FUNDACIO

3 C

CONSELL DE LA
INFORMACIO DE CATALUNYA

JOSEP ROVIROSA OLIVE, secretari general de la Fundacié Consell de la Informacié de
Catalunya,

CERTIFICA: Que en relacio a I'expedient de tramitacio ordinaria num. 12/2023 els membres del
Consell de la Informacié de Catalunya van adoptar per unanimitat i en reunié presencial i virtual
de data 26 de juny de 2023 el seguent acord, segons la documentacié de I'expedient:

Expedient nim. 12/2023

ASSUMPTE: Escrit de queixa de la sra. M.F. pel tractament informatiu sobre la noticia
relacionada amb una mestra que afirmen que va fer rentar-se la boca amb sabé a uns alumnes i
que creu que ha pogut vulnerar diversos criteris del Codi Deontoldgic.

ANTECEDENTS

El dia 10 de maig de 2023 va entrar al Consell una queixa on-line adrecada per la senyora M.F.
que s’expressa en aquests termes:

En les darreres setmanes alguns mitjans de comunicacio afirmen que una mestra de Bellver de
Cerdanya que ha fet rentar-se la boca amb sab6 a uns alumnes de tercer de primaria. Aquesta
noticia és completament falsa. Mai es faria una cosa aixi. Es tracta d’una “frase feta” donada com
a resposta a una agressio verbal de caracter sexual a una companya de curs, en mig d’una
classe.

Cap mitja de comunicacié ha intentat parlar amb mi, el meu entorn o el centre per aclarir o
contrastar la informacid, o simplement preguntar-se perqué podria succeir un fet d’aquest tipus.
Aquesta lamentable noticia falsa s’ha aprofitat per desprestigiar-me, tenint gairebé 20 anys
d’exercici i sense cap incidéncia en el meu expedient professional.

L’unica cosa que és d’agrair és que no ha aparegut el meu nom i cognoms en el mitjans. Tot i
aixo, atés que aquests fets s’han produit en una comunitat petita, Bellver de Cerdanya,
I'assenyalament és greu, impedint-me a mi i la meva familia fer una vida normal.

Els mitjans que, segons la persona que presenta la queixa, han divulgat aquesta informacié soén:

Diaris Andorrans:
Bon dia (28/04)
La Valira (29/4)

Ambit Catalunya:

Diari Segre (2/05).

Regié 7 (2/05)

La Vanguardia (2/05)

RAC 1 (2/05)

RTVE (2/05)

Diari de Girona (3/05)

Emporda Info (3/05)

TV3, programa Planta Baixa (3/05)

La ciutat dels Pirineus i les altres edicions d’aquest grup.

Ambit Estatal:

El comercio (3/05)

La Sexta, programa Mas vale tarde (4/05)
Antena3, programa Espejo publico i Noticias (4/05)
20 minutos (4/05)

El Debate (4/05)

Marca (4/05)

Bebe y mas (4/05)

Criar con sentido comun (5/05)



FUNDACIO

3 C

CONSELL DE LA
INFORMACIO DE CATALUNYA

Segons la denunciant, els criteris del codi que podrien haver sigut vulnerats per aquests mitjans
sén aquests:

1. Informar de manera acurada i precisa.

2. Evitar perjudicis per informacions sense prou fonament.

10. Salvaguardar la presumpcié d’'innocéncia.

12. Salvaguardar la dignitat de les persones i la seva integritat fisica i moral.

En data 16 de maig de 2023 el CIC va comunicar a la persona que havia presentat la queixa que
el Consell no tenia competéncies per dictaminar sobre possibles vulneracions del codi comeses
per mitjans les redaccions de les quals fossin fora de Catalunya, i que tampoc no entraria a
valorar el contingut de les tertllies on s’havia comentat el fet, donat que aquestes s’inscriuen
basicament en els géneres d’opinio.

En consequéncia se li feia saber que s’acceptava la tramitacié de la queixa i que es demanarien
les corresponents al-legacions als mitjans segients:

Segre

Regi6 7

La Vanguardia

RAC1

RTVE Catalunya

TV3 Planta Baixa

La ciutat dels pirineus
Diari de Girona
Emporda Info

La Sexta Mas vale tarde
Antena3 noticias

20 minutos

La propia demandant va remetre al Consell un recull de les naoticies relatives al seu cas, on hi
consta en alguns casos el text literal de la informacié i en d’altres el link per poder-la seguir. Per
causa de la seva extensid, aquest recull s’adjunta com a annex 1 al present dictamen.

AL-LEGACIONS

Han respost a la peticié d’al-legacions 7 mitjans dels 12 als quals se’ls havien demanat. Donat
que, per tant, també tenen una extensié considerable, s’apleguen en un annex 2 que també
s’adjunta a aquest dictamen.

Les al-legacions, com es pot comprovar a la seva transcripcid, giren en els seus aspectes més
substancials en torn a aquestes sis aspectes:

1) Atribucié de fonts °

2) Gestions fetes per aconseguir dades informatives

3) Gestions fetes per aconseguir una versio directa de la mestra

4) Al-lusions a la no citacio del nom de la mestra

5) Criteris editorials seguits per a la publicacio

6) Rectificacio o publicacié d’'una segona versié

A I'annex els fragments relatius a cadascun d’aquests aspectes estan remarcats amb sis colors
diferents.

