
 

1 
 

JOSEP ROVIROSA OLIVÉ, secretari general de la Fundació Consell de la Informació 
de Catalunya,  

CERTIFICA: Que en relació a l’expedient núm. 9/2022 els membres del Consell de la 
Informació de Catalunya van adoptar, per unanimitat i en reunió virtual de data 29 de 
juny de 2022, el següent acord, segons la documentació de l’expedient: 

Expedient núm. 9/2022 

1. Motiu i contingut de la queixa ............................................................................................... 1 

2. Consideracions inicials sobre la formulació de la queixa..................................................... 9 

3.- Al·legacions del diari ARA (text literal).............................................................................. 13 

4. Al·legacions principal i complementària d’EL NACIONAL (text literal) .............................. 22 

5. Consideració dels criteris 1, 2, 3, 5, 6, 9, 10 i 12 del Codi Deontològic  del Col·legi de 

Periodistes. ............................................................................................................................. 27 

a) Criteri 1. Informar de manera acurada i precisa............................................................. 27 

b) Criteri 2. Evitar perjudicis per informacions sense prou fonament................................. 32 

c) Criteri 3. Rectificar les informacions incorrectes. ........................................................... 33 

d) Criteri 5. Citar les fonts i preservar el secret professional. ............................................ 35 

e) Criteri 6. Conciliar els drets individuals amb el dret del públic a saber. ......................... 36 

f) Criteri 9. Respectar el dret a la privacitat. ...................................................................... 38 

g) Criteri 10. Salvaguardar la presumpció d’innocència. .................................................... 39 

h) Criteri 12. Respectar la dignitat de les persones  i la seva integritat física i moral. ....... 40 

CONCLUSIONS ..................................................................................................................... 41 

 

1. Motiu i contingut de la queixa 

 

El dia 25 de febrer de 2022, el Sr. J.O va formular online al CIC una queixa en sentir-
se perjudicat per tres articles periodístics que, al seu parer, estan confeccionats a 
partir d’una mala praxi professional i vulneren determinats criteris del Codi 
Deontològic del Col·legi de Periodistes de Catalunya. Concretament, es refereix als 
articles següents: 

 

- Diari ARA, 21.02.2021: “Assetjament sexual i abús de poder a alumnes de 
l’Institut del Teatre”, escrit per Núria Juanico Llumà i Albert Llimós. 
https://www.ara.cat/cultura/assetjament-sexual-abus-poder-institut-teatre-
alumnes_130_3878592.html 

 

- Digital EL NACIONAL, 21.02.2021, secció en Blau: “Joel J. explota contra J. O.: 
explica com va ser víctima dels seus abusos”, escrit per Marc Villanueva.  
   https://www.elnacional.cat/enblau/ca/televisio/joel-joan-joan-olle-institut-teatre-
abusos_585453_102.html 
 

https://www.ara.cat/cultura/assetjament-sexual-abus-poder-institut-teatre-alumnes_130_3878592.html
https://www.ara.cat/cultura/assetjament-sexual-abus-poder-institut-teatre-alumnes_130_3878592.html
https://www.elnacional.cat/enblau/ca/televisio/joel-joan-joan-olle-institut-teatre-abusos_585453_102.html
https://www.elnacional.cat/enblau/ca/televisio/joel-joan-joan-olle-institut-teatre-abusos_585453_102.html


 

2 
 

- Diari ARA, 23.09.2021: “L’Institut del Teatre envia a un professor a la Fiscalia per 
assetjament sexual”, escrit per Albert Llimós i Núria Juanico Llumà. 
https://www.ara.cat/cultura/l-institut-teatre-envia-fiscalia-professor-assetjament-
sexual_1_4125861.html 

 

Respecte als criteris del Codi Deontològic del Col·legi de Periodistes de Catalunya 
que estima vulnerats, són els següents: 1, 2, 3, 5, 6, 9, 10 i 12.  

 

Junt a la queixa presentada, el Sr. J.O adjunta una sèrie de documents en format 
PDF als que es refereix en l’escrit de queixa. Els consellers que han redactat i aprovat 
la present ponència han consultat els esmentats documents, que han quedat 
dipositats a l’arxiu del CIC. Són els següents: 

 

- Documents 1, 2 i 3: Els tres articles periodístics que han estat motiu de queixa. 

- Document 3 bis: Contrast del Sr. J.O amb l’article publicat a d’EL NACIONAL  

- Document 4: Amenaces i insults a les xarxes socials. 

- Document 5: Testimoni escrit del Sr. A. De la T. 

- Document 6: Testimoni escrit del Sr. J.C. 

- Document 7: Testimoni protegit (segons el títol del Sr. J.O. Es tracta d’un escrit i 
missatges telefònics entre una dona no identificada i el queixant) 

- Document 8: Carta de l’advocat J.M. al Sr. J.O sobre l’arxiu de les actuacions 
iniciades per la Fiscalia del TSJC sobre les denuncies presentades per alumnes de 
l’Institut del Teatre. 
 

El contingut de la queixa presentada pel Sr. J.O és molt extens i diversificat, de 
manera que, en lloc de fer-ne un resum, hem optat per transcriure literalment tot el 
text de la queixa, que és el següent:  

 

Qui subscriu, J. O., amb DNI xxxx i domiciliat a Barcelona, al carrer xxxx, 
respectuosament compareix davant del Consell de la Informació de Catalunya per 
formular queixa en sentir-se perjudicat per la publicació de diversos articles 
periodístics que, al seu entendre, han estat confeccionats a partir d’una mala praxi 
professional i en clara contravenció del Codi Deontològic de la professió periodística 
de Catalunya. 

Els articles a què fa referència aquesta queixa –i que s’adjunten–, estan signats pels 
periodistes senyora Núria Juanico i senyor Albert Llimós, publicats al diari Ara 
(Document 1 i Document 2); també es presenta queixa per un article signat pel 
periodista senyor Marc Villanueva, a Elnacional.cat (Document 3 / DOCUMENT 3 
BIS). 

 

EXPOSICIÓ DE FETS: 

 

I/ El 21 de febrer de 2021, el diari Ara publica a portada i en un reportatge a pàgines 
interiors un article en què denuncia casos d’assetjament sexual i abusos de poder a 
l’Institut del Teatre: “Acoso sexual y abuso de poder a alumnas del Institut del Teatre 
Una veintena de testigos denuncian vejaciones y maltrato psicológico por parte de 
algunos docentes” 

https://www.ara.cat/cultura/l-institut-teatre-envia-fiscalia-professor-assetjament-sexual_1_4125861.html
https://www.ara.cat/cultura/l-institut-teatre-envia-fiscalia-professor-assetjament-sexual_1_4125861.html


 

3 
 

 

El reportatge afirma haver fet centenars d’entrevistes, de les quals 20 van donar com 
a resultat testimonis que avalen el titular i que fan referència a 12 professors. 
D’aquests professors, només 3 són esmentats en el reportatge i, d’aquests, l’únic en 
actiu era jo, i és en mi en qui se centra bàsicament l’article. 

Les afirmacions fetes en el reportatge, àmpliament redifoses per altres mitjans citant 
el diari Ara, van comportar una campanya de linxament en xarxes socials –on s’arriba 
a demanar violència física contra mi– (Document 4) i atacs contra la meva persona 
per part d’articulistes d’altres mitjans, com Elnacional.cat. El linxament públic a què 
vaig ser sotmès va comportar la interrupció de dues col·laboracions periòdiques que 
feia 16 anys que mantenia amb El Periódico i 2 anys amb SER Catalunya, a més de 
perdre 2 muntatges teatrals com a director d’escena. Pel que fa a l’Institut del Teatre, 
el perjudici va ser únicament reputacional, atès que, com es veurà més endavant -
perquè el seu tractament informatiu per part del diari Ara forma part també d’aquesta 
queixa-, la Comissió designada a l’efecte per investigar les acusacions va concloure 
que no hi havia motius per qualificar la meva manera de procedir com a assetjament 
sexual ni abús de poder. Document 5 

En qualsevol cas, el titular i la informació recollits pel diari Ara no s’ajusten a la realitat, 
i, a parer meu, els redactors de la informació no van procedir d’acord amb allò previst 
en el Codi Deontològic de la professió periodística, cosa que hauria evitat els 
perjudicis que se m’han creat, tant des del punt de vista personal com professional. 

  

II/ El 19 febrer de 2021 a les 13.33 em va trucar el senyor David Miró, subdirector del 
diari Ara, fent-me saber que aquest mitjà publicaria en breu una investigació sobre 
maltractaments i abusos a l’Institut del Teatre, on jo hi sortia al·ludit, i que un dels 
autors del reportatge es posaria en contacte amb mi per si volia fer declaracions. 

Uns minuts més tard em truca el senyor Albert Llimós, coautor de la investigació, i 
em demana si tinc alguna cosa a dir sobre el tema. Li pregunto que concreti sobre 
què, i ell respon que no em pot avançar detalls, que les acusacions són anònimes i 
que ja ho llegiré quan surti publicat. Segons l’edició en castellà del diari Ara, vaig 
respondre: ““No me doy por aludido ante acusaciones anónimas. Que den la cara”. 
También admite que hubo una queja de una alumna y que “se demostró que las 
acusaciones eran absolutamente irreales”.” Aquí va acabar la conversa. Això 
passava 30 hores abans de publicar-se el reportatge on-line. 

 

Criteri 2 del Codi Deontològic: “El periodista s’ha de posar en contacte prèviament 
amb els afectats per donar-los l’oportunitat de resposta.” 

 

El mateix article del diari Ara acredita la naturalesa del contacte previ a la publicació, 
la meva disposició a col·laborar i la falta d’oportunitat a donar resposta a fets 
concrets. 

Torno la trucada al senyor David Miró, dient-li que ja he parlat amb el senyor Llimós 
i s’ha referit a dues denúncies anònimes. Em respon que són més de dues, i que ell, 
personalment, preferiria que anessin signades. 

 

Criteri 5: “Les fonts s’han de citar perquè la informació sigui creïble. La confidencialitat 
ha de servir per emparar les persones en situació d’indefensió o de risc, però en cap 



 

4 
 

cas l’anonimat pot ser utilitzat per atacar individus i organitzacions de manera 
injustificada.” 

 

Considero, per haver-ho viscut, que si algú està “en situació d’indefensió o de risc” 
després d’un judici paral·lel sense proves, posterior linxament a les xarxes i una 
suspensió cautelar de la seva activitat laboral és, sobretot, la persona assenyalada. 

L´endemà, dia 20 de febrer, m’arriba un watshapp signat pel senyor Albert Llimós, 
que diu: “El reportatge sortirà demà a la edició en paper de l´ARA.” 

Li escric: “¿Surten els noms dels denunciants?” 

 

Ell respon: “Sabrà qui són.” 

 

El títol del reportatge, publicat en paper el 21 de febrer de 2021, és: “Acoso sexual y 
abuso de poder a alumnas del Institut del Teatre. Una veintena de testigos denuncian 
vejaciones y maltrato psicológico por parte de algunos docentes.” 

Al llarg d’un article extens, al qual el diari dedica la portada i pàgines interiors, els 
periodistes mai no van referir-se a la presumpció d’innocència ni a cap altra expressió 
similar. Val a dir que tampoc ho van fer els autors i autores de diversos d’articles 
d’opinió en dies posteriors, tots ells aplaudint el gran rigor periodístic de Llimós i 
Juanico. 

 

Criteri 10: “Tota persona acusada o imputada d’un delicte té dret a la presumpció 
d’innocència en les informacions i opinions relatives a indagacions, causes o 
procediments penals.” 

 

Segons el reportatge fet a partir de centenars d’entrevistes, hi figuraven, en relació 
amb mi, 12 denunciants: quatre amb nom i primera lletra del cognom, una amb nom 
sense cognom i set perfectament anònimes. S’equivocava el senyor Albert Llimós 
quan em va escriure “Ja sabrà qui són.” 

Dels 12 testimonis aportats, en alguns casos vaig poder deduir de qui es tractava. I 
vaig poder constatar, per exemple, que dues de les acusacions ja havien estat 
considerades i arxivades per l’Escola Superior de Teatre de l’Institut del Teatre; una 
altra persona m’acusava d’haver fet un comentari de mal gust fora de classe no referit 
a ella ni a cap alumna ni alumne; l’altra inventava uns fets que mai no havien tingut 
lloc, i així, successivament. Més endavant em referiré a altres casos greus que 
qüestionen altres aspectes de la praxi professional dels redactors. 

 

 

III/ Els periodistes no van recollir en el seu article intents de contrastar la informació 
que desmentien allò publicat. Hi ha com a mínim dos casos destacats i documentats, 
que s’adjunten. Un cas és el testimoni d’un periodista, traductor i gestor teatral que 
deixa constància que la senyora Núria Juanico, al llarg d’un parell de converses 
telefòniques va intentar treure-li informació jugant al joc de les endevinalles; i a l’hora 
de redactar l’article va obviar el contrast amb el testimoni, que no només no 
confirmava sinó que contradeia la versió publicada ( Document 5). 

“(…) Li vaig repassar els noms dels directors més coneguts que han treballat a La 
Gleva, buscant- los en els cartells que tenim penjats a la paret i gairebé per ordre 



 

5 
 

d’aparició: Ramon Simó, Mario Gas, Jordi Oriol, Ángel Pavlovsky… No va mostrar 
cap interès en la nòmina de d’importants directors fins que vaig dir el nom de J.O.. 
Llavors em va demanar que expliqués si en el cas de J.O.  hi havia hagut problemes 
amb la companyia. Jo vaig explicar que hi havia hagut una discussió entre J.O. i el 
tècnic del teatre, Q.O., arran de la reestrena de “Paraules d’amor” i que li vaig cridar 
l’atenció al director, que es va disculpar amb ell i amb tot el personal del teatre. 

La periodista va insistir que el que estaven mirant de corroborar amb mi era si hi havia 
hagut abusos o assetjament sexual amb les actrius de l’espectacle “Paraules d’amor”. 
Vaig explicar a la periodista que el que jo havia vist era una relació de cordialitat i 
que, tot sovint, marxaven junts a sopar o a prendre alguna cosa després de les 
representacions i que no em constaven els assetjaments i abusos de què parlava. En 
qualsevol cas, davant d’una acusació tan greu, em vaig comprometre a investigar allò 
que m’exposava i ens vam emplaçar a parlar més endavant. 

Vaig comentar la conversa amb la directora del teatre, J.S., i a la resta del personal, 
cap dels quals tenia constància dels abusos o assetjaments. Jo vaig trucar per 
interessar-me pel cas a una de les actrius, B.G.L., i J.S. va trucar a una altra de les 
actrius, C.A.. Els vam explicar que el diari ARA estava fent l’esmentat reportatge i 
que ens havíem emplaçat a corroborar o no un cas d’abusos o assetjament sexual 
cap a elles arran de les representacions de l’espectacle “Paraules d’amor” a La Gleva 
Teatre. Totes dues actrius ens ho van desmentir. Quan la periodista del diari ARA va 
tornar a trucar, així l’hi vaig traslladar. (…) 

Un altre testimoni, d’un escriptor i exdirector de l’Institut del Teatre, del qual també 
s’adjunta un document explicant el contacte amb els autors del reportatge, reflecteix 
la mateixa mena de pràctiques i com es va obviar la informació aportada per ell, que 
no corroborava les afirmacions del reportatge (Document 6): 

“(…) Quan em van trucar, em van dir que estaven aplegant l'opinió de tots els ex 
director generals de l’Institut del Teatre, i vaig decidir de respondre les preguntes, 
què bàsicament va ser una, i la conversa posterior força llarga que, m'ho imagino, 
deu estar enregistrada. (…) 

(…) 1) Sent jo director general (1988-1992) un professor de dansa va ser vist tenir 
relacions amb un alumne major d'edat a una aula. El vaig cridar al despatx, vaig parlar 
també amb l’estudiant, tots dos van admetre que havia estat un error greu i em van 
assegurar que no es repetiria. Amb tot, aquell curs vaig apartar de la docència aquell 
professor. El que va sortir al diari Ara és que es tractava d’un professor amb una 
alumna… 

2) També li vaig explicar a la periodista que, quan feia classe a la UB en virtut d'un 
conveni d'intercanvi de professor UB-IT, em vaig trobar amb una alumna de primer 
curs, major d'edat, que em va demanar de parlar a soles en un despatx o al 
Departament. En ser sols, l’alumna em va preguntar, mirant-me als ulls, què havia de 
fer per aprovar el curs. Li vaig respondre que havia de seguir el programa que seguia 
tothom i fer els treballs pertinents. Em va dir que ja ho entenia, i va marxar. Això no 
va sortir a l’article del diari Ara. 

