
 

1 
 

JOSEP ROVIROSA OLIVÉ, secretari general de la Fundació Consell de la Informació de 

Catalunya,  

CERTIFICA: Que en relació a l’expedient de tramitació ordinària núm. 17/2023 els 

membres del Consell de la Informació de Catalunya van adoptar per unanimitat en reunió 

virtual de data 27 de novembre de 2023 el següent acord, segons la documentació de 

l’expedient: 

Expedient núm. 17/2023 

ASSUMPTE : Queixa presentada per la sra. C.A,, en nom de l’Ajuntament de Torroella 
de Montgrí, en relació a una noticia publicada ael diari El Nacional.cat del dia 26 de juny 
de 2023 i titulada “Més de 10.000 litres d’aigua llençats a la claveguera diàriament per 
una fuita a Torroella de Montgrí”. La demandant considera que el diari vulnera els articles 
1, 2 i 3 del Codi Deontològic. 

ANTECEDENTS 
La queixa fa referencia a la noticia "10.000 litres d'aigua llencats a la claveguera 
diàriament per una fuita d'aigua a Torroella de Montgrí", publicada a ElNacional.cat del 26 
de juny de 2023 . A la notícia, de 19 línies, s’explica que a causa d’una avaria, durant 3 
setmanes s’ha estat vessant aigua al carrer, sense que cap membre de la brigada 
municipal s’hagi ocupat de la seva reparació, segons s’explica. La notícia es basa en 
testimonis dels veïns i veïnes del carrer Priorat de la Urbanització Torrevella, però sense 
citar ningú en concret.  Aquestes fonts es mostren indignades perquè l’Ajuntament no 
hagi reparat l’avaria, tenint en compte, a més, el moment de sequera que es pateix i la 
insistència en la necessitat d’estalviar aigua. 
 
FONAMENTS DE LA QUEIXA  
La reclamant considera que la noticia vulnera 3 criteris del Codi Deontològic:  l’1, 2 i 3: 
La reclamant fonamenta la seva denúncia en el fet que la informació publicada pel 
Nacional.cat no va ser contrastada amb l’Ajuntament i que va basar la seva informació en 
un veí que no comptava amb la informació completa (Criteri 1). Continua dient que 
l’Ajuntament no va tenir la oportunitat de manifestar la seva posició davant els fets i que, 
per tant, la notícia ha atemptat greument contra la reputació i imatge pública, que s’ha 
agreujat encara més a causa de la sequera (Criteri 2), i que es va procedir a exigir el dret 
de rectificació mitjançant burofax del dia 29 de juny però que no es va poder lliurar per 
adreça incorrecta. Que davant la situació, es va tornar a enviar el burofax per correu 
electrònic i a les diferents direccions de contacte que consten al web del diari, però que 
tampoc es va obtenir resposta, per la qual cosa la demandant considera que es vulnera 
el Criteri 3 del Codi Deontològic. Adjunta a la denúncia burofax i comprovants dels correus 
electrònics enviats als quals no van rebre resposta per part del mitjà.  

AL·LEGACIONS 
El Consell de la Informació de Catalunya sol·licita al mitjà al·legacions davant la queixa 
plantejada, a la qual cosa respon El Nacional el dia 26 de setembre amb un escrit dient 
que no van rebre la comunicació perquè l’adreça del burofax era incorrecta (posava la 
planta 4ª del Carrer Numància, 46 però que la redacció era la planta 3ª), “En qualsevol 
cas – continua dient l’escrit d’al·legacions de El Nacional– exercir el dret de rectificació 
no és motiu suficient per interposar una queixa d’aquesta índole. El sol·licitant té altres 
mitjans, com l’acció de rectificació que pot fer valer al  jutjat i on es ventilarà si el mitjà de 
comunicació té l’obligació o no de publicar la rectificació instada”. 

https://www.elnacional.cat/ca/societat/10000-litres-aigua-llencats-claveguera-diariament-fuita-torroella-montgri_1051083_102.html
https://www.elnacional.cat/ca/societat/10000-litres-aigua-llencats-claveguera-diariament-fuita-torroella-montgri_1051083_102.html


 

2 
 

Aquestes al·legacions no entren a discutir si la noticia vulnerava o no els 3 Criteris del 
Codi Deontològic que mencionava la reclamant i, com es pot comprovar, insta a que facin 
ús del dret de rectificació davant la justícia. 
 
PONÈNCIA 
La denunciant considera que la notícia vulnera tres criteris del Codi Deontològic, a saber 
Criteri 1. Informar de manera acurada i precisa 
El professional del periodisme està compromès amb la recerca de la veritat i, 
conseqüentment, té l’obligació d’acostar-se a la realitat dels esdeveniments amb la 
màxima fidelitat possible. Els mitjans han d’observar sempre una clara distinció entre les 
informacions i les opinions, difondre únicament informacions contrastades amb diligència, 
i evitar la difusió de conjectures i rumors com si es tractés de fets. 
Criteri 2. Evitar perjudicis per informacions sense prou fonament 
No s’han d’usar expressions injurioses ni difondre dades imprecises o sense base 
suficient que puguin lesionar la dignitat de les persones i provocar dany o descrèdit a 
entitats públiques o privades. El periodista s’ha de posar en contacte prèviament amb els 
afectats per donar-los l’oportunitat de resposta. 
Criteri 3. Rectificar les informacions incorrectes 
L’obligació d’esmenar tant les informacions com les interpretacions resultants que s’hagin 
demostrat falses o errònies comporta fer-ho amb promptitud i amb el tractament i 
l’extensió proporcionats. Així mateix, els mitjans han d’atendre el dret de rèplica quan 
aquest se sol·liciti en termes raonables. 
 
