
 

JOSEP ROVIROSA OLIVÉ, secretari general de la Fundació Consell de la Informació de 
Catalunya,  

CERTIFICA: Que en relació a l’expedient de tramitació ordinària núm. 11/2023 els 
membres del Consell de la Informació de Catalunya van adoptar per unanimitat i en reunió 
presencial i virtual de data 26 de juny de 2023 el següent acord, segons la documentació 
de l’expedient: 

Expedient núm. 11/2023 

ASSUMPTE: Queixa de J.O., en nom d’ERC Bellaterra, sobre la publicació local 
TOT Bellaterra, en considerar que vulnera de forma reiterada diversos punts del 
Codi Deontològic (1, 2, 3, 5, 6, 7 i potser també el 8) en no cobrir actes, no signar 
els articles, manllevar imatges sense acreditar-les i no atendre les peticions de 
rectificació. El denunciant considera especialment greu que el govern de l’Entitat 
Municipal Descentralitzada (EMD) de Bellaterra, que en el moment de la queixa 
està en mans de Gent per Bellaterra (GxB), contracti mensualment uns 700 euros 
en publicitat en aquesta publicació, lamentant que TOT Bellaterra rebi “diner públic 
de forma continuada i sense concurs” malgrat no tenir “criteris ètics ni periodístics”. 
En aquest sentit, subratlla especialment que l’actual propietari de TOT Bellaterra 
és, precisament, un dels fundadors de GxB, tal com consta en el registre de partits 
polítics.   
ANTECEDENTS: ERC de Bellaterra fa arribar una queixa en relació a TOT 
Bellaterra, una publicació mensual en paper nascuda el 2010 que es distribueix 
bústia a bústia a les cases i comerços de Bellaterra. El partit (en el moment de la 
queixa, a l’oposició de l’EMD) explica que, en els seus inicis, el govern de l’EMD 
destinava uns 500 euros mensuals a publicar anuncis i informacions a la revista, 
però que a partir de l’adquisició de TOT Bellaterra per part de Jordi Sans, un dels 
fundadors de GxB (pels volts de 2015), l’EMD ha estat contractant mensualment 
uns 700 euros en publicitat (contraportada i pàgina interna) amb contractes 
menors, que no requereixen concurs públic. Esquerra no aporta els documents de 
contractació, sinó que es remet a un reportatge d’investigació publicat el 2019 pel 
Cugatenc i Bellaterra Diari (https://www.elcugatenc.cat/barris-i-emd/els-tentacles-
la-comunicacio-lemd-bellaterra) on es denunciava aquesta situació i s’apuntava 
que TOT Bellaterra s’havia endut, de mitjana, el 45% de la partida de Publicitat, 
Difusió i Campanyes institucionals de l’EMD al llarg dels últims anys. Aquest 
article, però, tampoc remet a cap font o document original, de manera que no es 
pot comprovar la veracitat de les dades. 

Més enllà d’una contractació de publicitat que consideren excessiva, ERC 
Bellaterra també posa èmfasi en les suposades males pràctiques que porta a 
terme la publicació, tot mencionant que des del 2015 no hi ha cap article firmat ni 
figura cap nom de cap col·laborador. També denuncien que les imatges no 
s’acrediten i sovint “les manlleven de veïns, entitats o altres mitjans de 
comunicació sense la deguda acreditació” (tot i que no s’adjunta cap denúncia 
sobre aquesta qüestió). En tercer lloc, s’indica que en alguna ocasió s’ha demanat 
una rectificació d’informacions publicades sense que hagi estat atesa (de nou, no 
s’adjunta cap de les peticions de rectificació emeses. Finalment, asseguren que 

https://www.elcugatenc.cat/barris-i-emd/els-tentacles-la-comunicacio-lemd-bellaterra
https://www.elcugatenc.cat/barris-i-emd/els-tentacles-la-comunicacio-lemd-bellaterra


 

als actes del poble “mai s’hi ha presentat un periodista en nom de TOT Bellaterra”. 
Això fa que els republicans considerin que la publicació pot estar incomplint els 
criteris 1, 2, 3, 5, 6, 7 i possiblement 8 del Codi Deontològic.  

Vista la situació, ERC Bellaterra considera que “un problema” que una “publicació 
d’aquestes característiques i sense criteris ètics ni periodístics rebi diner públic de 
forma continuada i sense concurs, quan hi ha empreses al territori que ofereixen 
el mateix servei”.  

AL·LEGACIONS: Tot i que s’han demanat, no s’han rebut al·legacions per part 
de TOT Bellaterra.  

PONÈNCIA: La principal dificultat d’aquesta ponència és que la denúncia és molt 
àmplia: afecta a set criteris del Codi Deontològic i no fa referència a una notícia ni 
a un període en concret, sinó a tota una publicació amb caràcter genèric. Per 
poder fer una anàlisi, doncs, la ponència es basa en els sis darrers números de 
TOT Bellaterra, que són els que es troben penjats a la seva pàgina web.  