No vaig tornar a parlar amb la periodista perquè, segons la meva experiència en 
temes de comunicació, acostuma a ser contraproduent dur-los la contrària. (…) 

 

Criteri 1: “El professional del periodisme està compromès amb la recerca de la veritat 
i, conseqüentment, té l’obligació d’acostar-se a la realitat dels esdeveniments amb la 
màxima fidelitat possible.” 

 



 

6 
 

No he fet una tasca exhaustiva per saber amb qui van contrastar els repòrters la 
informació, però en els dos únics casos a què he tingut accés, no sembla que 
l’actuació periodística estigués al nivell dels estàndards exigibles en funció d’allò que 
dicta el Codi Deontològic. 

Llimós i Juanico van escriure literalment: “Durant aquestes trobades han aparegut 
uns 80 casos d’assetjament, abusos sexuals i de poder.” L’abús sexual és un delicte 
castigat per llei llum segons l’article184 del Codi penal. Tractant-se de tants delictes 
i tan greus, ¿per què només van treure a la llum tres noms, de la “dotzena de 
professors i exprofessors” que esmenten en l’article? 

  

IV/ En un altre moment del reportatge, els seus autors escriuen amb paraules no 
recollides de cap testimoni: “A través de les trobades al bar i dels projectes fora de 
l’Institut, O. establia vincles estrets amb actrius que just començaven la seva carrera.” 

 

Criteri 2: “No s’han d’usar expressions injurioses ni difondre dades imprecises o 
sense base suficient que puguin lesionar la dignitat de les persones.” 

 

La precisió d’allò dit no és evident i la base per lesionar la dignitat de les persones no 
sembla que es pugui prestar a discussió. 

 

V/ Entre les acusacions anònimes que cita el reportatge, hi figurava, per exemple, 
almenys una actriu que mai no havia tingut cap relació amb el tema investigat: 
l’Institut del Teatre: “Uns anys abans, una actriu de fora de l’Institut, se’n va anar a 
Madrid entre d’altres motius per fugir d’ell.” 

Criteri 9: “Cal evitar les intromissions innecessàries i les especulacions gratuïtes 
sobre els sentiments i circumstàncies de les persones.” 

En aquest cas, no només hi ha especulacions gratuïtes sobre els sentiments i 
circumstàncies de les persones sinó que l’expressió “una actriu de fora de l’Institut” 
evidencia que la inclusió del testimoni no tenia a veure amb el reportatge sinó amb la 
defensa d’una tesi apriorística, cosa que no sembla que s’ajusti a l’essència mateixa 
del sentit de la investigació periodística. 

 

 

VI/ S’ha mirat de mostrar en els punts anteriors fets que posen de manifest que no 
s’ha seguit una praxi adequada. Queda clar que penso que si els periodistes 
haguessin actuat cenyint-se als principis professionals el seu article hauria estat 
diferent i el dany reputacional cap a mi, molt menor. Veuen, però, que no he fet cap 
intent de desmentir allò que relaten els periodistes, sinó d’ intentar mostrar pràctiques 
que crec que no haurien de repetir-se. Em refereixo, per exemple a una de les 
persones que cita el reportatge com a testimoni anònim, que no vaig identificar 
inicialment, però que, dolguda pel tracte dels periodistes i per la tergiversació de les 
seves paraules, es va posar en contacte amb mi, i vam intercanviar alguns missatges 
i una trobada. Adjunto (Document 7) perquè puguin constatar que l’extret que els 
mostro a continuació no està tret de context. Explica que la van estar perseguint 
insistentment durant mesos abans de mantenir la conversa que refereix: 

“(…) Primer em van estar parlant de com era que si havia estat treballant amb tu, si 
havíem fet un taller i després m’havies donat un personatge a una obra, que si era 
així és perquè, segurament hi havia hagut algun abús o hi havia hagut alguna 



 

7 
 

manipulació i jo no n’havia sigut conscient. I jo els vaig dir que no, que havia 
aconseguit el paper perquè havíem treballat junts, perquè ens havíem entès i ell em 
va donar la confiança a mi i em va donar el personatge. 

I ells em van tornar a intentar fer-me creure que jo tenia el problema i que segurament 
sí que havies abusat de mi, perquè tu tens una postura de poder més alta i jo estic a 
una posició més baixa i llavors és que jo no puc perdre l’oportunitat, i que, 
segurament, en aquest sentit, m’havies manipulat. I jo els vaig dir que no, que no 
havia sigut així, que jo havia hagut de llegir-me l’obra i tot, que havíem hagut de 
parlar… vull dir: que jo no em sentia així. I ells, erre que erre, intentant-me fer creure 
que a lo millor jo no n’era conscient, de que segurament hi havia hagut un abús -de 
poder en aquest cas, no sexual-, perquè no hi hagut abús sexual ni de poder ni 
manipulació ni res en aquest sentit, res. Va anar així.” (…) 

 

Criteri 6: “Cal reconèixer a les persones individuals i jurídiques el dret a no 
proporcionar informació ni respondre preguntes. L’assetjament intimidador i 
persistent és una pràctica reprovable.” 

 

VII/ 9 de març. Parlo per telèfon amb el senyor David Miró, subdirector de l’Ara. Li 
demano quin espai estaria disposat a cedir-me el diari per respondre als seus atacs. 
Em diu que ho ha de consultar amb direcció. Em torna la trucada poques hores 
després fent-me saber que només s’avindrien a fer-me una breu entrevista que no 
podria llegir abans de ser publicada, oferta que no vaig acceptar. 

 

Criteri 3: “Els mitjans han d’atendre el dret de rèplica quan aquest sigui sol·licitat en 
termes raonables.” 

 

VIII/ El 26 de març de 2020 vaig comparèixer davant la “Comissió d’Investigació del 
Protocol per a la Prevenció, Detecció i Actuació de l’Assetjament Sexual de l’Institut 
del Teatre” a causa de la denúncia de sis alumnes, encoratjats per l’article de l’Ara i 
el linxament posterior, amb els quals havia treballat l’últim trimestre del 2020. La dita 
Comissió va concloure el 16 de juny de 2021: 

“La Comissió, per unanimitat de tots els seus membres, considera que el 
comportament del senyor O., valorat a partir de les instàncies número 20 i número 
43 i les compareixences, no presenta indicis suficients per considerar-lo assetjament 
sexual per raó de sexe, orientació sexual i/o identitat de gènere.” 

L’únic òrgan competent pel qual he estat requerit –amb alumnes de l’IT al tribunal– 
em va declarar innocent per unanimitat. El mateix dia, els dos periodistes van escriure 
al seu diari: “Si la majoria de casos que va destapar l’Ara no van acabar en instàncies 
(a l’Institut del Teatre) és per la falta de confiança d’alumnes i exalumnes en el 
centre.” (DOCUMENT 2). 

Criteri 1: ”Els mitjans han d’observar sempre una clara distinció entre les informacions 
i les opinions, difondre únicament informacions contrastades amb diligència, i evitar 
la difusió de conjectures i rumors com si es tractés de fets.” 

Sobre la falta de contrast de les informacions, s’ha intentat aportar prou evidències. 
Pel que fa a la informació sobre els resultats de la “Comissió d’Investigació del 
Protocol per a la Prevenció, Detecció i Actuació de l’Assetjament Sexual de l’Institut 
del Teatre”, que no abonava la tesi sostinguda en l’article dels autors als quals 



 

8 
 

s’adreça la queixa, sembla que hi ha inclusió d’opinions i conjectures que intenten 
contraposar-se a la informació contrastada. 

  

IX/ El mateix dia de la publicació del reportatge al diari Ara, el periodista Marc 
Villanueva, a ElNacional.cat, escriu sobre el tema a partir de reaccions, i es va referir 
a mi com a “depredador sexual”. Ningú no m’havia acusat fent servir el qualificatiu 
“depredador”. Per tant, el senyor Villanueva fa una aportació pròpia que considero 
que no té cabuda en una informació periodística. 

 

Criteri 12: “Cal evitar expressions vexatòries que puguin incitar a l’odi i a l’ús de la 
violència.” 

 

Escriu Mario Vargas Llosa, membre de la Real Academia Española de la Lengua i 
Premi Nobel de Literatura: “Un "depredador" es un salvaje que no tiene límites en las 
exacciones que comete guiado solo por sus instintos y, más concretamente, por su 
sexualidad. Un "abusador" es, desde luego, también tremendo, porque el verbo en el 
que está basado es un abuso de tipo sexual, pero tiene una irradiación que es 
obviamente más ceñida y estricta que la de "depredador", en el que además de 
atropello sexual, hay una violencia física que puede llegar hasta la agonía y muerte 
de la víctima. Creo por esas razones que la acusación de "depredador" es, en 
términos semánticos, muchas veces más terrible que la de "abusador". 

 

Per tot allò exposat, PREGO al Consell de la Informació de Catalunya, tingui per 
presentada aquesta queixa i resolgui, de conformitat amb el seu Codi Deontològic. 

 

 

Barcelona, 25 de febrer de 2022. 

 

ADDENDA: 

 

Quan ja estava a punt d’enviar aquesta queixa, m’assabento per les xarxes socials 
que l’esmentat reportatge del diari Ara, va ser presentat la IX edició del Premi Josep 
Maria Planes d’Investigació Periodística, convocat del Col.legi de Periodistes de 
Catalunya i l’Ajuntament de Manresa. El jurat, que va declarar desert el premi, estava 
format per l’escriptor i periodista Vicenç Villatoro; la corresponsal del setmanari “El 
Siglo” a Catalunya, Teresa Carreras; el periodista i professor del Departament de 
Comunicació de la UVIC-UCC, Xavier Ginesta; els periodistes Josep Gifreu i Jordi 
Finestres; un representant dels guanyadors de l’edició anterior, Sergi Escudero, i la 
regidora de Cultura de l’Ajuntament de Manresa, Anna Crespo. 

Les bases del dit premi advertien en el seu novè apartat que “podrà declarar-se desert 
si, a judici del jurat, cap dels treballs no té la qualitat suficient.” 

Reprodueixo l’intercanvi de missatges a Twitter entre un dels autors del reportatge i 
un membre del jurat, Sergi Escudero, company seu de redacció, arran de la difusió 
del veredicte: 

 

La reproducció de l’intercanvi de missatges anterior, em va fer pensar en un article al 
diari Ara del 5 d’octubre de 2020, del senyor Antoni Bassas: “El cas Arrufat i la 



 

9 
 

confiança en l’ARA*: “L’àrea d’investigació que encapçala el periodista Albert Llimós 
busca documents, bases de dades, testimonis, imatges, vídeos i àudios que puguin 
convertir-se en una prova o indici d’una pràctica il.lícita o poc ètica i que siguin 
d’interès públic i que provessin situacions de maltractaments, abusos, violacions o 
corrupció. La recepció de la documentació és només la primera part d’un procés de 
verificació exhaustiu.” Al mateix article, Bassas també escriu: “Ja ahir a la nit, David 
Miró, el nostre Director de Política, va publicar un tuit que resulta molt aclaridor”, que 
deia: “Una ràpida lliçó sobre quan es publica un tema d’investigació sobre abusos 
sexuals: 1) Quan s’ha confirmat amb totes les fonts possibles. 2) Quan s’ha donat un 
temps prudencial a la persona assenyalada perquè doni la seva versió. 3) Quan s’han 
acomplert 1 i 2 es decideix el dia. - David Miró (@mirodavid) October 4, 2020” 

 

*Arrufat denuncia a la CUP y al ARA por el caso de la agresión ...https://es.ara.cat › 
politica › arrufat- denuncia-cup-ara-c... 14 oct 2021 — Barcelona El exdiputado de la 
CUP Quim Arrufat ha denunciado a su antiguo partido político, al diario ARA y al 
periodista Albert Llimós por las informaciones que publicó este medio en octubre de 
2020 en las que se explicaba que el ex dirigente abandonó la formación anticapitalista 
con una denuncia interna por agresión sexual. 

 

 

2. Consideracions inicials sobre la formulació de la queixa 

 

a) Vist des d’una perspectiva general, el queixant va desgranant fets que li atribueixen 
els periodistes de l’article o que ell adjunta com a prova en els documents 
assenyalats. Sembla que la intencionalitat del Sr. J.O és evidenciar que les 
informacions dels articles objecte de queixa no s’ajusten a la realitat, que els seus 
autors no han seguit una praxis adequada, en definitiva, demostrar la seva innocència 
per falta de proves o mitjançant la resolució de la “Comissió d’Investigació del 
Protocol per a la Prevenció, Detecció i Actuació de l’Assetjament Sexual de l’Institut 
del Teatre”, o en el decret de la Fiscalia del TSJC en el que estableix que les 
conductes denunciades per l’Institut del Teatre encara no prescrites no reuneixen les 
característiques de delictes d’assetjament sexual o contra la integritat moral dels 
alumnes. 

 

També, en la queixa del Sr. J.O hi ha altres qüestions relatives al suposat 
incompliment del Codi Deontològic del Col·legi de Periodistes de Catalunya. 
Entrarem després a considerar, punt per punt, si existeix o no vulneració de cadascun 
dels criteris del Codi assenyalats pel Sr. J.O, però el que ara ens ocupa, abans 
d’entrar en aquesta qüestió, és posar de manifest quina és la funció del CIC quan 
dirimeix la queixa d’un ciutadà.  

 

En els casos en que la queixa es presenta en l’àmbit d’una actuació periodística en 
el estan implicades qüestions penals, la funció principal del CIC no és determinar si 
el que presenta la queixa és o no és innocent, sinó si el periodista ha complert amb 
els criteris del Codi Deontològic en la seva missió de traslladar a la opinió pública un 
cas d’interès noticiable amb veracitat i la diligència informativa inherents a la professió 
periodística. La responsabilitat penal, única i exclusivament, és competència dels 
tribunals de justícia, que són els organismes que, mitjançant la investigació dels fets 



 

10 
 

i la obtenció y pràctica de les proves arriben a la conclusió del que ha succeït i dicten 
sentència, després d’un període normalment llarg de temps. 

 

En canvi, en l’àmbit informatiu, esbrinar una situació d’interès públic per publicar-la a 
la premsa té unes connotacions diametralment diferents. La veritat única no existeix, 
ja que el pluralisme comporta en sí mateix la diferent visió que cadascú té de la realitat 
social. Un mateix fet pot ser narrat de formes diferents i totes les versions –malgrat 
que difereixin- poder ser veraces per estar immerses en el valor democràtic de la 
pluralitat. El terme veraç no s’ha de confondre en el sentit que el llenguatge ordinari 
assimila a “veritat”. 

 

2). Partint d’aquí, les notes definitòries de la informació veraç es poden sistematitzar 
en dos característiques principals: la diligència informativa i la realitat dels fets 
narrats. 

 

Respecte la diligència informativa, el que dona veracitat a la narració d’una notícia és 
que el periodista hagi sigut diligent en la investigació d’un fet, hagi fet el possible per 
donar la informació de la forma més correcte y hagi tingut una actitud positiva cap a 
la veritat. O dit d’una altra manera, una informació és veraç quan l’informador, abans 
de difondre la notícia, ha actuat amb el zel suficient per arribar a la convicció de que 
el fet que vol publicar és veraç. La informació s’ha de fonamentar en fets que es 
coneixen suficientment perquè s’han comprovat amb dades objectives o contrastat 
amb fonts fiables –que en casos d’especial transcendència, la actitud diligent 
comporta que la comprovació dels fets es faci a través de fons plurals. El concepte 
de veracitat no es refereix tant a la exactitud de la informació, com a la diligència del 
periodista en la verificació i la confirmació de la notícia.  

