FUNDACIO

3 C

CONSELL DE LA
INFORMACIO DE CATALUNYA

JOSEP ROVIROSA OLIVE, secretari general de la Fundacié Consell de la Informacio de
Catalunya,

CERTIFICA: Que en relacié a I'expedient num. 5/2022 els membres del Consell de la
Informaci6 de Catalunya van adoptar per unanimitat i en reunio virtual de data 7 d’abril de
2022 el seglent acord, segons la documentacio de I'expedient:

Expedient num. 5/2022

ASSUMPTE: Queixa de la plataforma Sabadell lliure de corrupcié per una entrevista a
Manuel Bustos publicada al Diari de Sabadell. Consideren que és “ofensiva i
difamatodria”, que el diari no va publicar prou informacié de context sobre el procés
judicial en el qual I'exalcalde es veia immers i que no s’ha atés la seva peticio de réplica.
Consideren que s’han vulnerat els punts 1, 2 i 3 del Codi Deontologic.

ANTECEDENTS

El 17 de gener de 2022, el Consell de la Informacié rep una queixa de la plataforma
Sabadell lliure de corrupcié per una entrevista a I'exalcalde de Sabadell, Manuel Bustos,
publicada al Diari de Sabadell el cap de setmana del 18 i 19 de desembre de 2021,
signada pel periodista Albert Acin. L’entrevista va sortir publicada pocs dies després que
I’Audiéncia de Barcelona desestimés el darrer recurs de la defensa de Bustos i exigis la
seva entrada a preso.

La Plataforma considera que I'entrevista és “ofensiva i difamatoria”. Es queixa que el
Diari de Sabadell no es va fer resso dels arguments objectius de I'Audiéncia per enviar
Bustos a presg, i que en canvi el dissabte seglient va publicar I'entrevista només amb la
versio de Bustos, amb el titular “Aniré tres anys a la presé per dues multes de transit, i
res meés”. Per una banda, la Plataforma considera que el Diari va minimitzar el cas, del
qual ells han exercit 'acusacié popular, en centrar-se Unicament en la retirada de les
multes de transit (fet que havia motivat la condemna) i no donava tota la informacié de
context necessaria sobre el procés judicial a Bustos, com una condemna prévia i quatre
judicis pendents. Per laltra, considera que, en I'entrevista, I'exalcalde “tergiversa la
veritat®’, adopta “una estratégia victimista” i “difama” la Plataforma.

Dos dies després de la publicacioé de I'entrevista, el 20 de desembre, la Plataforma va
enviar un comunicat de réplica al Diari de Sabadell, amb el titol “Puntualitzacions a
I'entrevista del DS a I'exalcalde condemnat Manuel Bustos”. Com que aquest no va ser
publicat, el dia 28 de desembre la Plataforma va tornar a enviar la carta, aquest cop per
burofax, advertint que, si no es publicava, emprendrien accions legals. En el moment de
fer arribar la queixa al CIC, Diari de Sabadell no havia publicat el comunicat de réeplica.
Per tot plegat, la Plataforma considera que el Diari de Sabadell ha incomplert tres punts
del Codi Deontologic: I'1 (informar de manera acurada i precisa), el 2 (evitar perjudicis
per informacions sense fonament) i el 3 (rectificar les informacions incorrectes).

AL-LEGACIONS

Diari de Sabadell ha fet arribar al CIC un escrit d’al-legacions. En primer lloc, esmenta
gue el Diari surt en paper tres dies a la setmana (dimarts, dijous i dissabte), pero que la
resta de dies manté una periodicitat a la seva pagina web i en els seus butlletins
electronics. En aquest context, indiquen que la senténcia definitiva es va fer publica el
dijous 16 de desembre, i com que el diari ja estava impreés, van donar la noticia a través
de la web. Aporten un enllag a la publicacié de la noticia (“L’exalcalde de Sabadell
Manuel Bustos anira a la presoé: es ratifica la pena de tres anys”) i un enlla¢ a una
publicacié de tres anys enrere on es donaven a coneixer les trucades que havien
comportat la condemna. Es per aix0, indiquen, que van considerar que dos dies després,