CONSIDERACIONS

1) Us i atribucio de fonts.

Ens trobem davant de la classica noticia que dona algun mitja i que va corrent durant uns quants
dies perqué uns mitjans la manlleven dels que I'han publicat préviament. En alguns casos sense
fer majors comprovacions i en d’altres fent-ne algunes o limitant-se a citar mitjans que han
publicat la noticia préviament.

D’entre els mitjans que presenten al-legacions, I'inic que esmenta una font directa és el Diari
Segre: una carta que hauria enviat un pare de I'escola a la seva corresponsal a I'Alt Urgell.



FUNDACIO

3 C

CONSELL DE LA
INFORMACIO DE CATALUNYA

Alguns mitjans reconeixen haver begut del diari Segre. Perd n’hi ha que també es refereixen a
RAC 1 i a I'Agéncia Catalana de Noticies. Pero la difusié de la noticia per part de RAC 1 és
posterior a la publicacié per part d’alguns d’aquests mitjans; i, pel que fa a ’'ACN, no s’ha pogut
verificar que en cap moment aquesta agencia hagi difés la informacié de referéncia.

Tot sembla indicar que entre els primers periddics que es varen fer resso del fet n’hi ha dos
d’andorrans; “Bon dia” i “La Valira” (que queden fora de la jurisdiccié del CIC), perd a cap de les
al-legacions rebudes no se’n fa esment com a font primigénia.

D’entre els mitjans que no han presentat al-legacions, a les informacions publicades no citen cap
font TV3, Antena 3, La Sexta i 20 Minutos. Per la seva part, La ciutat dels Pirineus es refereix a
les informacions publicades per Diari Segre i per La Vanguardia.

En definitiva, I'atribucié de fonts primigénies és inexistent o poc convincent en la major part dels
casos.

2) Gestions fetes per aconseguir dades informatives

D’entre els mitjans que han presentat al-legacions, asseguren haver fet gestions per recavar
detalls informatius els seguents:

- Diari Segre: alcaldessa de Bellver, directora del centre, delegat d’Ensenyament a I'Alt Pirineu.
- Reqi6 7: pares d’alumnes, directora del centre.

- La Vanguardia: president de 'AMPA de I'escola, Departament d’Ensenyament.

Per la seva part, Diari de Girona i Emporda es remeten a les gestions fetes per la Redaccié de
Regi6é 7. S6n mitjans que pertanyen al mateix grup empresarial.

Cap dels dos mitjans audiovisuals, d’entre els que han presentat al-legacions (RAC 1 i RTVE
Catalunya) no esmenten haver fet cap gestié per verificar directament la informacio.

Obviament, no hi ha constancia que ho hagin fet els que no han presentat al-legacions.

3) Gestions fetes per aconseguir una versio directa de la mestra.

Quatre dels mitjans asseguren haver intentat posar-se en contacte directament amb la mestra.
El Diari Segre explica que ho va fer, sense éxit, a través de la directora del centre. El mateix
argument dona Regi6 7, i a remolc d’aquest diari, el mateix diuen Diari de Girona i Emporda.
Aquesta argumentacié és clarament feble si es té en compte que és sobradament conegut que
a les escoles son freqlients les tensions entre els mestres i els equips directius.

Cap dels mitjans sembla haver fet un sol pas per posar-se en contacte directament amb la mestra
afectada abans de publicar la primera informacio.

4) Al-lusions a la no citacié del nom de la mestra

En aquest punt hi ha coincidéncia entre tots els mitjans que presenten al-legacions. Tots inclouen
com un punt a favor dels seus arguments el fet de no haver publicat el nom de la mestra. |,
efectivament, en cap dels mitjans denunciats aquest element no hi apareix.

Com s’ha pogut veure, la mestra en questio a la seva queixa diu que aquest factor, en tractar-se
de una poblacié petit on tothom es coneix, no I'ha eximida de 'assenyalament. Pero aquesta és
una circumstancia concreta sobre que la qual els mitjans hi poden fer poc (aix0, independentment
gue fos afortunada o no la publicacié de la noticia).

5) Criteris editorials seguits per a la publicacié.

Alguns dels mitjans que presenten al-legacions s’esforcen a explicitar els raonaments que es van
fer abans de publicar la noticia en les condicions en qué ho van fer, o també expliquen la forma
gue van donar a la publicacio.

Tant Regi6 7 (i els que reprodueixen els mateixos arguments) com Diari Segre i La Vanguardia
posen émfasi en qué varen orientar la noticia (als titulars o en els primers paragrafs) en el sentit
de remarcar que havia existit la dentncia dels pares, aixi com en el fet que la direccié de I'escola
havia posat la situacié en coneixement de la Inspeccio.

Efectivament, aquests s6n arguments contrastables. Perd el que esta en quiestié és si es va
produir o no alld de qué s’acusava la professora.