 

Respecte la realitat dels fets narrats, hem d’entrar en el terreny de la professionalitat 
i de la raonabilitat. La professió periodística té els seus codis deontològics, els seus 
usos i costums, les seves formes d’actuació que al llarg dels anys han anat teixint 
una manera de fer que pot concretar-se en el vocable "professionalitat”. A un 
professional se li exigeix que actuï conforme els cànons comunament acceptats en 
la seva professió, al marge de les aportacions personals de cadascun d’ells. Per això, 
el deure de comprovació de la veracitat de la informació s’ha de fer emprant la 
diligència exigible a un professional del periodisme que apliqui els criteris del Codi 
Deontològic i les normes usuals de la diligència informativa.  

 

El nivell de comprovació dels fets dependrà de les característiques concretes de la 
informació de que es tracti i de les necessitats d’immediatesa de la publicació, ja que 
l’opinió pública té dret a ser informada quan abans millor sobre les qüestions que són 
d’interès públic. El nivell de diligència que garanteix una veracitat suficient per poder 
publicar legítimament la notícia, és un nivell raonable al que s’arriba quan el periodista 
ha realitzat, prèviament a la difusió del fet, una labor d’indagació que el porti a un 
convenciment raonable de que el que es vol publicar narra la realitat dels fets. No és 
necessària una verificació exhaustiva dels fets, però tampoc és admissible la 
publicació de meres suposicions, revelacions no contrastades, insinuacions 
infundades, o la intencionalitat del descrèdit d’un altre. 

 



 

11 
 

La informació s’ha de basar en fets que hagin succeït. O que, aparentment, hagin 
succeït, perquè no se li pot exigir al periodista –com sí que és exigible als Tribunals 
de Justícia o a l’Administració pública- que la narració dels fets sigui exacte i 
incontrovertible, ja que no pot descartar-se que algunes dades siguin errònies o 
inexactes o, fins i tot, en ocasions inopinadament falses (per exemple, perquè han 
sortit a la llum la descoberta de nous esdeveniments, fins aleshores desconeguts, 
que desdiuen –en tot o en part-  la informació ja publicada). Si els errors tenen 
rellevància, la rectificació posterior és una forma d’evidenciar una actitud diligent i 
positiva cap a la transmissió de la veritat. En aquest sentit, la rectificació 
d’informacions errònies és també una forma d’evidenciar una actitud positiva en la 
comunicació de la veritat, una mostra d’actitud diligent al traslladar a l’opinió pública 
el que el periodista creu en cada moment què és el que realment ha succeït. 

 

c). Amb aquests antecedents, i sense perjudici de que posteriorment fem una menció 
expressa a cadascun dels criteris 1, 2, 3, 5, 6, 9, 10 i 12  del Codi Deontològic que el 
queixant considera vulnerats, ja estem en disposició de resoldre algunes qüestions 
de caràcter general que són objecte recurrent de la queixa presentada.   

 

Segons es detalla en l’escrit d’al·legacions del diari ARA, l’octubre de 2019 comença 
una investigació periodística per esbrinar si existia assetjament, abusos sexuals i de 
poder al món de les arts escèniques i l’audiovisual català. Es va iniciar un procés per 
contactar més de 1200 contactes i 400 trobades presencials. Segons l’escrit de l’ARA:  

A mesura que passaven els mesos, desenes i desenes de persones del món teatral 
van donar-nos referència de situacions viscudes a l’Institut del Teatre. D’entre 
aquestes, una trentena feien referència explicita al director teatral J.O i moltes altres 
corroboraven de manera indirecta els fets exposats en l’article: des d’alumnes que 
fan referència a la sexualització de les seves classes, l’excés d’alcohol i els 
problemes que això comportava pel menyspreu i vexacions que rebien per part del 
docent, als comentaris despectius o de caràcter sexual, fins a persones que 
detallaven situacions d’assetjament i abús de poder. A banda de les persones que 
ens van relatar experiències viscudes, per contrastar les situacions relatades al 
reportatge es va parlar amb desenes d'alumnes i exalumnes que havien estat 
testimonis oculars d'aquelles situacions.” 

 

També a l’escrit d’al·legacions, el diari ARA fa menció de que, des de que va iniciar 
la investigació, ha publicat desenes de reportatges sobre l’assetjament, els abusos 
sexuals i el poder al món de les arts escèniques, entre els quals cita els següents:  

- https://www.ara.cat/societat/abusos-sexuals-menors-aula-teatre-lleida-antonio-
gomez-paeria-ruben-escartin_1_1019320.html 

- https://www.arabalears.cat/cultura/falsos-castings-abusos-sexuals-
actrius_1_3879328.html 

- https://www.ara.cat/cultura/abusos-fotografies-sexuals-d-director-teatre-
musical-osona_130_4064189.html 

- https://www.ara.cat/cultura/colegi-teatre-abusos-professors-tretze-
exalumnes_1_4221717.html 

 

La investigació periodística va començar l’octubre de 2019 i fins el 25 de febrer de 
2022, dia en que el Sr. J.O presenta la queixa, l’ARA publica almenys els quatre 

https://www.ara.cat/societat/abusos-sexuals-menors-aula-teatre-lleida-antonio-gomez-paeria-ruben-escartin_1_1019320.html
https://www.ara.cat/societat/abusos-sexuals-menors-aula-teatre-lleida-antonio-gomez-paeria-ruben-escartin_1_1019320.html
https://www.arabalears.cat/cultura/falsos-castings-abusos-sexuals-actrius_1_3879328.html
https://www.arabalears.cat/cultura/falsos-castings-abusos-sexuals-actrius_1_3879328.html
https://www.ara.cat/cultura/abusos-fotografies-sexuals-d-director-teatre-musical-osona_130_4064189.html
https://www.ara.cat/cultura/abusos-fotografies-sexuals-d-director-teatre-musical-osona_130_4064189.html
https://www.ara.cat/cultura/colegi-teatre-abusos-professors-tretze-exalumnes_1_4221717.html
https://www.ara.cat/cultura/colegi-teatre-abusos-professors-tretze-exalumnes_1_4221717.html


 

12 
 

articles mencionats sobre el mateix tema que tenen unes característiques similars al 
de l’article objecte de queixa. En aquests articles intervenen desenes de persones 
que voluntàriament s’han prestat a donar la seva versió sobre l’existència 
d’assetjaments, abusos sexuals i de poder en el món del teatre, bé per ser o haver 
estat alumnes que n’han sigut víctimes, o que han percebut aquestes situacions com 
a testimonis. Els docents que han estat identificats en els articles –i que de vegades 
han intervingut- han estat reconeguts per varis perjudicats i testimonis pels mateixos 
motius. Entre d’altres, aquest és el cas del Sr. J.O. Segons les al·legacions:  

Tots els testimonis van ser verificats amb altra gent de classe, amb altres professors 
o companys de professió. El reportatge es va construir a partir d’experiències en 
primera persona, acreditades i contrastades a través de tercers.  

I en l’al·legació segona, es fa menció de que:  

la part central del reportatge es basa en noms reals que estan identificats amb nom i 
inicial del cognom de la persona. Són els testimonis principals, als quals se’ls dona 
més importància. Tot i que aquestes persones tenien -i segueixen tenint- por d’en 
J.O., se’ls hi va demanar que sortissin identificades per donar més credibilitat al relat, 
però alhora no exposant-les plenament per evitar revictimització i possibles 
represàlies. 

 

A la vista del que assenyala la part de l’al·legació de l’ARA a la que ens hem referit 
respecte la forma d’encarar la investigació i el procés que s’ha portat a terme per 
obtenir els resultats, que té tota credibilitat, podem concloure que els autors dels 
articles de l’ARA han seguit una praxis informativa rigorosa i adequada als usos i 
costums de la professió, com a continuació posarem de manifest. 

 

La quantitat de persones que van ser cridades a participar en la investigació i les que 
han estat entrevistades presencialment pels periodistes Llimós i Juanico (en 
endavant, els autors), així com les que, per iniciativa pròpia, al ser coneixedors del 
primer article de l’ARA, van acudir al diari per donar la seva versió personal, denota 
que els autors han actuat en tot moment amb la diligència que és exigible als 
professionals, recollint la informació de forma plural i difonent els articles quan han 
arribat a la convicció de que el que el que volen publicar és veraç. En el cas que ens 
ocupa, només s’han publicat literalment el que les víctimes o els testimonis han 
manifestat, identificades amb el nom real i la primera lletra del cognom, d’acord amb 
ells. La verificació de l’autenticitat de les víctimes o dels testimonis s’ha acreditat i 
contrastat a través de tercers coneixedors de la seva identificació. En definitiva, els 
autors han actuat amb el cel suficient per poder arribar a la veracitat. 

 

El mateix es pot dir respecte la professionalitat en que els actors han actuat, en 
general, seguint els paràmetres deontològics i els usos i costums de la professió. Lo 
qual no obsta a que, més endavant, considerem individualment si hi ha alguna 
vulneració en els criteris del Codi Deontològic que el presentador de la queixa 
assenyala. Finalment, considerem que els autors han emprat durant el procés de la 
investigació un nivell de diligència més que raonable pels motius que ja s’han exposat 
quan parlàvem de la diligència exigible als professionals. 

 



 

13 
 

Volem reiterar que el CIC està resolent aquesta queixa en l’àmbit estricte de  la 
deontologia periodística, sense entrar a considerar en cap moment qüestions de tipus 
jurídic que no ens pertoquen. 

 

 

 

3.- Al·legacions del diari ARA (text literal) 

 

Na Esther Vera i Garcia, amb NIF xxxx, que compareix en la seva condició de 
Directora i en representació d’EDICIÓ DE PREMSA PERIÓDICA ARA, S.L., editora 
del Diari ARA, i com millor procedeixi, DIC, 

 

I) Que en data 7 de març de 2022 ha estat notificada a l’ARA la incoació de l’expedient 
informatiu núm. 9/2022, per causa de l’escrit de queixa presentat pel Sr. J.O. al 
Consell de la Informació de Catalunya contra el diari ARA, per raó de sengles articles 
publicats en dates 21de febrer de 2021 (Assetjament sexual i abús de poder a 
alumnes de l’Institut del Teatre) i 23 de setembre de 2021 (L'Institut del Teatre envia 
un professor a la Fiscalia per assetjament sexual), en les versions impresa i digital 
del diari: 

 

https://www.ara.cat/cultura/assetjament-sexual-abus-poder-institut-teatre-
alumnes_130_3878592.html 

https://www.ara.cat/cultura/l-institut-teatre-envia-fiscalia-professor-assetjament-
sexual_1_4125861.html 

 

II) El Consell dona trasllat al Diari ARA per tràmit d’al·legacions, al que mitjançant 
aquest escrit donem compliment, en base a les següents: 

 

AL·LEGACIONS 

 

Prèvia.- Sobre el plantejament d’aquestes al·legacions 

 

L’escrit de queixa del Sr. O. s’estructura en base a uns Fets (IX), que també inclouen 
valoracions, i que es vinculen a cadascun dels Criteris del Codi Deontològic de la 
professió periodística que el Sr. O. considera infringits per l’ARA. 

 

En base a aquests plantejament estructurem aquest escrit amb un primer apartat que 
contextualitza i descriu el procés previ a la publicació dels articles, per tractar després 
cadascun dels fets descrits pel Sr. O. i la seva vinculació als criteris que considera 
infringits per part de l’ARA. 

 

Primera.-  El reportatge Assetjament sexual i abús de poder a alumnes de l’Institut 
del Teatre és el fruit d’una investigació periodística molt més àmplia que s’inicia 
l’octubre del 2019. Durant els últims dos anys l’ARA ha publicat desenes de 
reportatges sobre l’assetjament, els abusos sexuals i de poder al món de les arts 
escèniques i l’audiovisual, com Vint anys d’abusos sexuals a l’Aula de Teatre de 

https://www.ara.cat/cultura/assetjament-sexual-abus-poder-institut-teatre-alumnes_130_3878592.html
https://www.ara.cat/cultura/assetjament-sexual-abus-poder-institut-teatre-alumnes_130_3878592.html
https://www.ara.cat/cultura/l-institut-teatre-envia-fiscalia-professor-assetjament-sexual_1_4125861.html
https://www.ara.cat/cultura/l-institut-teatre-envia-fiscalia-professor-assetjament-sexual_1_4125861.html


 

14 
 

Lleida, El parany dels falsos càstings, Abusos i fotografies sexuals d’un director de 
teatre musical a Osona o Tretze alumnes denuncien pràctiques abusives de vuit 
professors del Col·legi de Teatre, entre molts altres.  

 

La investigació es va iniciar a partir d’una pregunta a la qual s’intentava donar 
resposta: "Hi ha assetjament, abusos sexuals i de poder al món de les arts 
escèniques i l’audiovisual català?". Per trobar-hi resposta es va iniciar un procés per 
contactar amb el màxim de gent possible dins d’aquest sector cares a abordar la 
qüestió, superant els 1.200 contactes i més de 400 trobades presencials. Els 
periodistes s'hi adrecen amb un missatge genèric: "Si has patit situacions d'abusos o 
d'assetjament a les arts escèniques i vols parlar-ne, nosaltres volem escoltar la teva 
història". No es va contactar amb els testimonis preguntant directament per una 
persona en concret.  

 

A mesura que passaven els mesos, desenes i desenes de persones del món teatral 
van donar-nos referències de les situacions viscudes a l’Institut del Teatre. D’entre 
aquestes, una trentena feien referència explícita al director teatral J.O. i moltes 
d’altres corroboraven de manera indirecta els fets exposats en l’article: des d’alumnes 
que fan referència a la sexualització de les seves classes, l’excés d’alcohol i els 
problemes que això comportava pel menyspreu i vexacions que rebien per part del 
docent, als comentaris despectius o de caràcter sexual, fins a persones que 
detallaven situacions d’assetjament i abús de poder. A banda de les persones que 
ens van relatar experiències viscudes, per contrastar les situacions relatades al 
reportatge es va parlar amb desenes d'alumnes i exalumnes que havien estat 
testimonis oculars d'aquelles situacions. 

 

Després de la publicació del reportatge, altres testimonis es van posar en contacte 
amb l’ARA per explicar la seva experiència amb el citat docent, i fins a quatre 
persones ens van manifestar que van haver de marxar de Barcelona, entre d’altres 
motius però sobretot, per por al Sr. O.. I novament cal especificar que moltes altres 
persones van corroborar aquests testimonis. 

 

Cap de les fonts que es citen al reportatge va presentar denúncia a la Comissió de 
Prevenció i Investigació d'Assetjaments Sexuals de l’Institut del Teatre que va 
investigar els fets. Per "falta de confiança" i "por" -cita textual d’alguns testimonis- a 
les represàlies del director teatral. Malgrat que el protocol contra l’assetjament sexual 
de l’Institut del Teatre permet només revisar i actuar els casos referents a alumnes 
que estiguin cursant estudis al centre o bé exalumnes de l’últim any, es van rebre 
diverses instàncies que feien referència al Sr. J.O.. Això sí, donada la limitació 
temporal que fixa el protocol -i que l’Institut del Teatre ha corregit arran del cas 
publicat per l’ARA (1)-, la comissió no tenia competència per investigar la majoria de 
situacions referents al Sr. J.O.. Per això, la conclusió de la Comissió sobre el Sr. O. 
que cita a la seva queixa, no inclou els principals testimonis referents al Sr.  J. O. i 
que es van publicar al reportatge.  