FUNDACIO

3 C

CONSELL DE LA
INFORMACIO DE CATALUNYA

el dissabte -en queé es tornava a publicar el diari en paper-, la noticia de l'ingrés ja era
“antiga”, de manera que van decidir obrir la portada i dedicar dues pagines a I'entrevista
amb Bustos. Una decisidé que consideren “impecable” des del punt de vista periodistic i
editorial, ja que era la primera vegada que Bustos parlava amb un mitja des de que va
esclatar el cas Mercuri. També asseguren que, des de 2018, any en que el Diari es va
rellancar gracies a una nova propietat, han fet una exhaustiva cobertura de la implicacié
de Bustos en el cas Mercuri. En aquest sentit, I'escrit d’al-legacions incorpora enllagos i
PDF d’articles publicats sobre el tema, com “Fiscalia i acusacié demanen presoé per a
Bustos i Duran pel Cas Multes” o “Manuel Bustos, condemnat a tres anys de preso per
la retirada de les multes”. També inclouen un enllag a una noticia del 17 de desembre
amb el titular “Sabadell lliure de corrupcio celebra que el jutge ratifiqui la pena de presoé
per a Manuel Bustos”, on expliquen la reaccio de la plataforma davant la senténcia.

Pel que fa a I'escrit de réplica de la Plataforma, els responsables del Diari indiquen que
no van rebre I'escrit el 20 de desembre, sind el dia 28 directament a través del burofax
(del qual adjunten copia). En cap cas, assenyalen, el text anava acompanyat d’una
peticio d’exercir el dret a replica, de manera que ho van considerar un article d’opinié
més, com altres que ha enviat la Plataforma, que no van veure necessari publicar al
considerar que no aportava res de nou ni rellevant. Per tot plegat, la direccié del diari
considera “fermament” que no hi ha res a replicar, que en qualsevol cas no han rebut
cap peticio efectiva de réplica i recorda que els afectats tenien dret a recorrer la via
judicial per exercir aquest dret, cosa que no han fet.

Finalment, afegeixen que l'actitud de la Plataforma amb els periodistes ha estat
“sectaria” i “ha fregat actituds totalitaries”, tot arribant als insults personals i la
desqualificacio publica a les xarxes socials.

PONENCIA

En primer lloc, s’han de tenir en compte dues consideracions. La primera és la
rellevancia informativa que té la publicacié de I'entrevista a Manuel Bustos en el context
en que ho va fer el Diari de Sabadell, just després que es conegués la condemna en
ferm a I'exalcalde i abans del seu ingrés a presé, i més tenint en compte el fet que Bustos
portava temps sense parlar amb els mitjans de comunicaci6. Es tracta, doncs, d'un
testimoni de rellevancia periodistica, ja que en aquesta entrevista I'exalcalde dona la
seva versio sobre uns fets molt greus que han tingut un gran impacte en I'opinié publica.
En segon lloc, cal tenir en compte que l'entrevista no és un génere estrictament
informatiu, siné que en aquest cas té un caracter interpretatiu, ja que busca l'opinié i el
comentari de I'exalcalde sobre un fet d’actualitat com és la seva condemna.

A partir, d’aqui, el primer punt del codi deontologic que la Plataforma considera vulnerat
és el nimero 1, que demana “informar de manera acurada i precisa” i acostar-se a la
realitat dels esdeveniments “amb la maxima fidelitat possible”. En aquest cas, cal
assenyalar que, d’entrada, Diari de Sabadell deixa clar, tant al subtitol de portada com
a I'entradeta, que aquesta entrevista es realitza perqué Bustos ha estat condemnat per
retirar multes a familiars, de manera que en cap moment intenta eludir el tema. A més,
I'entrevista no és, en cap cas, un “massatge”: les preguntes son pertinents, rellevants i
en cap cas intenten “maquillar” les accions de I'exalcalde, sin6 que van dirigides a qué
aquest doni explicacions sobre els fets. En relacié a les respostes de l'alcalde, a qui la
Plataforma acusa de “mentir”’ i “fer-se la victima”, cal recordar que préviament ja s’han
publicat les resolucions judicials, de manera que I'entrevista es realitza perqué Bustos
pugui donar les explicacions que consideri pertinents i per tant té dret a expressar les
seves opinions, encara que la Plataforma no les comparteixi.