Pel que fa al punt 1 del Codi (Informar de manera acurada i precisa), cal dir que 
l’enfocament de les notícies de TOT Bellaterra està absolutament alineat amb les 
tesis de Gent per Bellaterra a nivell polític, fent èmfasi en qüestions com la 
necessitat d’annexionar-se a Sant Cugat del Vallès en lloc de Cerdanyola o les 
crítiques a la gestió de l’Ajuntament de Cerdanyola. En els sis números analitzats, 
el govern de l’EMD és protagonista de la majoria de notícies i no n’hi ha 
absolutament cap que sigui crítica amb la gestió de l’EMD. Sorprèn el fet que 
moltes notícies no citen cap font directa, de manera que es fa difícil separar les 
informacions de les opinions. Tampoc es dona veu, en cap cas, a l’oposició de 
l’EMD, a l’Ajuntament de Cerdanyola per defensar-se de les crítiques o a entitats 
socials i/o veïnals que puguin mostrar alguna discrepància respecte l’EMD. Cap 
de les notícies publicades, a més, va signada per ningú. Per tot plegat, es pot 
considerar que la publicació incompleix el criteri 1 del Codi, ja que fa passar sota 
el format d’informació el que és un contingut clarament propagandístic a favor de 
Gent per Bellaterra.  

El punt 2 fa referència a “Evitar perjudicis per informacions sense prou fonament”. 
En aquest cas, TOT Bellaterra ha publicat nombrosos articles molt crítics amb la 
gestió de l’Ajuntament de Cerdanyola i en alguns casos contra persones en 
particular, però en cap d’ells consta la versió dels afectats ni fa referència al fet 
que ni tan sols s’hagi demanat. Per tant, es pot considerar que aquest criteri també 
resulta incomplert, ja que, tal com diu el Codi, “el periodista s’ha de posar en 
contacte prèviament amb els afectats per tal de donar-los l’oportunitat de 
resposta”.  

En relació al punt 3 (Rectificar les informacions incorrectes), el CIC no pot 
determinar si s’ha incomplert o no, ja que el denunciant no ha fet arribar cap petició 
concreta.  

Tal i com s’ha mencionat prèviament, una bona part de les notícies analitzades, 
especialment aquelles de caràcter més polític, no citen les fonts, sobretot les 



 

directes. Per exemple, a la notícia titulada “L’Ajuntament de Cerdanyola s’oposa 
al Consultori de Bellaterra” (número 149), en cap moment apareix cap font (ni 
directa ni documental) que acrediti aquesta afirmació. El mateix passa amb la 
informació sota el títol, “El portaveu de l’Ajuntament reafirma la negativa al centre 
mèdic de Bellaterra” (número 150), on en cap moment es recullen les declaracions 
textuals que han portat a redactar aquest titular. Per tant, es pot constatar un 
incompliment del criteri 5, quan diu que “les fonts s’han de citar perquè la 
informació sigui creïble”.  
Pel que fa al criteri número 6, “Conciliar els drets individuals amb el dret públic del 
saber”, el denunciant no aporta cap cas en concret, i de les publicacions no es 
desprèn que s’hagi produït cap assetjament a les fonts. Per tant, el CIC no pot 
determinar si s’ha incomplert o no, perquè no té prou elements.  
En relació al criteri 7 (Evitar el conflicte d’interessos); sí que es pot determinar un 
incompliment. Tal com s’ha mencionat prèviament, sovint es fan passar com a 
informacions articles que en realitat tenen un to clarament propagandístic a favor 
del govern de l’EMD, que ha publicat publicitat en els sis números de la revista 
analitzats. Per tant, tal com diu el punt 7, “cal rebutjar les fórmules de promoció o 
publicitat sota l’aparença deliberada d’informacions periodístiques”, cosa que 
s’incompleix en aquest cas. 
Finalment, pel que fa al criteri 8 (No utilitzar en profit propi informacions 
privilegiades), el denunciant no fa arribar cap cas en concret, per tant, el CIC no 
pot determinar si hi ha hagut un incompliment.  
 

De conformitat amb la ponència, el Consell de la Informació de Catalunya adopta el 
següent  

ACORD: 

TOT Bellaterra ha incomplert els punts número 1, 2, 5 i 7 del Codi Deontològic del 
Col·legi de Periodistes. El CIC no disposa de prou informació per determinar si 
s’han incomplert els punts 3, 6 i 8.  

I per que així consti s’estén la present certificació, amb el vistiplau del president, a 
Barcelona en data 26 de juny de 2023. Certifico.  

 

 

 

 

Vistiplau 
Josep Carles Rius     Josep Rovirosa  
President     Secretari General 

 