 

Tot i això, el mes de febrer del 2022 l’Institut del Teatre va remetre a la Fiscalia els 
expedients que quedaven fora de la limitació fixada pel seu protocol. Són expedients 
de 12 exdocents, entre ells el cas del Sr. J O., i l’Institut del Teatre els va enviar a la 
Fiscalia perquè determinés si hi havia hagut "assetjament sexual, conductes abusives 



 

15 
 

o abús de poder”. La Fiscalia va obrir diligències per investigar-los (2). Abans, el 14 
de maig de 2021, la Comissió ja havia posat de manifest la seva incapacitat per 
abordar els casos que temporalment quedaven fora del que fixa el seu protocol. 
Tanmateix, en referència a una instància d’un grup d’alumnes, la comissió va 
concloure que no tenia indicis d’assetjament sexual per part del Sr. O. però que el 
docent havia tingut “conductes inapropiades” amb “expressions i comentaris verbals 
susceptibles de ser percebuts amb connotació sexual, provocant una forta inquietud 
i desori a l’alumnat”. A més, la Comissió va determinar que no havia estat “un fet 
puntual o circumscrit a un taller” sinó “pràctiques repetides en altres cursos”. Així ho 
va recollir l’ARA en un article (3) després d’haver tingut accés a les conclusions de la 
Comissió. 

 

En l’escrit de la Comissió també es va posar èmfasi en la "falta d'informació 
institucional" cap a l'alumnat dels "mecanismes de prevenció i actuació davant 
comportaments que es puguin considerar inadequats, abusius o d'assetjament". 
Aquest "desconeixement" va dificultar "enormement" canalitzar les queixes i demanar 
suport per part de les víctimes.  

 

Abans de la publicació del reportatge l’ARA va tornar a parlar amb la majoria de 
testimonis que van explicar situacions viscudes amb el Sr. J. O.. Algunes d’elles, 
malgrat haver aportat el seu testimoni, van demanar no aparèixer al reportatge i es 
va treure el seu relat. Tots els testimonis van ser verificats amb altra gent de classe, 
amb altres professors o companys de professió. El reportatge es va construir a partir 
d’experiències en primera persona, acreditades i contrastades a través de tercers.  

 

 

Segona.- Fet II de l’escrit de queixa amb referència als Criteris 2, 5 i 10 del Codi 
Deontològic  

 

Criteri 2: “El periodista s’ha de posar en contacte prèviament amb els afectats per 
donar-los l’oportunitat de resposta.” 

 

Criteri 5: “Les fonts s’han de citar perquè la informació sigui creïble. La confidencialitat 
ha de servir per emparar les persones en situació d’indefensió o de risc, però en cap 
cas l’anonimat pot ser utilitzat per atacar individus i organitzacions de manera 
injustificada.” 

 

Criteri 10: “Tota persona acusada o imputada d’un delicte té dret a la presumpció 
d’innocència en les informacions i opinions relatives a indagacions, causes o 
procediments penals.” 

 

El relat d’en J. O. no s’ajusta a la realitat. 

 

Abans de la publicació de l’article, l’ARA es va posar en contacte amb en J.O.. En la 
conversa, el subdirector David Miró li va explicar la investigació que estaven fent dos 
periodistes del diari i que un d’ells el trucaria. Així, l’Albert Llimós el va trucar dos dies 
abans respecte la publicació en paper del reportatge, per oferir-li la possibilitat 



 

16 
 

d’explicar-se. En J.O. ho va declinar, dient que no parlaria sobre rumors. En cap cas 
hi va haver "disposició a col·laborar" per part d’en J. O.. Ell va insistir en conèixer la 
identitat de les fonts, petició que l’ARA va denegar per evitar pressions o represàlies 
o revictimització dels testimonis: la màxima és protegir les fonts que, com hem pogut 
acreditar abans i després del reportatge, tenen molta por a la seva figura. Mai se li va 
dir a en J. O. que els testimonis serien anònims, sinó que no li diríem noms ni 
identitats previs a la publicació. Ell va refermar que si no se li donaven noms i 
cognoms no volia parlar de res i va ser impossible anar més enllà. L’endemà, quan 
se’l va informar que sortiria en el diari en paper de diumenge, va insistir en conèixer 
els noms de les denunciants i vam expressar-li que podria identificar els casos, ja que 
la part central del reportatge es basa en noms reals que estan identificats amb nom i 
inicial del cognom de la persona. Són els testimonis principals, als quals se’ls dona 
més importància. Tot i que aquestes persones tenien -i segueixen tenint- por d’en J. 
O., se’ls hi va demanar que sortissin identificades per donar més credibilitat al relat, 
però alhora no exposant-les plenament per evitar revictimització i possibles 
represàlies. 

 

En el seu escrit el Sr. O. exposa que "dues de les acusacions ja havien estat 
considerades i arxivades per l’Escola Superior de Teatre de l’Institut del Teatre". Tal 
com reflecteix l’article, una queixa no va ser arxivada sinó que es va considerar 
resolta després de la intervenció de la direcció de l’ESAD. La persona que va 
presentar la instància sempre ha manifestat que l’Institut del Teatre va encobrir en J 
O., fent-la sentir indefensa i posant-li moltes traves. No sabem a qui es refereix en J. 
O. respecte la segona queixa. En el cas de la primera acusació, l’ARA explica un fet 
concret que va existir, que va tramitar-se i que el mateix Institut del Teatre va 
reconèixer. A més, abans de publicar el reportatge s’ha tingut accés al material 
documental que així ho acredita. 

 

L’ARA no ha infringit el criteri 2 atès que es va posar en contacte prèviament amb 
l’afectat per donar-li l’oportunitat de resposta, i en J. O. va condicionar la seva 
resposta a proporcionar la font amb antelació a la publicació de la informació, 
declinant doncs l’oferiment de resposta efectuat per l’ARA. 

 

L’ARA no ha infringit el criteri 5, atès que va mantenir confidencialitat prèvia front en 
J. O. per emparar les persones que es podien trobar en situació d’indefensió o de 
risc, i a més aquestes persones ho havien demanat. Les persones que es van citar 
pel nom i les inicials del cognom eren identificables pel Sr. O. un cop publicada la 
informació. La valoració de la credibilitat de la informació per raó de la confidencialitat 
de les fonts davant situacions d’indefensió o de risc, fa referència a un criteri editorial 
que l’ARA ha dut a terme sense infringir el Codi Deontològic. 

 

D’altra banda, amb relació al criteri 5 el Sr. O. s’atribueix una posició d’indefensió o 
de risc per denunciar que se l’hagi identificat a ell mateix: aquest argument és 
inacceptable compte tingut de que se li va donar la possibilitat de manifestar el que 
tingués per convenient en diverses ocasions. 

 

L’ARA no ha infringit el Criteri 10, doncs els articles de l’ARA han respectat la 
presumpció d’innocència del Sr. O.. El Sr. O. fa referència a la presumpció 
d’innocència quan escriu que “Al llarg d’un article extens, al qual el diari dedica la 



 

17 
 

portada i pàgines interiors, els periodistes mai no van referir-se a la presumpció 
d’innocència ni a cap altra expressió similar”. 

 

Cal dir en primer lloc que el fet de destacar la qualitat de ‘presumpte’ no és habitual 
en els mitjans de comunicació. En segon lloc, de l’article no es desprèn, ni el Sr. O. 
concreta, cap expressió ni context que menystingui o negui aquesta presumpció. En 
les informacions de l’ARA, els fets es contextualitzen amb els procediments interns 
administratiu, en cap cas penals en el primer article, i en el de setembre 2021 es 
refereix al procés intern dins de l’Institut del teatre per gestionar la situació, entre el 
que s’inclou la possibilitat de portar l’afer a la Fiscalia, sense cap altra valoració que 
permeti atribuir a l’ARA que negligeixi la presumpció d’innocència davant d’un 
procediment penal. 

 

Tercera.- Fet III de l’escrit de queixa amb referència als Criteri 1 del Codi Deontològic  

 

Criteri 1: “El professional del periodisme està compromès amb la recerca de la veritat 
i, conseqüentment, té l’obligació d’acostar-se a la realitat dels esdeveniments amb la 
màxima fidelitat possible.” 

 

Els fets exposats pel Sr. O. no s’ajusten a la realitat 

 

En el punt III en J. O. manifesta que “els periodistes no van recollir en el seu article 
intents de contrastar la informació que desmentien allò publicat.” Després de parlar 
amb centenars de persones, els periodistes no van trobar testimonis que 
desmentissin amb fets els relats recollits al reportatge. El Sr. O. defensa que es van 
incloure manifestacions "d’un periodista, traductor i gestor teatral" de manera errònia 
i que es va obviar un fet altament significatiu que els va confiar als periodistes. 
Reproduïm la transcripció de la conversa que la periodista Núria Juanico va tenir amb 
aquesta persona, que és director d’una sala de teatre on van treballar en J. O. i alguns 
dels testimonis recollits al reportatge:  

 

«Casos d'assetjament no n'he vist ni n'hem viscut. En alguns casos no entenia la 
submissió d'alguns actors cap a certs directors, però no hem tingut mai cap problema. 
Tinc amistat amb grans directors que han treballat aquí com el X X i el J. O.. Ells dos 
són més impertinents amb la gent de la sala que no pas amb la companyia. A 
‘Paraules d’Amor’ recordo que es van barallar per un tema de la gira. S'havia de 
substituir una actriu que no podia fer-la i a O. no li va semblar bé. Va haver-hi moltes 
discussions, però hi són en molts espectacles. O. fa 32 anys que el conec i sempre 
ha tingut fama de tirar els trastos. I el X tota la vida ha fet crits al teatre. Ara hi ha gent 
que això no ho tolera, la sensibilitat ha canviat. Però als anys 80 els directors sempre 
lligaven amb una actriu de la companyia i no passava res. O. no lligava mai i tirava 
els trastos a tothom, es feia pesat. El X era un gran seductor, totes li venien, no tirava 
mai els trastos"».  

 

De la conversa se'n desprèn que hi havia hagut discussions amb les actrius i en J. 
O., tal com va quedar recollit al reportatge publicat a l’ARA: 

 



 

18 
 

“Les setmanes prèvies a l’estrena els nervis augmentaven i les situacions durant els 
assajos eren insostenibles. La companyia es va plantar, i O. va cridar la Blanca a un 
racó. “Després de tot el que he fet per tu, em tractes així? No tornaràs a trobar feina 
mai més”, va dir-li ell. Al final van tirar endavant prescindint d’O., que la nit de l’assaig 
final va trucar a les intèrprets. “Ens va dir: «Sou unes putes, sou horribles, no sabeu 
el que heu fet»”, explica”. 

 

Al reportatge, una de les actrius -exalumna d'en O. a l'Institut del Teatre- explicava 
que ell l'havia intentat besar mentre preparaven l'espectacle. Aquest episodi va tenir 
lloc al carrer, no al teatre, de manera que el director de la sala citat per en J. O. no 
ho pot desmentir perquè no hi era present. 

 

En aquest mateix punt, en J. O. aporta el relat d’un exdirector de l’Institut del Teatre 
que va aparèixer en un reportatge posterior (4), 

 

 (https://www.ara.cat/cultura/anteriors-directors-l-institut-teatre-no-teniem-
constancia_1_3907722.html,  

 

en el qual s’intentava analitzar de manera genèrica el que havia passat a l’Institut del 
Teatre durant els últims anys, sense personalitzar en noms concrets sinó abordar una 
problemàtica que s’ha demostrat que hi era: fins a 13 docents han acabat a Fiscalia, 
malgrat els casos puguin no tenir recorregut perquè estan prescrits. La periodista 
Núria Juanico assegura que l’exdirector va fer referència al cas d’una alumne i no un 
alumne com ell manifesta, però, no creiem que afecti en cap cas a la informació 
referida a en J. O.. Òbviament, les referències a altres centres, com el de la UB que 
va anomenar, no s’inclouen perquè la peça es centrava exclusivament en l'Institut del 
Teatre. Qualsevol exercici periodístic és una selecció forçosa i en aquest cas 
parlàvem de l’Institut del Teatre. 

 

En J. O. també manifesta que ell no ha fet "una tasca exhaustiva per saber amb qui 
van contrastar els reporters la informació però en els dos únics casos a què he tingut 
accés, no sembla que l’actuació periodística estigués als nivells dels estàndards 
exigibles". Durant aquests darrers mesos l’ARA ha rebut diversos testimonis que 
parlen de la insistència d’en J. O. per parlar amb ells i que fessin un escrit a favor seu 
o donessin crèdit a la seva versió dels fets. En aquest mateix punt el Sr. O. es 
pregunta per què només es van publicar tres noms de la dotzena de professors i 
exprofessors.  Justament perquè són els tres noms -juntament a un quart que també 
va publicar l’ARA dos dies després- en què el patró de conducta es repetia més: eren 
molts testimonis -acreditats a través de tercers- que explicaven situacions similars al 
llarg del anys. Precisament, perquè som conscients de la responsabilitat social que 
l’ARA té amb aquest tipus d’informacions, només es publiquen noms quan els fets 
estan acreditats a través de moltíssimes fonts, com és el cas.  

 

L’ARA no ha infringit el Criteri 1 del codi deontològic, perquè la informació reflecteix 
la realitat amb la màxima fidelitat possible i s’ha dut a terme una tasca exhaustiva. 

 

 

Quarta.- Fet IV de l’escrit de queixa amb referència als Criteri 2 del Codi Deontològic 



 

19 
 

 

Criteri 2: “No s’han d’usar expressions injurioses ni difondre dades imprecises o 
sense base suficient que puguin lesionar la dignitat de les persones.” 

 

En el punt IV el Sr. O. es refereix a que apareix al reportatge la referència a trobades 
al bar que no són recollides de cap testimoni. Són uns fets que en l’article de febrer 
de 2021 descrivia a la perfecció el primer testimoni, identificat amb nom real i inicial 
(M. P.), i que van corroborar desenes d’exalumnes del centre. 

 

L’ARA no ha infringit el Criteri 2. La queixa del Sr. O. descontextualitza les referències 
a les trobades al bar que en tots els casos es refereix a informació donada per 
testimonis de primera mà que les havien viscut.  

 

Cinquena.- Fet IV de l’escrit de queixa amb referència als Criteri 9 del Codi 
Deontològic  

 

Criteri 9: “Cal evitar les intromissions innecessàries i les especulacions gratuïtes 
sobre els sentiments i circumstàncies de les persones.” 

 

En el punt V el Sr. O. manifesta que s’inclou un testimoni de fora de l’Institut per 
defensar "una tesi apriorística". Precisament, explicar que aquests fets es donaven 
també en l’àmbit professional és important. A més, tal com hem explicat, la 
investigació no partia únicament del que passava a l’Institut del Teatre. El punt de 
partida era preguntar-se si hi havia assetjament, abusos sexuals i de poder al món 
de les arts escèniques i l’audiovisual, tant en l’àmbit acadèmic com laboral.  

 

L’ARA no ha infringit el Criteri 9 perquè l’objecte de l’article no era només el que 
passava a l’Institut del Teatre, pel que era pertinent incloure testimonis com el que la 
queixa del Sr. O. considera impertinent. El testimoni en qüestió no suposava cap 
especulació gratuïta ni cap intromissió il·legítima, sinó que va ser un element rellevant 
de la informació. 

 

Sisena.- Fet VI de l’escrit de queixa amb referència als Criteri 6 del Codi Deontològic 

 

Criteri 6: “Cal reconèixer a les persones individuals i jurídiques el dret a no 
proporcionar informació ni respondre preguntes. L’assetjament intimidador i 
persistent és una pràctica reprovable.” 

 

El relat del Sr. O. no s’ajusta a la realitat. 

 

En el punt VI el Sr. O. justifica la seva denuncia en base a una conversa amb una de 
les testimonis que apareix al reportatge (aporta la conversa) i acusa l'ARA de 
tergiversar el seu testimoni. A aquesta persona, en tot el reportatge publicat només 
se li atribueix la següent frase:  

 



 

20 
 

«No té cap mena de límit, s’agafa a algú i li fa la vida impossible. Sortíem plorant de 
molts assajos”, explica una exalumna». 

