
 

JOSEP ROVIROSA OLIVÉ, secretari general de la Fundació Consell de la Informació 

de Catalunya,  

CERTIFICA: Que en relació a l’expedient núm. 19/2022 i 20/2022 els membres del 

Consell de la Informació de Catalunya van adoptar, per unanimitat i en reunió virtual 

de data 29 de juny de 2022, el següent acord, segons la documentació de l’expedient: 

Expedient núm. 19/2022 i 20/2022  

ASSUMPTE: Queixa de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència 

de la Generalitat (DGAIA) en relació a diversos articles publicats a Crónica Global i 

La Mañana sobre la denúncia d’un pare perquè la DGAIA li ha retirat la tutela de 

tres menors d’una manera que ell considera injusta. La DGAIA diu que s’han 

vulnerat els punts 9 i 11 del Codi Deontològic perquè considera que s’han difós 

dades personals i familiars dels menors, que ara estan sota la seva tutela, sense 

autorització prèvia. Al tractar-se del mateix assumpte, els dos casos s’han analitzat 

en una ponència conjunta.  

ANTECEDENTS 

El dia 20 d’abril de 2022, la DGAIA envia dues queixes arran de la publicació d’un 

article al mitjà digital Crónica Global i tres més al diari La Mañana sobre la denúncia 

d’un pare de Tàrrega perquè la DGAIA li ha retirat la custòdia dels seus tres fills 

(dos de biològics i una filla de la seva difunta dona) d’una manera que considera 

injusta, ja que hi ha informes de la pròpia administració que asseguren que els 

menors no estaven en situació de desemparament. Segons la DGAIA, els dos 

mitjans haurien  difós dades personals i familiars relatives a la intimitat d’aquests 

menors, i de circumstàncies referents a la seva situació administrativa, sense que 

la pròpia Direcció General, que és qui en té actualment la tutela, ho hagi autoritzat. 

Els articles en qüestió són els següents: 

Crónica Global:  

https://cronicaglobal.elespanol.com/vida/generalitat-separa-padre-hijos-

desamparo_604413_102.html  

La Mañana:  

https://www.lamanyana.cat/un-pare-de-tarrega-denuncia-que-la-dgaia-te-retinguts-

els-seus-fills-de-forma-injusta/ 

https://www.lamanyana.cat/recullen-signatures-per-exigir-a-la-dgaia-que-retorni-

els-seus-tres-fills-a-un-pare-de-tarrega/ 

https://www.lamanyana.cat/manifestacio-als-carrers-de-tarrega-per-reclamar-que-

la-dgaia-torni-els-fills-a-un-pare/ 

En els dos casos, va ser el propi pare de les criatures qui es va dirigir als mitjans 

per explicar el seu cas i els va proporcionar tant les dades personals com imatges 

dels infants. La notícia de Crónica Global no menciona cap dada personal dels 

menors, però va acompanyada d’una imatge del pare amb els tres fills (cedida pel 

propi progenitor) on les cares dels menors apareixen pixelades. Pel que fa a La 

Mañana, a la primera notícia es publiquen els noms de pila dels infants, les seves 

https://cronicaglobal.elespanol.com/vida/generalitat-separa-padre-hijos-desamparo_604413_102.html
https://cronicaglobal.elespanol.com/vida/generalitat-separa-padre-hijos-desamparo_604413_102.html
https://www.lamanyana.cat/un-pare-de-tarrega-denuncia-que-la-dgaia-te-retinguts-els-seus-fills-de-forma-injusta/
https://www.lamanyana.cat/un-pare-de-tarrega-denuncia-que-la-dgaia-te-retinguts-els-seus-fills-de-forma-injusta/
https://www.lamanyana.cat/recullen-signatures-per-exigir-a-la-dgaia-que-retorni-els-seus-tres-fills-a-un-pare-de-tarrega/
https://www.lamanyana.cat/recullen-signatures-per-exigir-a-la-dgaia-que-retorni-els-seus-tres-fills-a-un-pare-de-tarrega/


 

edats i el nom del centre on han estat internats, mentre que en les altres dues només 

es mencionen les edats. Cap foto dels menors ha estat publicada a La Mañana.  

La DGAIA considera que, malgrat que va ser el propi pare qui va proporcionar el 

nom dels infants als mitjans, aquesta identificació no era necessària a l’hora de fer-

se ressò de la denúncia. Per això, considera que els dos mitjans han vulnerat els 

punts 9 i 11 del Codi Deontològic i que tampoc han seguit les recomanacions del 

Manual d’estil per mitjans de comunicació sobre el maltractament infantil, 

consensuat per la DGAIA, el CAC, l’Observatori dels Drets de la Infància i el Col·legi 

de Periodistes. La DGAIA també cita la llei 14/2010, dels drets i oportunitats en la 

infància i l’adolescència, per recordar que “s’ha de preservar els infants i 

adolescents de la difusió de llurs dades personals, de la difusió d’imatges que 

atempten contra llur dignitat i de l’explotació econòmica de llur imatge”.  

AL·LEGACIONS 

El CIC ha rebut al·legacions per part dels dos mitjans. Per part de Crónica Global, 

la seva directora, Cristina Farrés, subratlla que el seu mitjà no ha publicat els noms 

dels menors ni el del Centre Residencial d’Acció Educativa on han estat traslladats, 

i que només assenyalen que es troba “als afores de Lleida” perquè el lector pugui 

fer-se una idea de la distància que hi ha entre el lloc de residència del pare, a 

Tàrrega, i el centre on resideixen els menors. Pel que fa a la publicació de la 

fotografia cedida pel progenitor, assenyalen que els rostres dels menors han estat 

pixelats “perquè el gran públic no els pugui reconèixer”. Finalment, Farrés assenyala 

que la DGAIA tenia coneixement de la publicació de la notícia i els detalls de la 

mateixa, ja que s’hi van posar en contacte per obtenir la seva versió dels fets, que 

es troba reflectida en el mateix article. Com a conclusió, indica que en tot moment 

s’ha intentat “ponderar” una informació d’interès general amb la protecció dels 

menors.  