Tots els altres mitjans, tant la resta dels que han presentat al-legacions com els que no ho han
fet, publiquen directament com a cert que la professora va fer rentar-se els nens la boca amb
sabo.

Val a dir també que RTVE Catalunya argumenta que es va desestimar fer-ne difusio als
informatius lineals aixi com al twitter de rtvnoticies. Per tant, indica, no es va emetre cap imatge,
ni tan sols de I'escola esmentada.

6) Rectificacio o publicacié d’'una segona versié



1)

2)

3)

FUNDACIO

3 C

CONSELL DE LA
INFORMACIO DE CATALUNYA

Aguest és un aspecte de I'assumpte que trobem a Regi6 7 i -amb alguna diferencia- a Diari de
Girona, sempre segons les al-legacions d’aquests mitjans.

Aguests mitjans expliqguen que van rebre un correu electronic remes per Sammos Legal SP en
qué es formulava una peticié de rectificacié en la qual s’afirmava que la mestra no havia fet el
que se li atribuia, que només havia utilitzat aquesta expressi6 com a amenaca 0 com a
advertiment per reconduir la conducta de dos infants. Poc després aquests mitjans rebien la
comunicacié del Consell de la Informacié en qué se’ls informava de la queixa existent.

Arran d’aquests dos estimuls, aquests dos mitjans van publicar una nova versio de la noticia en
la qual hi recollien, ara si, les explicacions ofertes per la mestra. La diferencia entre els dos
mitjans és que mentre que a Regid 7 es va publicar tant a la web (dia 27 de maig) com a la versio
impresa (dia 28), el Diari de Girona ho va fer només a la web.

Agquesta segona informacio publicada per Regi6 7 es titulava «La mestra de Bellver acusada de
rentar la boca amb sabé a dos nens afirma que només va ser un advertiment».

No hi ha noticies que cap altre dels mitjans hagi publicat una rectificacié o una nova versio de la
noticia amb les explicacions ofertes directament o indirectament per la mestra.

ARTICLES DEL CODI INVOCATS

A la presentacio de la queixa s’'invoquen fins a quatre criteris del codi deontologic.

Un dells, el n.10, és el que fa referéncia a la presumpcié d’innocéncia. Aquest concepte es
refereix basicament a les persones acusades o imputades d’algun delicte, circumstancia que no
es dona en el cas que ens ocupa. Precisament es pot sospitar que entre els pares que havien
denunciat la mestra hi havia una certa voluntat de criminalitzar-la, pero fins i tot en el cas que
hagués estat veritat que havia fet rentar efectivament la boca amb sabé als nens, estariem molt
lluny d’'una actuacié delictiva. |, per altra part, la manera de fer dels mestres i les respostes de
vegades excessivament protectores dels pares respecte als seus fills és un assumpte que forma
part d’un debat educatiu on hi caben molts punts de vista.

També s’invoca a la queixa I'article 12, el que es refereix a la salvaguarda de la dignitat de les
persones i de la seva integritat moral i fisica. Aquesta ponéncia s’inclina per interpretar que
aquest article es refereix a aquelles persones que formen part de grups o col-lectius especialment
vulnerables. La casuistica que contempla no sembla que pugui ser aplicable a la mestra de
Bellver de Cerdanya, i més tenint en compte que cap dels mitjans no ha desvelat el seu nom. El
fet que en tractar-se d’'una poblaci6 petita pugui ser facil la seva identificacié no sembla suficient
per variar aquesta interpretacio.

En canvi, vistos els textos publicats i les al-legacions corresponents, si que es pot considerar que
les informacions publicades no eren prou acurades i precises, i que feien public un fet sense una
contrastacié suficient, amb possible lesié de la dignitat d’'una persona i el seu corresponent
descrédit.

De conformitat amb la ponéncia, el Consell de la Informacié de Catalunya adopta el segiient
ACORD:

En publicar les informacions relatives a la mestra que pretesament havia obligat a rentar-se la
boca amb sabd a uns alumnes, els mitjans Segre, Regi6 7, La Vanguardia, RAC1, RTVE
Catalunya, TV3 (Planta Baixa), La ciutat dels pirineus, Diari de Girona, Emporda Info, La Sexta
(Mas vale tarde), Antena3 noticias i 20 Minutos han vulnerat els articles 1 i 2 del codi
deontologic.

Es valora com a un eximent molt notable el fet que dos d’aquests mitjans, Segre i Diari de
Girona, en coneixer finalment la versio de la mestra, publiquessin una segona versio de la
noticia. Molt especialment Segre, pel haver-ho fet també en el format paper i atorgant a
aquesta segona versio un tractament tipografic similar al de la primera versio.

No es considera que cap dels mitjans hagi transgredit els articles 10 i 12 del Codi.



FUNDACIO

3 C

CONSELL DE LA
INFORMACIO DE CATALUNYA

| per que aixi consti s’estén la present certificacid, amb el vistiplau del president, a Barcelona en
data 26 de juny de 2023. Certifico.

Vistiplau
Josep Carles Rius Josep Rovirosa
President Secretari General