 

Hem parlat amb la testimoni després de rebre la queixa d’en J. O.. La testimoni ens 
va explicar que després de la publicació va rebre "molts correus electrònics i 
trucades" d’en J. O. demanant-li de quedar. Ens va dir que després de "molta 
insistència" es van trobar i ella li va explicar la conversa que havia tingut amb els 
periodistes. La testimoni li va dir a en J.O. que, des del seu punt de vista, tal com 
estava escrit el reportatge, semblava que tota la part anònima s'atribuís a una sola 
persona que podia ser ella, que era un "anonimat generalitzat". Li va dir que això no 
li semblava bé.  

 

La testimoni ens va dir no sentir-se identificada en la transcripció que en J. O. va fer 
de la seva conversa i que el director teatral va fer pública en la presentació de l’Espai 
Canuda el novembre de 2021, i que també inclou en la queixa tramitada davant el 
Consell de la Informació de Catalunya. Ens va manifestar que a la transcripció no es 
veu "gens reflectida" i que el Sr. O. obvia bona part de la conversa que van tenir. "Mai 
vaig dir que la meva part del reportatge fos mentida ni una invenció", assegura. 
També nega que els periodistes li proposéssim "jocs mig infantils" durant la conversa, 
tal com diu en J. O.. La dona sap que ell va gravar la conversa perquè li va dir. Ella 
no la va gravar. Després d'aquella conversa en J. O. li va demanar reiteradament que 
escrivís una carta en defensa d'ell. Ella s'hi va negar. 

 

L’ARA no ha infringit el Criteri 6 perquè no es cert que l’ARA hagi intimidat a ningú. 
La testimoni sempre ha respost el que ella mateix ha decidit. El Sr. O. no explica la 
veritat i la tergiversa per argumentar un incompliment que no s’ha produït. Mes aviat 
va ser ell qui va intimidar a la testimoni. 

 

 

Setena.- Fet VII de l’escrit de queixa amb referència als Criteri 3 del Codi Deontològic 

 

Criteri 3: “Els mitjans han d’atendre el dret de rèplica quan aquest sigui sol·licitat en 
termes raonables.” 

 

En el punt VII el Sr. O. va demanar disposar d’un espai al diari per respondre dels 
"atacs" rebuts. Se li va dir que l’ARA li oferia la possibilitat de fer una entrevista -mai 
breu, perquè és un tema d’interès. 

 

L’ARA no ha infringit el Criteri 3 perquè es va donar la possibilitat al Sr. O. de fer una 
rèplica mitjançant una entrevista. El motiu de no arribar-la a fer va ser que les 
condicions que imposava no eren assumibles. La rèplica que fa referència el Criteri 
3 no ha de negligir els criteris editorials del propi diari tal com pretenia el denunciant.  
Altra cosa es que hagués exercit el dret a rectificació de la Llei Orgànica 2/1984, acció 
que no va emprendre -n’ignorem els motius- i que tampoc explica en el seu escrit. 
Entenem que amb l’oferiment efectuat i rebutjat pel denunciant s’ha donat compliment 
al que prescriu el Criteri 3. 

 



 

21 
 

Vuitena.- Fet VIII de l’escrit de queixa amb referència al Criteri 1 del Codi Deontològic 

 

Criteri 1: ”Els mitjans han d’observar sempre una clara distinció entre les informacions 
i les opinions, difondre únicament informacions contrastades amb diligència, i evitar 
la difusió de conjectures i rumors com si es tractés de fets.” 

 

En el punt VIII O. manifesta que hi ha opinió quan a l’article publicat es diu: "si la 
majoria de casos que va destapar l’ARA no van acabar en instàncies és per la falta 
de confiança d’alumnes i exalumnes en el centre".  

 

Aquesta expressió no es una opinió sinó una informació, ja que l’ARA va parlar amb 
els alumnes i exalumnes. En l’article esmentat  

 

https://www.ara.cat/cultura/boris-dausa-institut-teatre-relacions-sexuals-fiscalia-
comissio_1_4176122.html 

 

l’ARA recull les conclusions de la comissió de l’Institut del Teatre, i deixa palès que, 
respecte a en J. O., la comissió "no presenta indicis suficients per considerar-lo 
assetjament sexual”. A l’article també es concreta que la comissió no ha pogut 
analitzar tots els casos per la limitació del protocol exposada anteriorment i explicant 
que no tots els testimonis del reportatge van presentar-hi una instància. 

 

L’ARA no ha infringit el Criteri 1 perquè el passatge de l’article que denuncia el Sr. O. 
és una informació de testimonis contrastada de manera diligent i no una conjectura 
ni un rumor. El denunciant força la interpretació del text per fer-lo encaixar en el 
supòsit que el Criteri prescriu, però un simple lectura de l’article ho rebat. Per altra 
part els fets corroboren el motiu de desconfiança en l’entitat manifestada aleshores 
pels alumnes i exalumnes consultats per l’ARA. 

 

Novena.- Fet IX de l’escrit de queixa amb referència a un altre mitjà. 

 

Entenem que l’ARA no ha de respondre a aquest fet, en la mesura que s’atribueix a 
un altre mitjà. En qualsevol cas l’ARA en cap cas ha utilitzat expressions vexatòries 
que puguin incitar a l’odi i a l’ús de la violència. Si el que es pretén és atribuir a l’ARA 
la responsabilitat per l’article que es cita i atribueix a l’altre mitjà, entenem que en fa 
una interpretació que no encaixa en el que pretén preservar el criteri 12, doncs cada 
mitjà es responsable del que publica. 

 

Desena.- Addenda 

 

El Sr. O. inclou un text amb l’epígraf Addenda, en el que ve a fer un bescantament 
tant del Sr. Llimós com dels Srs. Bassas i Miró, la retòrica irònica del qual només és 
comprensible si s’assumeix el seu relat que, com hem al·legat en aquest escrit, no 
s’ajusta a la realitat, pel que no ens motiva més comentari. 

 

Per tot això, 

https://www.ara.cat/cultura/boris-dausa-institut-teatre-relacions-sexuals-fiscalia-comissio_1_4176122.html
https://www.ara.cat/cultura/boris-dausa-institut-teatre-relacions-sexuals-fiscalia-comissio_1_4176122.html


 

22 
 

 

SOL·LICITO, que sigui admès aquest escrit i documents adjunts i per complimentat 
el tràmit d’al·legacions per part de l’ARA (Edició de Premsa Periòdica ARA, S.L.) i, 
previs els tràmits pertinents, sigui arxivat l’expedient incoat per queixa del Sr. J. O. 
contra el Diari ARA. 

 

A Barcelona, el dia 16 de març de 2022 

 

Esther Vera i Garcia 

Directora 

 

(1) https://www.institutdelteatre.cat/pl597/noticies/id1240/l-institut-del-teatre-dona-
trasllat-a-la-fiscalia-dels-expedients-on-se-citen-dotze-docents-jubilats.htm 

(2) https://www.ara.cat/cultura/fiscalia-investigacio-institut-teatre-12-
exprofessors_1_4283992.html 

(3) https://www.ara.cat/cultura/boris-dausa-institut-teatre-relacions-sexuals-fiscalia-
comissio_1_4176122.html 

(4) https://www.ara.cat/cultura/anteriors-directors-l-institut-teatre-no-teniem-
constancia_1_3907722.html 

 

4. Al·legacions principal i complementària d’EL NACIONAL (text literal) 

 

AL CONSELL DE LA INFORMACIÓ DE CATALUNYA 

 

 

GRUP LES NOTICIES DE CATALUNYA, SLU, empresa editora de ElNacional.cat, a 
la vista del trasllat conferit, en data 7 de març de 2022, de la queixa realitzada per 
l’usuari J. O., respecte a l’article d’opinió publicat el passat 21 de febrer de 2021, 
passo a efectuar les següents:  

 

AL·LEGACIONS 

 

PRIMER.- Cal dir, en primer lloc, que la notícia objecte de queixa va ser publicada fa 
més d’un any (febrer de 2021). 

 

Des de la seva publicació, el Sr. O.: 

 

- Mai ha comunicat el seu malestar a aquest mitjà o en cap moment, ha sol·licitat 
o ha mostrat cap voluntat de què la notícia publicada sigui modificada en cap sentit 
possible. 

 

- No va instar, dintre del termini de 7 dies, ni en cap altre, rectificació alguna, 
seguint allò establert a la Llei Orgànica 2/1984, reguladora del Dret de Rectificació.  

 

https://www.institutdelteatre.cat/pl597/noticies/id1240/l-institut-del-teatre-dona-trasllat-a-la-fiscalia-dels-expedients-on-se-citen-dotze-docents-jubilats.htm
https://www.institutdelteatre.cat/pl597/noticies/id1240/l-institut-del-teatre-dona-trasllat-a-la-fiscalia-dels-expedients-on-se-citen-dotze-docents-jubilats.htm
https://www.ara.cat/cultura/fiscalia-investigacio-institut-teatre-12-exprofessors_1_4283992.html
https://www.ara.cat/cultura/fiscalia-investigacio-institut-teatre-12-exprofessors_1_4283992.html
https://www.ara.cat/cultura/boris-dausa-institut-teatre-relacions-sexuals-fiscalia-comissio_1_4176122.html
https://www.ara.cat/cultura/boris-dausa-institut-teatre-relacions-sexuals-fiscalia-comissio_1_4176122.html
https://www.ara.cat/cultura/anteriors-directors-l-institut-teatre-no-teniem-constancia_1_3907722.html
https://www.ara.cat/cultura/anteriors-directors-l-institut-teatre-no-teniem-constancia_1_3907722.html


 

23 
 

- No va intentar exercir un dret de rèplica davant la publicació. 

 

- Tampoc va comunicar per cap via possible (i en té disposades moltes aquest 
mitjà periodístic) absolutament res, relatiu a aquest notícia. 

 

Sorprèn que sigui un any després, i a través d’una queixa a aquest Consell, que es 
formalitzi aquesta reclamació.  

 

SEGON.-  DEFECTE EN ELS DOCUMENTS ADJUNTATS A LA QUEIXA 

 

Ignorem si per un error d’enviament o per un error en la queixa plantejada, hem de 
dir que no disposem dels documents que es fan constar a la queixa no han sigut 
rebuts per aquesta part. 

 

Així, sobre el document 5, al que es refereix l’interessat i que afirma que és la 
resolució de la investigació portada a terme per l’Institut del Teatre, poc podem dir, 
doncs no se’ns ha lliurat aquesta resolució. 

 

Sí que s’adjunta (incomplet i com a DOCUMENT 8, número que no existeix dins 
l’escrit de queixa) document que, si bé es diu que és la resolució, es la incoació i 
trasllat a l’investigat de les acusacions. 

 

Tampoc es disposa dels documents 6, 7 o 8. 

 

 

Respecte al numerat com a DOCUMENT 3 bis, no es veu cap sentit al que sembla la 
reproducció parcial de la notícia barrejat amb un email rebut pel Sr. O. del mitjà El 
Periódico. El títol “Contrast article elnacional.cat” no deixa de ser una reproducció del 
text que ja es troba aportat al DOCUMENT 3. 

 

TERCER.- INEXISTÈNCIA DE VULNERACIÓ DE CAP DELS CRITERIS DEL CODI 
DEONTOLÓGIC 

 

No es vulnera cap dels criteris del Codi Deontològic. 

 

Especialment no s’ha vulnerat el criteri 12 (criteri que es menciona específicament 
respecte a elnacional.cat) per la menció de la paraula “depredador” dins de l’article. 

 

En primer lloc, en quant a la transcripció feta d’un suposat escrit del Sr. Mario Vargas 
Llosa. Al text (que no hem aconseguit saber si és part d’una novel·la o d’un article o 
d’un assaig, ja que no es fa cap referència bibliogràfica) es fa constar “Creo” com a 
expressió d’una opinió que no es compartida. No deixa de ser una valoració personal.  

 



 

24 
 

Entenem que aquest terme està totalment en la línia de termes com abusador o 
agressor que s’han utilitzat a tots els articles objecte de queixa, sense que comporti 
una especial gravetat afegida. 

 

Tot i així, si per part d’aquest Consell es considera convenient la retirada d’aquest 
terme, restem a la disposició del que s’indiqui (i això tot i que el propi interessat mai 
no ha sol·licitat aquesta retirada, tot i haver-ho pogut fer de diverses maneres i en 
qualsevol moment durant l’últim any). 

 

 

En quant a la resta de criteris tampoc existeix cap vulneració. Cal dir que no consta 
clarament expressat a l’escrit  del Sr. O. si s’imputa a aquest mitjà elnacional.cat la 
infracció d’algun o alguns d’aquests criteris (entenem que cap d’ells). Tot i així essent 
que no s’han incomplert, es farà una breu menció al tots ells: 

 

Criteri 1 

Informar de manera acurada i precisa 

 

L’article relata, en primer lloc, el resultat publicat de la investigació realitzada pel diari 
Ara. Es fa una transcripció totalment respectuosa del que aquest mitjà ha investigat i 
publicat, i es fa amb menció a la font. 

 

També es transcriuen les declaracions de l’actor Joel Joan i la seva opinió respecte 
dels fets. De fet, aquestes manifestacions del Sr. Joan, són el centre principal de la 
notícia. I res diu al respecte el Sr. O.. 

 

 

Criteri 2 

Evitar perjudicis per informacions sense prou fonament 

 

La notícia està prou fonamentada donat que el propi Institut del Teatre va realitzar 
una investigació al respecte dels fets que van ser investigats pel diari Ara. 

 

La informació està contrastada i verificada. 

 

Criteri 3  

Rectificar les informacions incorrectes 

 

En cap moment, com ja hem dit, el Sr. O., ha sol·licitat la rectificació ni d’una sola 
paraula de l’article.  

 

Ni en temps legal, ni de forma extemporània. 

 

Ni per escrit, ni verbalment.  



 

25 
 

 

No pot pretendre la comissió d’una infracció que el propi interessat no ha sol·licitat, 
ni pretès. 

 

Criteri 5 

Citar les fonts i preservar el secret professional 

 

L’article deixa clarament determinat que la font és la investigació realitzada pel diari 
Ara, com les manifestacions realitzades per l’actor Sr. Joel J.. 

 

Criteri 6 

Conciliar els drets individuals amb el dret públic a saber 

 

No es aplicable aquest criteri quan no ha existit cap assetjament al Sr. O. per a que 
proporcionés informació. 

 

Criteri 9  

Respectar el dret a la privacitat 

 

La privacitat entra en frontal col·lisió amb el dret a la informació i llibertat de premsa  
que ha de prevaldre davant d’una notícia veraç, rellevant i d’interès públic, com 
clarament ho és la notícia publicada. 

 

Criteri 10 

Salvaguardar la presumpció d’innocència 

 

No s’ha conculcat, ni vulnerat el dret del Sr. O., ni se l’ha sotmès a judicis paral·lels. 
La notícia s’ha donat respectant la investigació realitzada per un mitjà periodístic i 
transmeten les manifestacions públiques d’un personatge públic. 

 

 

D’aquesta manera: 

 

SOL·LICITO: que es tinguin per efectuades les manifestacions realitzades en aquest 
escrit, per complimentat el tràmit d’al·legacions donat i, en la seva virtut, considerant 
que no existeix vulneració de cap dels criteris del Codi Deontològic, es procedeixi a 
l’arxiu de l’expedient de queixa sense més tràmit. 

 

Barcelona, 22 de març de 2022 

 

 

 

AL CONSELL DE LA INFORMACIÓ DE CATALUNYA 



 

26 
 

 

 

GRUP LES NOTICIES DE CATALUNYA, SLU, empresa editora de ElNacional.cat, a 
la vista del trasllat conferit, en data 7 de març de 2022, de la queixa realitzada per 
l’usuari J O., respecte a l’article d’opinió publicat el passat 21 de febrer de 2021, 
passo a efectuar les següents:  

 

AL·LEGACIONS COMPLEMENTÀRIES 

 

ÚNICA.- En relació als documents que, per part d’aquest Consell de la Informació de 
Catalunya, s’han fet arribar en el dia d’avui a aquest mitjà, cal dir: 

 

1. Que la conversa transcrita i aportada com a número 7, res pot aportar.  

 

En primer lloc, per quant cap indici de veracitat es pot reconèixer d’aquesta conversa 
(ja que és un document elaborat per la part, sobre una conversa amb algú anònim), 
com tampoc es pot extreure cap conclusió del seu contingut. 