Pel que fa a la publicacio dels motius objectius de I'’Audiéncia per a la condemna, és cert
que no apareixen mencionats en l'entrevista. Es cert que, al tractar-se d’un mitja



FUNDACIO

3 C

CONSELL DE LA
INFORMACIO DE CATALUNYA

multimedia, la informacié va quedar reflectida al web el mateix dia que va sortir. Tot i
aixo, caldria reflexionar sobre les implicacions que té el fet d’haver publicat una
informacié només en format web, ja que els lectors en paper no hi haurien tingut accés.
En relacié a la informacié de context, és cert que I'entrevista només se centra en la
senténcia de les multes de transit, deixant de banda la resta de context relacionat amb
el cas Mercuri. Tot i aixd, Diari de Sabadell té, a la seva pagina web, un apartat
integrament dedicat al cas Mercuri, on hi ha nombroses peces informatives i reportatges
en profunditat sobre la qliestid, tot demostrant que fins a dia d’avui s’ha fet una amplia
cobertura. En aquest context, i tenint en compte el gran abast d’aquesta investigacio
judicial, es pot entendre que I'entrevista se centri en la questié de les multes, ja que és
la de més rellevancia periodistica perqué és la que ha motivat I'ingrés de I'exalcalde a
preso. Per tot plegat, es considera que Diari de Sabadell ha complert amb el precepte
namero 1 del Codi i ha informat de manera acurada i precisa.

El segon precepte del Codi que la Plataforma veu vulnerat és el numero 2, “evitar
perjudicis per informacions sense prou fonament”. Al llarg de l'entrevista, Bustos
menciona la Plataforma tres vegades, ja que ha estat I'acusacio popular del cas que el
portara a la presé. La primera vegada diu: “Suposo que passaran un Nadal encantats.
Ells sabran i alla la seva consciéncia. De fet, no puc dir aixd, perque no en tenen, de
consciéncia. El seu comportament indica que no sén bones persones”. La segona
vegada, parlant de les escoltes telefoniques a la qual va ser sotmeés, indica: “Qui aguanta
tant temps d’escoltes? Ni els de Sabadell lliure de corrupcié”. | la tercera vegada,
assenyala que “Malgrat que la Plataforma ho vulgui amagar, tinc un gran llegat a la
ciutat”. En tots els casos, es tracta d’'uns judicis de valor que queden emparats dins de
la llibertat d’expressid, ja que Bustos dona la seva opinié sobre la Plataforma, pero no
difon dades imprecises o erronies que puguin provocar-li un descrédit. Per tant, es
considera que Diari de Sabadell no ha incomplert el punt nimero 2 del Codi Deontologic.
Finalment, la Plataforma considera que el Diari de Sabadell també ha incomplert el punt
3 del Codi, que implica “rectificar les informacions incorrectes” i “atendre el dret de
réplica quan aquest se solliciti en termes raonables”. Pel que fa a les informacions
incorrectes, amb el que s’ha pogut veure fins ara, ha quedat clar que no era el cas. El
debat pot venir generat per la questié del dret a réplica. Tot i que la Plataforma va enviar
el 20 de desembre un comunicat “amb puntualitzacions” a I'entrevista, no ha quedat
acreditat que demanés formalment el dret a réplica, ja que el comunicat es podia haver
interpretat com una nota de premsa o un article d’'opinié que el Diari va decidir no
publicar. | el mateix va passar el dia 28 de desembre amb el burofax, que tampoc
contenia una peticio explicita. Malgrat aixo, €s cert que Bustos menciona directament la
Plataforma en la seva entrevista, de manera que el Diari hauria d’haver permeés a I'entitat
expressar la seva opinio al respecte. No calia que fos necessariament a través de la
reproduccié exacta del seu comunicat (ja que no s’havia demanat de forma explicita),
sind en la forma i espai que el Diari hagués considerat adequada. Per tot plegat, es
considera que el Diari de Sabadell ha incomplert el punt 3 del Codi Deontoldgic en no
haver atés el dret a réplica.

De conformitat amb la ponéncia, el Consell de la Informacié de Catalunya adopta el
seguent

ACORD:

El Diari de Sabadell ha complert amb els punts 1 i 2 del Codi Deontologic, perd ha
incomplert el 3 per no haver atés el dret a réplica de la Plataforma Sabadell lliure de
corrupcio en relacié a I'entrevista amb Manuel Bustos.



FUNDACIO

3 C

CONSELL DE LA
INFORMACIO DE CATALUNYA

| per que aixi consti s’estén la present certificacié, amb el vistiplau del president, a
Barcelona en data 7 d’abril de 2022. Certifico.

Vistiplau
Josep Carles Rius Josep Rovirosa
President Secretari General



