforç per a liquidar la controvèrsia amb una bona 
entesa entre les parts, vol fer constar que està disposat a fer de mitjancer, però 
la iniciativa no li pertany com a Consell. 
 
Per tot això, el Consell de la Informació de Catalunya adopta el següent: 
 
A C O R D 

La periodista Paula Brujats i la Cadena Ser Girona, en el cas que ens ocupa, han 
infringit els criteris 1 i 2 del Codi Deontològic del Col·legi de Periodistes de 
Catalunya, però no els criteris 3, 4 i 12 del mateix Codi.”  
 
I per que així consti s’estén la present certificació, amb el vistiplau del president, 
a Barcelona en data 2 de novembre de 2016. Certifico.   
 
 
 
 
 
 
 
 
Vist i plau  
Roger Jiménez      Albert Garrido 
President     Secretari General 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 