 

2. Que no s’aporta cap resolució dictada per l’Institut del Teatre. La que s’aporta és 
la incoació d’una investigació i trasllat per al·legacions a l’investigat. 

 

De diferents publicacions sobre aquesta resolució (que és l´únic coneixement que 
aquesta part té d’aquesta resolució) l’Institut del Teatre va concloure l’existència de 
comportaments inadequats per part del Sr. O.. 

 

Per tant, l’article versa sobre unes manifestacions fetes per un actor en una xarxa 
social (fil principal de l’article) i la investigació feta pel mitjà de comunicació Ara. 

 

Els fets corresponen, de forma fidedigna a uns fets reals, veraços i a una notícia 
rellevant i d’interès públic. Les conseqüències, encara que desagradables pel 
sol·licitant (i amb això ens referim a comentaris en xarxes socials i qüestions laboral), 
que es puguin haver donat, ho són derivades dels fets produïts i innegables (en 
absolut, de la publicació de la notícia per part d’aquest mitjà). Res pot imputar-se a 
la publicació que respecta els criteris i normes deontològiques dictades per als 
periodistes, i pel compliment de les quals vetlla aquest Consell. 

 

No es vulnera, per tant, cap criteri deontològic.  

 

Tot i així, si considerés aquest Consell la conveniència de modificar el terme 
“depredador” a la notícia -que és la principal menció que es fa d’elnacional.cat a 
l’escrit- reiterem que quedem a la disposició del que valori aquest Consell, tot i no 
haver-se produït cap vulneració dels criteris. 

 

SOL·LICITO: que es tinguin per efectuades les manifestacions realitzades en aquest 
escrit, i per fetes al·legacions complementàries i, en la seva virtut, es reitera que no 



 

27 
 

existeix vulneració de cap dels criteris del Codi Deontològic, i es sol·licita que es 
procedeixi a l’arxiu de l’expedient de queixa sense més tràmit. 

 

Barcelona, 23 de març de 2022 

 

5. Consideració dels criteris 1, 2, 3, 5, 6, 9, 10 i 12 del Codi Deontològic  del 
Col·legi de Periodistes. 

 

a) Criteri 1. Informar de manera acurada i precisa 

El professional del periodisme està compromès amb la recerca de la veritat i, 
conseqüentment, té l’obligació d’acostar-se a la realitat dels esdeveniments amb la 
màxima fidelitat possible. Els mitjans han d’observar sempre una clara distinció 
entre les informacions i les opinions, difondre únicament informacions contrastades 
amb diligència, i evitar la difusió de conjectures i rumors com si es tractés de fets 

 

El senyor O. indica en la seva denuncia al CIC que no vol entrar en alguns temes i 
que tan sol vol denunciar la manera en la que s’han realitzat els reportatges. En 
l’ARA es diu que va haver-hi una instància administrativa de l’ESAD i que l’ARA ha 
tingut accés al document de resposta a la instància oficial. Per tant, si el senyor O. 
no desmenteix això ni cap altre de les denuncies que es diu en els articles que han 
sigut presentades: hem de entendre que els periodistes han tingut accés a 
documents que sustenten si no la veritat de les denuncies, sí la existència de les 
mateixes i, per tant, els fets son noticiables i justificarien la publicació dels articles. 

 

El senyor O. diu que “L’únic òrgan competent pel qual he estat requerit –amb 
alumnes de l’IT al tribunal– em va declarar innocent per unanimitat”, però el que 
sembla que diu la Comissió (segons les paraules del propi O.) es diferent perquè la 
manca de indicis suficients no ha sigut mai sinònim de innocència: “La Comissió, 
per unanimitat de tots els seus membres, considera que el comportament del 
senyor O., valorat a partir de les instàncies número 20 i número 43 i les 
compareixences, no presenta indicis suficients per considerar-lo assetjament sexual 
per raó de sexe, orientació sexual i/o identitat de gènere.”  

 

En l'article del diari ARA s'explica en tot moment que hi ha diverses denúncies i en 
el subtítol figura que estan afectats “alguns docents” i s’explica que: “No són fets 
aïllats. L’ARA ha conversat amb centenars d’alumnes que han posat el focus sobre 
una dotzena de professors i exprofessors. Tres es repeteixen: J. O. i, en diferent 
grau, J. V. i B. T.”.  

 

En la mateixa publicació es recull que es un context complex (arts escèniques) “on 
els sentiments conflueixen i els límits són difusos”. També recull la declaració de la 
actriu A. S. que indica “Tu t’enamoraves del mestre i ells del teu cul, de la teva 
joventut”. Per tant, sembla que s’han tingut en compte tant el context com el fet de 
que les víctimes son adults i que ha pogut haver una confusió de sentiments que no 
es justificació per cap mena de abús per l’altre part de la autoritat i el poder.  

 



 

28 
 

També queda prou clar que hi ha hagut episodis dins i fora de les aules i queda clar 
i explícit que: “L’Institut del Teatre (IT) defensa que no té denúncies formals 
d’assetjament, tot i acceptar que certes actituds no s’han sabut abordar durant 
molts anys”.  

 

També es recull l’aprovació el 2018 d’un protocol contra l’assetjament sexual en 
aquesta institució y la influencia que pot haver tingut el moviment ME TOO. Es diu 
literalment: “ha fet aflorar molts d’aquests comportaments normalitzats per la 
societat i que ara ja no es toleren”. 

 

Però, l’expressió: “durant les seves classes són habituals els comentaris vexatoris i 
humiliants cap a les estudiants” podria haver sigut més prudent incloent un "segons 
els testimonis" en un tema tan sensible com aquest. D'aquesta manera es faria un 
recordatori de una cosa que ja se’ns ha dit, per ser explícitament més respectuosos 
amb el dret del senyor O. a la presumpció d’innocència. Hauria sigut millor redactar 
aquesta part com a possible o probable, però si diversos testimonis denuncien 
aquest tipus d'actituds, es repeteixen i ja s’ha exposat que son denuncies fetes per 
varies persones... tothom hauria de saber que els periodistes estan recollint el que 
diuen els entrevistats. Posar o no posar un "segons els testimonis" en aquest cas 
seria una reiteració, no una nova informació, i per tant no canviaria el contingut de 
les denúncies ni la gravetat del denunciat. 

 

Lo mateix succeeix amb la part de l’article on es recull el testimoni de Marina P. Tot 
bé amb les declaracions de la entrevistada entre cometes i es reforça el testimoni 
amb la indicació: “explica la Marina, que va presentar una instància al Síndic 
denunciant el que va patir, malgrat que no va tenir recorregut perquè no s'admeten 
denúncies entre particulars”. Fins aquest punt s’estan respectant de manera 
explícita i molt correcta els drets de les dues parts. S’acaba dient: “La Marina no és 
l'única que va marxar arran del comportament d’O.. Uns anys abans, una actriu, de 
fora de l'IT, va marxar cap a Madrid entre altres motius per fugir d’ell”. La redacció 
més correcta de aquesta part hagués sigut condicional o amb probabilitat, però el 
context ja ens deixa clar que aquestes afirmacions estan basades en testimonis. 

 

Com diu el diari ARA en les seves al·legacions: 

 

En el punt VIII O. manifesta que hi ha opinió quan a l’article publicat es diu: "si la 
majoria de casos que va destapar l’ARA no van acabar en instàncies és per la falta 
de confiança d’alumnes i exalumnes en el centre". 

  

Aquesta expressió no es una opinió sinó una informació, ja que l’ARA va parlar amb 
els alumnes i exalumnes. 

 

Els periodistes assenyalen la situació de por i poder que podia haver-hi quan 
s’explica la suposada experiència de la J. A. que senyala que: “en vaig parlar amb 
la tutora i amb la companya de taller. No volien fer res. Tenien por”. Sembla molt 
correcte recollir d’aquesta forma el testimoni. 

 



 

29 
 

Amb un altre professor, J V., les denuncies semblen menys dolentes i sempre 
relatives a les classes. El professor nega haver dit les frases que se li imputant però 
reconeix que podia haver comentaris que “fereixen els alumnes” però sempre 
vinculats al treball del personatge. I es recull que diu: “No em vull justificar. Si hi ha 
una acusació real, un alumne diu que ho he dit fora d’escena, que em posi una 
denúncia i li donaré la raó. Si algú s’ha sentit ferit, em disculpo”. Inclús reconeix, en 
la línia del que indiquen els periodistes, que a dia de avui alguns dels 
comportaments no es consentirien: “Evidentment ara no haurien de succeir coses 
que jo he fet, no ho negaré. Avui això no hauria de passar. He crescut i no estic 
d’acord amb certs comportaments”. L’últim professor que es menciona, no reconeix 
tampoc els fets i afirma que no ha rebut mai cap queixa però aclareix que si ha 
hagut alguna situació ha sigut “sense mala fe” i que: “Si fa falta, ho lamento molt, 
però no tinc res a amagar”. 

 

Al final del article, de nou es fan afirmacions que hagués sigut millor redactar amb 
un recordatori de que la informació es “segons els testimonis” per a ser més 
explícits en el respecte al supòsit de innocència dels denunciats: “Aquests tres no 
són els únics casos. Altres professors han aprofitat la seva posició de poder per 
mantenir relacions amb alumnes de diferents generacions, repetint un patró.” 

 

El senyor J.O. diu que ha intentat aportar prou evidències sobre la falta de contrast 
de les informacions, però cap dels documents aportats es evidència de una mala 
praxi per part dels periodistes. J.O. afirma que “sembla que hi ha inclusió d’opinions 
i conjectures que intenten contraposar-se a la informació contrastada” sobre els 
resultats de la Comissió d’Investigació del Protocol per a la Prevenció, Detecció i 
Actuació de l’Assetjament Sexual de l’Institut del Teatre. No s’han trobat. També 
afirma que no abonava la tesis sostinguda en l’article. Tampoc es cert: l’única cosa 
que afirma la comissió es que la queixa presentada amb ells “no presenta indicis 
suficients” però això no vol dir que sigui falsa. L’única cosa que es podria qüestionar 
es si s’ha repetit prou vagades que eren paraules dels testimonis, però per la 
quantitat de persones entrevistades, sembla que la informació estava contrastada y 
contraposada.  

 

J.O. reconeix que no ha fet una tasca exhaustiva per saber amb qui van contrastar 
els repòrters la informació. Per tant, si no té totes les fonts consultades, no por 
afirmar que no son verdaderes. Ell reconeix que ha tingut accés a dos dels casos i 
que ha intentat que li enviessin un document signat que no li han enviat. Les 
paraules de J.O.: 

 

Els periodistes no van recollir en el seu article intents de contrastar la informació 
que desmentien allò publicat. Hi ha com a mínim dos casos destacats i 
documentats, que s’adjunten. Un cas és el testimoni d’un periodista, traductor i 
gestor teatral que deixa constància que la senyora Núria Juanico, al llarg d’un parell 
de converses telefòniques va intentar treure-li informació jugant al joc de les 
endevinalles; i a l’hora de redactar l’article va obviar el contrast amb el testimoni, 
que no només no confirmava sinó que contradeia la versió publicada (Documento 5) 

Un altre testimoni, d’un escriptor i exdirector de l’Institut del Teatre, del qual també 
s’adjunta un document explicant el contacte amb els autors del reportatge, reflecteix 



 

30 
 

la mateixa mena de pràctiques i com es va obviar la informació aportada per ell, que 
no corroborava les afirmacions del reportatge (Documento 6) 

  

Com ell mateix explica: no aporta documents signats amb les declaracions dels 
testimonis, sinó la seva interpretació de les seves paraules. Si algú acusat de 
assetjament actua així amb les persones que li denuncien i tan sol té dos testimonis 
als quals no tenim accés... podria deduir-se que el que no sembla es que la 
actuació de ell sigui molt exculpatòria. Dos de tants no semblen representatius. Un 
testimoni que vol defensar-se de un periodista i netejar el nom de un innocent: 
hauria signat el que calgués.   

 

Quan ja tenim preparada aquesta ponència, arriba al CIC un nou document per part 
del senyor J.O. que se'ns sol·licita que incloguem. Com està relacionat amb aquest 
apartat, el comentem aquí. El document és un email en el qual figuren les dades 
personals de M. L. G., inclòs el seu DNI, i que té el format d'una declaració en la 
qual diu: 

Jo, xxx, amb dni (…), actriu, vull declarar que el periodista Albert Llimós del diari 
Ara em va escriure (ja no recordo l’any, però molt abans que sortís la notícia) un 
correu electrònic per informar-me que estava iniciant una investigació sobre els 
abusos dels professors a les escoles de teatre. Em va sorprendre que tingués el 
meu correu, però vaig contestar amablement que em semblava una recerca 
interessant, però que jo no hi tenia res a aportar, perquè per sort mai havia patit 
abús d’aquest tipus.  

 

La mateixa Sra. L. indica que considerava que la recerca era interessant i que va 
respondre a un email en el qual els periodistes s'estaven intentant documentar “molt 
abans de que sortís la notícia”. Fins aquí tot coincideix amb la versió dels 
periodistes i amb un procediment correcte per part seva. 

 

La Sra. L. continua: 

Al cap d’uns mesos vaig rebre un altre correu dient-me que la investigació anava 
molt bé -“que era una bomba que podia destarotar l’Institut del Teatre”-, i que el 
meu nom no parava de sortir quan es parlava de “certa persona, professor de 
l’Insti”.  

Vaig tardar en respondre, perquè lo de “la bomba” ja no em va agradar. 

Però finalment vaig decidir contestar que “si havia passat alguna cosa amb el tal 
professor, a nivell artístic, jo ja ho havia solucionat feia anys, parlant amb aquesta 
persona” (cosa que efectivament havíem fet). 

Al cap d’un temps em va enviar un altre correu que ja no vaig contestar mai: que si 
era una covarda, que si la meva declaració podria donar veu a moltes alumnes 
anònimes, que no entenia per què amagava la meva experiència, que probablement 
era perquè ja estava “situada” com a professional, i que era deslleial amb la 
professió…  



 

31 
 

He perdut els correus i no sé reproduir-los amb exactitud, però només sé que 
aquest senyor m’estava forçant a declarar coses que no havien succeït, i que 
m’estava acusant i insultant. 

Sempre he tingut molt clar on és la meva ètica, i vaig intuir que només volia el seu 
reportatge i “la bomba” de la noticia.  

Així que ja ni vaig contestar; em va semblar un abusador periodístic. 

Però al cap d’uns mesos ho vaig entendre, quan vam ser testimonis del linxament 
del J. O..  

Estic molt contenta de no haver-hi participat. 

 

El que indica clarament la Sra. L. és que, efectivament, el periodista havia rebut la 
informació correcta i que alguna cosa va succeir. Per la seva expressió: “si havia 
passat alguna cosa amb el tal professor, a nivell artístic, jo ja ho havia solucionat 
feia anys, parlant amb aquesta persona” (cosa que efectivament havíem fet)”, 
confirma que van parlar i que va ser alguna cosa a nivell artístic que van haver de 
solucionar.  

L'expressió “bomba” en periodisme és habitual, per tant, no sembla res fora del 
normal que un periodista empri aquesta terminologia, encara que a la Sra. L. 
sembla haver-la escandalitzat o preocupat.  

Si el periodista la va titllar de covard o de deslleial en el seu email no sembla cortès 
però tampoc sembla un “abús” periodístic ni que la hi estigués forçant a declarar 
coses que no havien succeït. En qualsevol cas, si es va sentir acusada, insultada o 
“abusada” verbalment hauria d'haver-ho denunciat en els llocs adequats per a 
aquestes temes, que no són objecte d'aquest Consell i que no entrarem a valorar.  