El director de La Mañana, Francesc Guillamet, explica que el seu diari només ha 

anomenat els infants pel seu nom (sense cognom), i que no n’ha publicat cap 

imatge. Pel que fa al centre on han estat traslladats, admet que n’ha publicat el nom, 

però assenyala que a Lleida només n’hi ha un “i tothom sap quin és”. Guillamet 

també indica que el diari es va intentar contactar amb la DGAIA, però que aquesta 

va declinar donar la seva versió dels fets. Segons explica, després de la publicació 

sí que la Direcció General es va posar en contacte amb el mitjà per retreure-li que 

havia posat els infants en una “diana” en haver publicat la notícia. Guillamet, però, 

defensa que el que han fet és explicar “un cas que clama el cel” sense cognoms ni 

fotografies, i creu que en realitat la DGAIA està molesta per la publicació del cas, 

com acredita el fet que hagi inclòs a la queixa les dues notícies de seguiment 

posteriors (una recollida de signatures i una manifestació de suport al pare), on ja 

no apareixien els noms dels menors.  

PONÈNCIA  

Els principis del Codi Deontològic que la DGAIA considera vulnerats per ambdós 

mitjans són el número 9, que fa referència al dret a la privacitat, i l’11, de protecció 

dels drets dels menors, així com les recomanacions del Manual d’estil per mitjans 

de comunicació sobre el maltractament infantil. Aquest últim document, tanmateix, 



 

no es tindrà en compte perquè en cap moment queda acreditat que els menors 

patissin maltractaments per part del seu pare.  

El principi número 9 assenyala que “les persones han de ser tractades amb respecte 

i dignitat, particularment les més vulnerables”, i que cal “evitar les intromissions 

vulnerables i les especulacions gratuïtes sobre els seus sentiments i 

circumstàncies”. També considera que “danyar de forma injustificada la dignitat dels 

individus de paraula o amb imatges, fins i tot més enllà de la seva mort, contravé 

l’ètica periodística”. Tant en el cas de Crónica Global com de La Mañana, no s’ha 

produït cap d’aquestes circumstàncies. Els dos mitjans expliquen la versió del pare, 

que ha aportat la documentació necessària per a fer-la creïble, i inclouen la versió 

de la DGAIA quan aquesta l’ha volgut donar. En cap moment, però, tracten els 

infants d’una manera irrespectuosa, atempten contra la seva dignitat ni especulen 

sobre els seus sentiments: dels dos textos només se’n desprèn que són víctimes 

de les circumstàncies. Per tant, el criteri número 9 no es pot considerar vulnerat en 

cap dels dos casos.  

El criteri número 11 assenyala que “cal evitar difondre la identitat dels menors quan 

apareixen com a víctimes (excepte en supòsit d’homicidi i casos de segrestos o 

desaparicions), testimonis o inculpats en causes criminals”. A més, també indica 

que els menors “no han de ser entrevistats ni fotografiats o filmats sense el 

consentiment explícit dels seus pares, mares, tutors, mestres o educadors”.    

El primer que cal tenir en compte és que el pare, fent ús del dret a la pròpia imatge, 

ha aparegut a cara descoberta als mitjans i ha iniciat una campanya de recollida de 

signatures i una manifestació per tal de recuperar la tutela, fet que l’ha posat en el 

focus de l’atenció pública, de manera que qualsevol persona que el conegui pot 

identificar la família, i més en una localitat relativament petita com Tàrrega (17.000 

habitants). La qüestió, doncs, és determinar fins a quin punt són identificables els 

menors més enllà d’aquest entorn immediat a partir de les dades publicades en els 

dos mitjans. 

Crónica Global publica una fotografia del pare amb les criatures on els tres menors 

apareixen amb el rostre pixelat, de manera que no se’n pot fer una identificació 

completa. La pixelació del rostre de menors és una pràctica habitual en els mitjans 

de comunicació per tal de preservar la identitat dels menors d’edat, i en aquest cas 

impedeix que qualsevol persona aliena a l’entorn de la família els pugui reconèixer 

només a partir d’aquesta imatge, que d’altra banda és respectuosa i no atempta 

contra la dignitat dels infants.   

En el cas de La Mañana, el punt més delicat és el seu primer article, ja que inclou 

el nom de pila i l’edat dels menors, així com el nom del centre on estan internats. 

En aquest cas, la publicació del nom dels infants no era imprescindible perquè 

s’entengués la denúncia i la notícia, com demostra el fet que en els dos articles 

posteriors el propi diari hagi suprimit aquesta informació. Tot i això, també és cert 

que, més enllà del seu entorn més immediat, que probablement és conscient de la 

situació gràcies a la visibilitat que voluntàriament ha adquirit el pare, és difícil que 

aquestes dades per si soles, sense el cognom, puguin permetre la identificació dels 

menors.  



 

De conformitat amb la ponència, el Consell de la Informació de Catalunya adopta el 

següent  

ACORD: 

No es pot considerar que Crónica Global ni La Mañana hagin incomplert el punt 9 

ni l’11 del Codi Deontològic del Col·legi de Periodistes. 

 

I per que així consti s’estén la present certificació, amb el vistiplau del president, a 

Barcelona en data 29 de juny de 2022. Certifico.  

 

 

 

 

Vistiplau 
Josep Carles Rius     Josep Rovirosa  
President      Secretari General  
 

 

 

 