Ignorem si l’Ajuntament de Torroella de Montgrí va fer ús del dret de rectificació davant la 
justícia, perquè no tenim informació al respecte, però el dia 4 de juliol ElNacional.cat 
publicava la noticia següent:  L'Ajuntament de Torroella de Montgrí nega una fuita 
continuada i diària d'aigua a Torre Vella, amb un subtítol on feia expressa menció de la 
postura d’aquesta institució, que “sosté que la fuita detectada al juny a la urbanització era 
de baixa intensitat i va ser reparada amb diligència”.  En aquesta noticia, de 17 línies, 11 
dies després de la primera, el diari dóna la versió de l’Ajuntament, cosa que no havia fet 
en la primera notícia, origen de la denúncia. En aquesta segona notícia només es cita la 
veu de l’Ajuntament, i explica que el dia 25 de juny entre les 10 i 11 del matí una veïna va 
posar en coneixement de l’Ajuntament que hi havia una fuita al carrer Priorat, a pocs 
metres de distància de l’anterior (explica que el 16 de Juny hi havia hagut obres 
d’inspecció per veure com es trobava una reparació realitzada al carrer). Segons la font 
de l’Ajuntament, “la fuita era de baixa intensitat i es va reparar l’endemà, 26 de juny, a 
primera hora del matí”.  

En aquesta segona peça ja no hi ha fonts dels veïns i veïnes que segons la primera notícia 
havien mostrat la seva preocupació. De fet, es pot considerar que periodísticament 
parlant, tant la primera peça (on només hi ha fonts de veïns i veïnes sense identificar) 
com la segona, on només es dóna la versió de l’Ajuntament, no són bona praxis 
informativa, doncs en puritat el periodisme el que ha de pretendre és arribar a mostrar els 
fets el més fidelment possible, eludint la mera satisfacció de les fonts interessades. En el 
cas que ens ocupa, l’obligació del mitjà hagués estat arribar a comprovar si realment hi 
havia una fuita d’aigua important, i si l’Ajuntament la va reparar de forma diligent, per la 
qual cosa hauria d’haver indagat en altres fonts menys interessades, i no donar només 
les versions contraposades per una part de veïns i veïnes, i per altra l’oficial de 
l’Ajuntament. 

https://www.elnacional.cat/ca/societat/ajuntament-torroella-montgri-nega-fuita-continuada-diaria-aigua-torre-vellla_1055775_102.html
https://www.elnacional.cat/ca/societat/ajuntament-torroella-montgri-nega-fuita-continuada-diaria-aigua-torre-vellla_1055775_102.html


 

3 
 

En definitiva, El Nacional.cat sembla rectificar la primera notícia introduint l’explicació de 
l’Ajuntament, cosa que si s’hagués fet en la primera notícia probablement no caldria haver 
interposat la queixa davant el CIC. La denunciant té raó en dir que la informació vulnera 
el criteri número 1 del Codi Deontològic, doncs no s’informa amb la suficient precisió  ni 
la “màxima fidelitat possible”, i també quan diu que vulnera el criteri 2, doncs no es va 
contrastar la informació amb l’Ajuntament. També es podria considerar que va vulnerar el 
Criteri numero 3, ja que El Nacional va publicar la rectificació el 4 de juliol amb la versió 
de l’Ajuntament, 11 dies després de la notícia primera, la qual cosa no sembla que 
respongui a la diligència i promptitud que demana l’article 3 del Codi Deontològic, que diu 
que s’ha “d’esmenar les informacions que s’hagin mostrat falses” amb “promptitud i amb 
el tractament i extensió proporcionada”. El diari va corregir i donar veu a l’Ajuntament 11 
dies després d’haver informat incorrecta i insuficientment del tema plantejat. De totes 
maneres, una rectificació ha de fer esment a allò que s’està esmenant,  ó complementant. 
I aquesta informació del 4 de juliol recull la versió de l’Ajuntament però no fa cap referència 
a la notícia que només estava basada en la denúncia dels veïns. I sembla difícil 
considerar-ho una rectificació. En tot cas, son dues notícies desconnectades sobre un 
mateix fet, publicades amb 11 dies de diferència i basades en fonts oposades. 

El que sí que es pot deduir d’aquesta seqüència és que el mitjà ElNacional.cat no va fer 
una informació acurada i precisa en la primera de les notícies, que va incorporar veus de 
veïns i veïnes sense identificar, i que hauria d’haver contrastat la informació amb 
l’Ajuntament, i que a més, per tenir una informació completa dels fets, hauria requerit de 
més fonts per intentar esbrinar si realment hi va haver negligència per part de l’Ajuntament 
en reparar una fuita d’aigua important, tal i com denunciaven els veïns, o es va actuar 
amb diligència, tal i com manifestava l’Ajuntament. La mera contrastació de versions no 
és suficient per arribar a establir la veritat dels fets. 

De conformitat amb la ponència, el Consell de la Informació de Catalunya adopta el 

següent  

ACORD: 

Que El Nacional.cat va vulnerar els Criteris 1 i 2 del Codi Deontològic. També vulnera el 
Criteri 3 respecte a la prompta rectificació de la informació, ja que el text publicat 11 dies 
després de la primera noticia dona la versió de l’Ajuntament però sense citar la primera 
notícia i sense esmentar que es una rectificació de la primera, que continua estant en la 
web del diari. 

I per que així consti s’estén la present certificació, amb el vistiplau del president, a 

Barcelona en data 27 de novembre de 2023. Certifico. 

 

 

 

Vistiplau 

Josep Carles Rius     Josep Rovirosa  

President      Secretari General 

 