Per tant, l'única cosa que podem valorar és que si a l'esmentada Sra. L. no li va 
agradar el to i va decidir no participar està en el seu dret però si no va participar en 
la recerca el seu email no refuta cap de les declaracions obtingudes pels periodistes 
i tampoc va voler aprofitar l'ocasió per a defensar a O. públicament, al qual tampoc 
defensa obertament en aquest email, aquest email no demostra cap vulneració dels 
criteris esmentats per el senyor J.O. 

Per tant, aquest document aportat a última hora únicament ens reafirma que els 
periodistes es van posar en contacte amb moltes persones, que algunes no van 
voler participar en la recerca per motius varis i que alguna cosa va succeir entre la 
Sra. L. i O. encara que ho solucionessin entre ells. La Sra. L. parla de “linxament de 
J. O.” però no aporta cap prova d'això. Uns correus més o menys mal educats o 
tibants, dels quals tampoc s'aporta cap prova, no serien tampoc justificació per a 
titllar a un periodista de “abusador” i volem insistir que el CIC no és un jutjat ni vol 
ser-ho. 

J.O. qüestiona també per què si havia una dotzena de noms només van treure tres. 
No sembla que això sigui una vulneració de cap criteri tampoc sinó una decisió 
basada en criteris periodístics. 

 

El diari ARA diu en les seves al·legacions: 

Durant aquests darrers mesos l’ARA ha rebut diversos testimonis que parlen de la 
insistència d’en J. O. per parlar amb ells i que fessin un escrit a favor seu o donessin 



 

32 
 

crèdit a la seva versió dels fets. En aquest mateix punt el Sr. O. es pregunta per què 
només es van publicar tres noms de la dotzena de professors i ex 
professors.  Justament perquè són els tres noms -juntament a un quart que també va 
publicar l’ARA dos dies després- en què el patró de conducta es repetia més: eren 
molts testimonis -acreditats a través de tercers- que explicaven situacions similars al 
llarg del anys. Precisament, perquè som conscients de la responsabilitat social que 
l’ARA té amb aquest tipus d’informacions, només es publiquen noms quan els fets 
estan acreditats a través de moltíssimes fonts, com és el cas. 

  

L’ARA no ha infringit el Criteri 1 del codi deontològic, perquè la informació reflecteix 
la realitat amb la màxima fidelitat possible i s’ha dut a terme una tasca exhaustiva. 

 

En la mateixa línia estan les al·legacions d’EL NACIONAL: 

 

L’article relata, en primer lloc, el resultat publicat de la investigació realitzada pel diari 
Ara. Es fa una transcripció totalment respectuosa del que aquest mitjà ha investigat i 
publicat, i es fa amb menció a la font. 

  

També es transcriuen les declaracions de l’actor Joel J. i la seva opinió respecte dels 
fets. De fet, aquestes manifestacions del Sr. J., són el centre principal de la notícia. I 
res diu al respecte el Sr. O.. 

 

Entre les declaracions de l’actor de Joel J. transcrites i que el senyor J.O. no refuta 
ni qüestiona en el seu escrit: 

insults, agressions verbals, tirava la canya sempre, anava begut, un dia el vaig enviar 
a la merda i vaig marxar de l'assaig, mai em va donar feina a cap dels seus muntatges 
teatrals. Ni ganes. 

 

Per tot l'exposat, el CIC considera que no hi ha hagut vulneració del criteri 1 però 
recomana incloure en la redacció de temes tan sensibles més recordatoris de que el 
que es diu es basa en testimonis encara que sigui repetitiu. 

 

b) Criteri 2. Evitar perjudicis per informacions sense prou fonament.  

No s’han d’usar expressions injurioses ni difondre dades imprecises o sense base 
suficient que puguin lesionar la dignitat de les persones i provocar dany o descrèdit 
a entitats públiques o privades. El periodista s’ha de posar en contacte prèviament 
amb els afectats per donar-los l’oportunitat de resposta 

 

J.O. explica que sense ser periodista, fins l’esclat del cas “ARA” era col·laborador 
de varis mitjans:  

 

No soc periodista, però fins l’esclat del cas “Ara” havia col·laborat setmanalment 17 
anys a la secció d’opinió d’EL PERIÓDICO DE CATALUNYA; havia compartit 10 
anys al magazín matinal de COM-RÀDIO i al nocturn de CATALUNYA RÀDIO amb 
Joan Barril fins el dia de la seva mort; i les temporades 2020-2021 vaig ser 
col·laborador de AQUÍ AMB  JOSEP CUNÍ a la CADENA SER-CATALUNYA. 



 

33 
 

  

Segons O., d’aquest dictamen del CIC depèn el seu futur professional i social i per 
això ens demana que siguem “particularment curosos”. La cura es constant en la 
feina d’aquest Consell però no se’ns pot responsabilitzar del futur professional i 
social de ningú. Si algú es noticia per unes denuncies, els periodistes tenen la 
obligació de informar. Els dos diaris afirmen que han contrastat i verificat la 
informació. 

  

J.O. afirma que en el reportatge del ARA escriuen: 

amb paraules no recollides de cap testimoni: “A través de les trobades al bar i dels 
projectes fora de l’Institut, O. establia vincles estrets amb actrius que just 
començaven la seva carrera.”  

La precisió d’allò dit no és evident i la base per lesionar la dignitat de les persones 
no sembla que es pugui prestar a discussió.  

  

El diari ARA diu en les seves al·legacions: 

 

En el punt IV el Sr. O. es refereix a que apareix al reportatge la referència a trobades 
al bar que no són recollides de cap testimoni. Són uns fets que en l’article de febrer 
de 2021 descrivia a la perfecció el primer testimoni, identificat amb nom real i inicial 
(M. P.), i que van corroborar desenes d’exalumnes del centre. 

  

Òbviament, les paraules no estan entrecomilladas en el article i, per tant, poden no 
estar recollides d’un testimoni o ser una conclusió extreta d'ells. No sembla que 
lesioni la dignitat de ningú dir que algú establia vincles en un bar i l’ARA dona una 
resposta satisfactòria: 

 

L’ARA no ha infringit el Criteri 2. La queixa del Sr. O. descontextualitza les referències 
a les trobades al bar que en tots els casos es refereix a informació donada per 
testimonis de primera mà que les havien viscut. 

 

O. reconeix el contacte previ amb els periodistes i diu que tenia disposició a 
col·laborar, però es queixa de “la falta d’oportunitat a donar resposta a fets 
concrets”. El diari ARA diu en les seves al·legacions: 

 

L’ARA no ha infringit el criteri 2 atès que es va posar en contacte prèviament amb 
l’afectat per donar-li l’oportunitat de resposta, i en J. O. va condicionar la seva 
resposta a proporcionar la font amb antelació a la publicació de la informació, 
declinant doncs l’oferiment de resposta efectuat per l’ARA. 

 

Per tant J.O. reconeix el contacte i en les seves paraules es confirma el que diu l’ARA: 
que ell volia saber els fets concrets abans de la publicació i va declinar fer una 
resposta. Els periodistes han donat el dret a replica i han recollit un resum bastant 
acurat dels seus arguments. El CIC no troba vulneració del criteri 2. 

 

c) Criteri 3. Rectificar les informacions incorrectes.  



 

34 
 

L’obligació d’esmenar tant les informacions com les interpretacions resultants que 
s’hagin demostrat falses o errònies comporta fer-ho amb promptitud i amb el 
tractament i l’extensió proporcionats. Així mateix, els mitjans han d’atendre el dret 
de rèplica quan aquest sigui sol·licitat en termes raonables 

J.O. reconeix un cas de relacions sexuals entre un estudiant i un professor i no 
nega el que havia succeït: tan sol indica que no era un alumne sinó una alumna. 
Podria existir un error de gènere a l’escriure, però això no canvia la essència de la 
informació ni suposa cap mena de mala praxi per part del periodistes que podrien 
haver rebut aquesta informació així. El mitjà podria corregir la data si no es correcta, 
però no sembla necessari. 

 

En quant a si ha hagut intents de contrastar la informació, ja s’ha donat resposta en 
el apartat anterior però aquí es parla també del dret a rèplica. El senyor J.O. 
explica: 

 

9 de març. Parlo per telèfon amb el senyor David Miró, subdirector de l’Ara. Li 
demano quin espai estaria disposat a cedir-me el diari per respondre als seus atacs. 
Em diu que ho ha de consultar amb direcció. Em torna la trucada poques hores 
després fent-me saber que només s’avindrien a fer-me una breu entrevista que no 
podria llegir abans de ser publicada, oferta que no vaig acceptar.  

 

Per tant sí se li ha donat el dret de rèplica en forma de entrevista i ell, de nou, no ho 
ha acceptat. En aquesta línia, el diari ARA diu en les seves al·legacions: 

 

En el punt VII el Sr. O. va demanar disposar d’un espai al diari per respondre dels 
"atacs" rebuts. Se li va dir que l’ARA li oferia la possibilitat de fer una entrevista -mai 
breu, perquè és un tema d’interès. 

  

L’ARA no ha infringit el Criteri 3 perquè es va donar la possibilitat al Sr. O. de fer una 
rèplica mitjançant una entrevista. El motiu de no arribar-la a fer va ser que les 
condicions que imposava no eren assumibles. La rèplica que fa referència el Criteri 
3 no ha de negligir els criteris editorials del propi diari tal com pretenia el 
denunciant.  Altra cosa es que hagués exercit el dret a rectificació de la Llei Orgànica 
2/1984, acció que no va emprendre -n’ignorem els motius- i que tampoc explica en el 
seu escrit. Entenem que amb l’oferiment efectuat i rebutjat pel denunciant s’ha donat 
compliment al que prescriu el Criteri 3. 

 

Sembla que una entrevista es una bona oferta per a donar rèplica als articles i que 
l’ARA ha ofert una possibilitat interessant que el denunciant no ha acceptat. 

Per altra banda, El Nacional explica en les seves al·legacions que en més d’un any 
des de la publicació de la noticia, el senyor O.:  

• Mai ha comunicat el seu malestar a aquest mitjà o en cap moment, ha sol·licitat 
o ha mostrat cap voluntat de què la notícia publicada sigui modificada en cap sentit 
possible. 

• No va instar, dintre del termini de 7 dies, ni en cap altre, rectificació alguna, 
seguint allò establert a la Llei Orgànica 2/1984, reguladora del Dret de Rectificació. 

• No va intentar exercir un dret de rèplica davant la publicació. 



 

35 
 

• Tampoc va comunicar per cap via possible (i en té disposades moltes aquest 
mitjà periodístic) absolutament res, relatiu a aquest notícia. 

   

(...) 

  

No pot pretendre la comissió d’una infracció que el propi interessat no ha sol·licitat, 
ni pretès. 

 

Per tant, tampoc sembla que hagi volgut exercir el seu dret de rèplica amb El 
Nacional. Però, si desitja tenir aquesta oportunitat ha de ser el diari el que li ofereixi 
un espai que consideri apropiat i aquest pot ser una entrevista. 

 

El senyor J.O. exposa que el titular del diari ARA, cultura, del 21/02/2021, “Acoso 
sexual y abuso de poder a alumnas del Institut del Teatre” en les seves paraules: 
“va causar danys irreparables de caràcter moral, professional, social, familiar i 
econòmic a diverses persones i a la reputació de l’Institut del Teatre”. J.O. entén 
que la justícia ho ha desmentit, però ell mateix diu que “la Fiscalia Provincial de 
Barcelona va decretar arxivar tots els expedients”. Arxivar expedients no significa 
desmentir-los. El senyor J.O. demana al CIC: 

 

si el diari ARA, segons el criteri citat, no hauria de disculpar-se públicament, i si 
s’escaigués, compensar el mal causat per aquest titular “fals i erroni”. 

 

Per la nostra part, no podem demanar cap compensació a ningú ni podem jutjar res. 
El titular es el normal en un cas de aquest tipus i no es habitual trobar un “suposat” 
en un titular. Per tant, el CIC no troba que el titular s’hagi desmentit o que sigui fals 
o erroni amb la informació de la que disposem.  

 

Per tot l'exposat, el CIC considera que no hi ha hagut vulneració del criteri 3. 

 

d) Criteri 5. Citar les fonts i preservar el secret professional.  

Les fonts s’han de citar perquè la informació sigui creïble. No obstant això, els 
periodistes tenen l’obligació moral de protegir-les invocant el secret professional 
quan sigui necessari. La confidencialitat ha de servir per emparar les persones en 
situació d’indefensió o de risc, però en cap cas l’anonimat pot ser utilitzat per atacar 
individus i organitzacions de manera injustificada. La bona pràctica periodística 
exigeix també tractar de forma adequada les informacions rebudes sota 
embargament, així com observar l’off the record quan hagi estat acordat 

 

El Sr. J.O considera que ell mateix, com a persona assenyalada, és qui està “en 
situació d’indefensió o de risc” després del que considera com “un judici paral·lel 
sense proves, posterior linxament a les xarxes i una suspensió cautelar de la seva 
activitat laboral”. No obstant això, no és la naturalesa de l'encàrrec rebut pel CIC 
entrar a valorar si va haver-hi o no un judici paral·lel, si hi havia proves o no, o si va 
haver-hi o no linxament en xarxes. Com el diari ARA puntualitza en els seves 
al·legacions: 



 

36 
 

el Sr. O. s’atribueix una posició d’indefensió o de risc per denunciar que se l’hagi 
identificat a ell mateix: aquest argument és inacceptable compte tingut de que se li 
va donar la possibilitat de manifestar el que tingués per convenient en diverses 
ocasions. 

 

El nostre encàrrec és valorar si s'incompleix el criteri número 5 per part dels 
periodistes. En aquest cas, com El Nacional deixa clar en les seves al·legacions: les 
seves fonts son clares. Per una banda la investigació del diari ARA i les 
manifestacions de l’actor Joel J.. Per part del diari ARA, s'esmenten noms i inicials 
de cognom, s'aporten dades sobre el nombre de persones entrevistades i la 
procedència de les mateixes o l'àmbit en el qual es van moure amb J.O. Una 
pràctica habitual en periodisme en aquesta mena de notícies, en les quals fins i tot 
a vegades s'opta per no aportar ni tan sols aquestes dades per l'alt nivell 
d'indefensió, vulnerabilitat i temor de les persones denunciants. El propi criteri 5 
reconeix que la confidencialitat ha d'emparar a les persones en situació d'indefensió 
i risc.  

 

D'altra banda, el propi J.O. reconeix que va haver-hi una suspensió cautelar de la 
seva activitat laboral i que va tenir coneixement d'algun dels processos de denúncia 
interns que es van dur a terme. Per tant, no sembla que es tracti d'articles escrits 
com a “atacs injustificats” sinó fruit d'una situació real, tan seriosa com per implicar 
una suspensió laboral, en la qual van existir persones conegudes pel senyor J.O. 
que van posar queixes, denúncies… 

 

El senyor J.O. vol conèixer els noms i cognoms dels denunciants fins i tot amb 
anterioritat a la publicació de l'article. Cap periodista responsable amb el respecte i 
la protecció a les seves fonts els hi hauria donat. Com el diari ARA puntualitza en les 
seves al·legacions: 

L’ARA no ha infringit el criteri 5, atès que va mantenir confidencialitat prèvia front en 
J. O. per emparar les persones que es podien trobar en situació d’indefensió o de 
risc, i a més aquestes persones ho havien demanat. Les persones que es van citar 
pel nom i les inicials del cognom eren identificables pel Sr. O. un cop publicada la 
informació. La valoració de la credibilitat de la informació per raó de la confidencialitat 
de les fonts davant situacions d’indefensió o de risc, fa referència a un criteri editorial 
que l’ARA ha dut a terme sense infringir el Codi Deontològic. 

