
 

1 
 

ALBERT GARRIDO LLORT, secretari general de la Fundació Consell de la 
Informació de Catalunya,  
 
CERTIFICA: Que en relació a l’expedient núm. 6/2016 els membres del Consell 
de la Informació de Catalunya en reunió plenària de data 26 d’octubre  de 2016 
(CIC) i un cop aprovades algunes revisions del text final, van adoptar per 
unanimitat el següent acord, segons la documentació de l’expedient: 
 
“Expedient núm. 6/2016 
 
ASSUMPTE: El grup polític Federalistes d’Esquerres, amb data 20 de juliol de 
2016, presenta una queixa contra TV3 per la informació continguda a l’informatiu 
del 9 de juliol de 2016: 
 
http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/telenoticies-vespre/telenoticies-cap-desetmana- 
vespre-09072016/video/5610906/ 
 
 
Federalistes d’Esquerres assegura en l’escrit de queixa que:  
 
1. “La informació emesa no respon a la pregunta d'on ni quan ni com es va 
produir aquesta informació, una omissió que sembla feta de forma deliberada, ja 
que la peça en qüestió no és producte de la improvisació d'últim minut sinó que 
està força treballada. La presentadora del telenotícies fa fins i tot una introducció 
en què s'interpreta que les jornades s'han produït en un lloc indeterminat 
d'Espanya”. Federalistes d’Esquerres critica que en cap moment s’hagi citat 
l’Escola d’Estiu organitzada per aquesta entitat, àmbit en el qual TV3 va 
contactar amb l’entrevistat, el Sr. Anton Costas, catedràtic de la UB i participant 
de l’Escola d’Estiu.  
 
2. “En tractar-se d'una emissora pública, creiem que seria imprescindible 
garantir que els criteris bàsics d'una notícia estiguessin recollits i que la 
percepció entre els assistents a aquestes jornades després de veure el 
telenotícies d'aquest dia no fos que la seva pròpia televisió li oculta informació”. 
 
 
3. “Ningú de TV3, ni de la redacció ni els periodistes que van fer 
l’enregistrament, va demanar permís o informar als responsables de 
Comunicació de Federalistes d’Esquerres que pensaven assistir a l’acte i 
entrevistar un dels ponents convidats”. 
 
AL·LEGACIONS:  
En escrit enviat pel Cap d’Informatius de TV3, Sr. David Bassa, a la Corporació 
Catalana de Mitjans Audiovisuals SA i remès posteriorment al Consell de la 
Informació, es manifesta que:  
-Un equip de la secció d’Economia de TV3 es va identificar a la taula d’accés a 
l’acte del 9 de juliol, sense cap altre requeriment per part de l’organització.  
-L’equip va entrevistar el Sr. Costas sobre el Brexit considerant que era un tema 
noticiable sobre el qual el Sr. Costas en podia fer una valoració en tant que 
catedràtic i president del Cercle d’Economia.  



 

2 
 

-Lamenta profundament que alguns dels assistents a la jornada poguessin tenir 
la sensació que TV3 ocultava informació. 
-A la notícia es podia veure un rètol on hi deia: “Aquest matí, a Barcelona”. Per 
tant, queda clar on es produeix la notícia. 
-No hi va haver omissió deliberada dels Serveis Informatius de TV3: “Podríem 
senzillament no haver fet la cobertura de l’acte”, explica el Sr. Bassa.  
 
PONÈNCIA  
Pel que fa a la possible manipulació de la informació amb omissió de dades 
rellevants, tal com es pot apreciar en el visionat de la notícia de TV3 i en la carta 
del Cap d’Informatius, el fet noticiable era el Brexit i, per tant, les declaracions del 
Sr. Anton Costas no requereixen una explicació del “Where/On” periodístic més 
enllà de la ciutat. No era necessari esmentar que l’expert era ponent d’una 
Escola d’Estiu del qual aquest tema no n’era l’eix central si bé el Sr. Costas en 
va parlar una mica.  
Pel que fa a la presència d’un equip de la Secció d’Economia dels Informatius de 
TV3 a l’Escola d’Estiu, segons l’explicació donada pel seu cap d’Informatius, sí 
que aquest periodistes es van donar a conèixer a l’organització de 
l’esdeveniment. Se sobreentén que Federalistes d’Esquerres delegava la missió 
d’atenció als periodistes en les persones de la taula de l’entrada a l’Escola 
d’Estiu. TV3 afirma que, amb anterioritat, va rebre un correu electrònic on es 
convocava els periodistes a assistir a aquell acte. 
 
Per tot això, el Consell de la Informació de Catalunya adopta el següent: 
 
A C O R D 

El Consell de la Informació considera que la informació de TV3 no vulnera cap 
dels punts del Codi Deontològic. 
Per la qual cosa i ja que l’acció de TV3 es va produir dins de l’activitat normal 
periodística, la queixa es considera desestimada.” 
 
 
I per que així consti s’estén la present certificació, amb el vistiplau del president, 
a Barcelona en data 2 de novembre de 2016. Certifico.   
 
 
 
 
 
 
 
 
Vist i plau  
Roger Jiménez      Albert Garrido 
President     Secretari General 
 
 
 