 

El propi J.O. reconeix que “en alguns casos vaig poder deduir de qui es tractava. I 
vaig poder constatar, per exemple, que dues de les acusacions ja havien estat 
considerades i arxivades per l’Escola Superior de Teatre de l’Institut del Teatre”.  

 

Per tant, els periodistes tenien raó en afirmar que serien recognoscibles i el propi 
senyor J.O. reconeix en elles a persones que li havien acusat per altres vies 
prèviament.  Per tot l'exposat, el CIC considera que no hi ha hagut vulneració del 
criteri 5. 

 

 

e) Criteri 6. Conciliar els drets individuals amb el dret del públic a saber.  



 

37 
 

El periodista ha de defensar el dret a la informació davant de qualsevol restricció a la 
transparència exigida per l’interès públic, especialment quan les fonts són 
administracions i organismes oficials. Tanmateix, cal reconèixer a les persones 
individuals i jurídiques el dret a no proporcionar informació ni respondre preguntes. 
L’assetjament intimidador i persistent és una pràctica reprovable. 

El Sr. J.O argumenta que els autors dels articles de l’ARA vulneren el criteri 6 
mitjançant l’assetjament i la manipulació dels entrevistats. Com exemple, es cenyeix 
al document número 7 –que anomena testimoni X (protegit)- en el qual una actriu que 
havia actuat a les ordres del Sr. J.O explica que va ser perseguida insistentment 
durant mesos pels autors a fi de mantenir una conversa en la que, quan finalment es 
va produir, els periodistes buscaven que declarés que havia obtingut un paper en una 
obra gràcies a que va cedir a un abús de poder, encara que podria ser que no en fos 
conscient. Contràriament, en aquest document l’actriu nega que l’hagin manipulat i 
afirma que havia aconseguit el paper perquè amb el Sr. J.O havien treballat junts i 
s’havien entès i el Sr. J.O li va donar confiança i, conseqüentment, el personatge de 
l’obra. 

 

Llegit el document número 7, es de ressaltar que el Sr. J.O li demana a l’actriu que li 
escrigui una carta sobre el contingut de les converses que han mantingut per fer-la 
servir per  la seva defensa i l’actriu li contesta que està acabant la carta que li remetrà 
en breu. No obstant, aquesta carta mai no es va arribar a enviar. Tampoc en el 
document 7 l’actriu signa el contingut. 

 

Les al·legacions del diari ARA contradiuen l’expressat pel Sr. J.O. Segons l’ARA, 
després de la presentació de la queixa, va parlar amb l’actriu que va dir que s’havia 
trobat amb el Sr. J.O, a instàncies d’ell, per explicar-li com havia anat l’entrevista amb 
els autors de l’article. Des del seu punt de vista, tal com estava escrit el reportatge, 
semblava que tota la part anònima s’atribuís a una sola persona que podia ser ella i 
que això no li semblava bé.  

 

L’actriu també va dir a l’ARA “no sentir-se identificada en la transcripció que en J.O 
va fer de la seva conversa” i que “a la transcripció no es veu gens reflectida i que el 
Sr. J.O obvia bona part de la conversa que van tenir. ‘Mai vaig dir que la meva part 
del reportatge fos mentida ni una invenció’, assegura. També nega que els 
periodistes li proposéssim ‘jocs mig infantils’ durant la conversa (...) Després 
d’aquella conversa en J.O. li va demanar reiteradament que escrivís una carta en 
defensa d’ell. Ella s’hi va negar”. 

 

Segons l’ARA, en tot el reportatge publicat només atribueix a l’actriu la següent frase: 
“No té cap mena de límit, s’agafa a algú i li fa la vida impossible. Sortíem plorant de 
molts assajos”. 

 

Pel que fa a EL NACIONAL, en les primeres al·legacions es limita a dir respecte el 
criteri 6:  “no es aplicable aquest criteri quan no ha existit cap assetjament al Sr. O. 
per a que proporcionés informació” i en les al·legacions complementàries:  

Que la conversa transcrita i aportada com a número 7, res pot aportar. En primer lloc, 
per quant cap indici de veracitat es pot reconèixer d’aquesta conversa (ja que és un 



 

38 
 

document elaborat per la part, sobre una conversa amb algú anònim), com tampoc 
es pot extreure cap conclusió del seu contingut. 

 

Vistes les posicions de les diferents parts, hem de convenir que les contradiccions 
són de calat i que les dues línies que s’han publicat a l’article objecte de queixa no 
fan cap referència al criteri 6 del Codi Deontològic, per la qual cosa el CIC determina 
que en aquest àmbit no hi ha hagut vulneració. 

 

f) Criteri 9. Respectar el dret a la privacitat.  

Les persones han de ser tractades amb respecte i dignitat, particularment les més 
vulnerables. Cal evitar les intromissions innecessàries i les especulacions gratuïtes 
sobre els seus sentiments i circumstàncies. Danyar de forma injustificada la dignitat 
dels individus de paraula o amb imatges, fins i tot més enllà de la seva mort, contravé 
l’ètica periodística. (...) 

 

La queixa del Sr. J.O  menciona que:  

Entre les acusacions anònimes que cita el reportatge, hi figurava, per exemple, 
almenys una actriu que mai no havia tingut cap relació amb el tema investigat: 
l’Institut del Teatre: “uns anys abans, una actriu de fora de l’Institut, se’n va anar a 
Madrid entre altres motius per fugir d’ell”.  

 

(...) 

 

En aquest cas, no només hi  ha especulacions gratuïtes sobre els sentiments i 
circumstàncies de les persones sinó que l’expressió ‘una actriu fora de l’Institut’ 
evidència que la inclusió del testimoni no tenia a veure amb el reportatge sinó amb la 
defensa d’una tesi apriorística, cosa que no sembla que s’ajusti a l’essència mateixa 
del sentit de la investigació periodística”.  

 

Per aquest motiu entén que els autors de l’article de l’ARA han infringit el criteri 9 del 
Codi Deontològic.  

 

Aquesta qüestió s’ha de posar en context. En primer lloc, perquè la investigació 
iniciada l’octubre de 2019 pel diari ARA té per objecte esbrinar si existia assetjament, 
abusos sexuals o de poder al món de les arts escèniques i l’audiovisual català, havent 
publicat diversos articles sobre el mateix tema d’altres centres externs a l’Institut del 
Teatre, com ja hem dit al punt 2.c) d’aquesta ponència. Per tant, la investigació és 
global, no exclusiva del IT. I en segon lloc, perquè l’article de l’ARA de 21.02.2021, 
que sí és específic de l’IT, en un moment determinat i referint-se al Sr. J.O en l’apartat 
“Una figura temuda”, informa del cas de la Marina P., alumna del IT, que va 
abandonar la institució. En concret, diu:   

“Em va dir que a quart podia fer el taller d’interpretació amb ell i que m’agafaria per a 
un espectacle. Em va agafar molta por, sentia que no aguantaria tenir-lo cada dia a 
prop meu. Em feia molta por que s’enfadés”, recorda. Durant dos mesos el va estar 
evitant i, al final, abans de començar quart, va agafar un vol i va marxar a l’estranger. 
“No em veia amb cor d’anar al director de l’IT a explicar que estava patint un abús. 
Tampoc podia dir-li res a ell. Em feia sentir terror”.  



 

39 
 

 

I a continuació l’article segueix amb la frase controvertida:  

La M. no és l'única que va marxar arran del comportament de J.O. Uns anys abans, 
una actriu, de fora de l'IT, va marxar cap a Madrid entre altres motius per fugir d’ell.  

 

És un comentari tangencial, però periodísticament és congruent amb el tema principal 
i no es pot qualificar de intromissió innecessària, ni de especulació gratuïta sobre els 
seus sentiments i circumstàncies.   

D'altra banda, com El Nacional assenyala en les seves al·legacions, en un cas com 
aquest d'un calat tal que el converteix en rellevant i de interès públic, la privacitat dels 
implicats entra en col·lisió amb el dret a la informació i la llibertat de premsa, i són el 
dret i la llibertat les que han de prevaler sempre en periodisme. 

 

En conseqüència, estimem que no s’ha vulnerat el criteri 9 del Codi Deontològic. 

 

g) Criteri 10. Salvaguardar la presumpció d’innocència.  

Tota persona acusada o imputada d’un delicte té dret a la presumpció d’innocència 
en les informacions i  opinions relatives a indagacions, causes o procediments penals. 
El respecte i la protecció d’aquest dret són vigents des de l’inici de les actuacions 
policials fins que es provi la culpabilitat en un procés que gaudeixi de les garanties 
necessàries. Els periodistes evitaran els prejudicis, així com sotmetre els implicats a 
judicis paral·lels. 

 

El Sr. J.O considera que l’ARA ha vulnerat la seva presumpció d’innocència, infringint 
així l’article 10 del Codi Deontològic, quan escriu en la queixa:   

Al llarg d’un article extens, al qual el diari dedica la portada i pàgines interiors, els 
periodistes mai no van referir-se a la presumpció d’innocència ni a cap altra expressió 
similar. 

 

El dret a la presumpció d’innocència es regula a l’article 11.1 de la Declaració 
Universal de Drets Humans de 1948, l’article 6.2 del Conveni de Roma per a la 
Protecció dels Drets Humans i Llibertats Fonamentals de 1950 i a l’article 14.2 del 
Pacte Internacional de Drets Civils i Polítics de 1966, així com a l’article 48 de la Carta 
de Drets Fonamentals de la UE, i en les constitucions dels estats de la Unió Europea. 
Consisteix en que tot acusat es presumeix innocent mentre la seva culpabilitat no 
hagi estat declarada legalment.  És, per tant, una presumpció que obliga l’estat, els 
seus funcionaris i, especialment, a l’Administració de Justícia. També s’ha de 
preservar en l’ordre legislatiu i en l’activitat administrativa.  

 

El Codi Deontològic, a l’article 10, assenyala que: 

tota persona acusada o investigada per un delicte té el dret a la presumpció 
d’innocència en les informacions i opinions relatives a indagacions, causes i 
procediments penals.  

 



 

40 
 

Ens movem, doncs, en l’àmbit de la justícia penal en el sentit de que els periodistes 
han de guardar la presumpció d’innocència quan informin en qüestions relacionades 
amb un procediment penal obert.  

 

No obstant, en el periodisme d’investigació –o de denuncia-, quan una notícia està 
relacionada amb situacions que poden derivar en informacions que comportin la 
possible implicació de persones a les que es pugui atribuir un fet que pot arribar a ser 
un delicte penal, la diligència informativa i la professionalitat exigible, recomana que 
el periodista introdueixi en el relat dels fets que, fins que no s’hagin obtingut totes les 
dades o les proves necessàries, no es pot derivar de la informació publicada cap 
responsabilitat per a ningú. En aquest sentit, els periodistes podrien haver inclòs 
expressions com “segons les fonts” o “sobre la base dels testimonis” per a no fer 
afirmacions en els seus articles, però la seva absència no vulnera la presumpció de 
innocència. 

 

En qualsevol cas, els drets fonamentals a la llibertat d’expressió i a la llibertat 
d’informació faculten a tots els ciutadans a manifestar a la llum pública que han estat 
víctimes o testimonis d’una conducta d’assetjament sexual o de poder, sempre que 
la seva versió sigui verídica. Els ciutadans – i per tant els periodistes i els testimonis 
d’una informació sobre tercers – disposen del dret fonamental a participar en els 
assumptes públics que afectin a les persones, entre d’altres els que es dediquen a 
l’ensenyament o a la pràctica de les professions en les arts escèniques. El periodista 
no té cap autoritat per assenyalar a una altra persona com innocent o culpable, però 
la seva feina és relatar amb veracitat als ciutadans els fets que interessen a la 
ciutadania encara que molestin, incomodin o irritin a qui se senti perjudicat. 

 

En conseqüència, estimem que no s’ha vulnerat els criteri 10 del Codi Deontològic.  

 

h) Criteri 12. Respectar la dignitat de les persones  i la seva integritat física i 
moral. 

No es pot discriminar cap persona a causa de la seva condició sexual, discapacitat 
física o mental, creences, origen ètnic, nacionalitat i extracció social. Així mateix, cal 
evitar expressions vexatòries que puguin incitar a l’odi i a l’ús de la violència. Els 
periodistes han de ser especialment sensibles amb la diversitat i actuar  amb sentit 
de justícia i respecte a les persones i els grups afectats. 

 

Com diu el Sr. J.O a l’escrit de queixa:  

El mateix dia de la publicació del reportatge al diari ARA, el periodista Marc 
Villanueva, a El Nacional.cat, escriu sobre el tema a partir de reaccions, i es va referir 
a mi com a ‘depredador sexual’. Ningú no m’havia acusat fent servir el qualificatiu 
“depredador”.  Per tant, el senyor Villanueva fa una aportació pròpia que considero 
que no té cabuda en una informació periodística.  

 

El periodista Marc Villanueva comenta en el seu article el reportatge de l’ARA i alguna 
aportació de l’actor Joel J.. Entre els comentaris diu textualment: “Noms reals de 
testimonis d'actrius que han patit el depredador sexual”.  

 



 

41 
 

La informació que té el Sr. Villanueva és merament el reportatge de l’ARA que s’ha 
publicat unes hores abans, segons resulta del text de l’article.  

 

En les al·legacions d’El Nacional es diu:  

Entenem que aquest terme està totalment en la línia de termes com abusador o 
agressor que s’han utilitzat a tots els articles objecte de queixa, sense que comporti 
una especial gravetat afegida. 

Tot i així, si per part d’aquest Consell es considera convenient la retirada d’aquest 
terme, restem a la disposició del que s’indiqui (i això tot i que el propi interessat mai 
no ha sol·licitat aquesta retirada, tot i haver-ho pogut fer de diverses maneres i en 
qualsevol moment durant l’últim any). 

 

L'al·legació d’El Nacional diu que és un sinònim de les paraules empleades amb 
anterioritat, però no se sosté. En totes les cerques realitzades per a elaborar aquest 
anàlisis, el terme “depredador sexual” apareix vinculat a una reincidència en delictes 
sexuals, especialment violents, fins i tot a persones que han estat condemnades per 
delictes sexuals, i al gaudir amb la “caça de la presa”. Per tant, és una qualificació 
que excedeix a les de “abusador” o “agressor” i que pot incitar respostes més 
violentes. 

  

En el reportatge de l’ARA no s’esmenta en cap moment el vocable “depredador”, 
expressió vexatòria que el Sr. Villanueva tampoc argumenta i per tant s’ha de 
considerar un insult greu sense motiu aparent. 

 

En conseqüència, estimem que el periodista Marc Villanueva ha vulnerat el criteri 12 
del Codi Deontològic. 

 

 

CONCLUSIONS 

 

Debatuda la queixa presentada pel Sr. J.O., el CIC considera que: 

a). Que no  hi ha hagut mala praxi periodística en la redacció i publicació dels articles 
difosos pel diari ARA el dia 21.02.2021 i 23.09.2021  referenciats en l’apartat 1.Motius 
i contingut de la queixa d’aquesta ponència. Tampoc s’aprecia que s’hagin vulnerat 
els criteris 1, 2, 3, 5, 6, 9, 10, 12 del Codi Deontològic. 

 

b). Pel que fa a l’article redactat i publicat pel digital EL NACIONAL  el dia 21.02.2021 
referenciat en l’apartat 1.Motius i contingut de la queixa, tampoc s’aprecia vulneració 
dels criteris 1, 2, 3, 5, 6, 9, 10, ni mala praxi periodística excepte en el que es disposa 
en l’apartat següent. 

 

c). El digital EL NACIONAL i el seu redactor Marc Villanueva han vulnerat el criteri 12 
del Codi Deontològic quan a l’article de 21.02.2021 han tatxat al Sr. J.O de 
‘depredador sexual’ de forma injustificada. 

 



 

42 
 

I per que així consti s’estén la present certificació, amb el vistiplau del president, a 
Barcelona en data 29 de juny de 2022. Certifico.  

 

 

 

 

Vistiplau 
Josep Carles Rius     Josep Rovirosa  
President      Secretari General  

 


