Fruit de l’estudi publicat pel Consell de la Informació de Catalunya ara fa un any, es van elaborar un seguit de recomanacions per dotar la Intel·ligència Artificial (IA) amb els valors ètics del periodisme, fetes des de la convicció que aquesta tecnologia pot convertir-se en una potent eina editorial sempre que els seus usos estiguin guiats pel compromís amb la qualitat informativa i la missió periodística de servei públic.
Les recomanacions, que es poden consultar a Recomanacions_IA_etica , tenen a veure amb els següents aspectes:
– Vetllar per l’origen i la diversitat de les dades i mantenir una vigilància constant sobre la seva representativitat
– Assegurar la qualitat tècnica dels processos de tractament de les dades per tal de minimitzar els riscos i mitigar els errors
– Fins allà on es pugui, donar a conèixer als usuaris l’existència dels algoritmes i els trets bàsics del seu funcionament
– Recollir només les dades personals necessàries, anonimitzar-les si no són rellevants i preservar-les d’un mal ús per part de tercers
– Evitar que l’ús d’algoritmes per fer informació “a mida” contribueixi a soscavar el pluralisme o perjudiqui persones vulnerables
– No oblidar que és el professional qui té el tarannà ètic que no té la màquina
– Assolir els graus de capacitació suficient per conjuminar el coneixement de la tècnica i l’aplicació dels principis ètics
– Promoure la recerca encaminada a explorar la convergència entre la eficàcia tècnica dels sistemes i els valors d’un periodisme ètic.
L’estudi de referència, presentat el passat mes de gener de 2022, es troba a la web del CIC, fa una radiografia de quina és la implantació de la intel·ligència artificial a les redaccions periodístiques del país i, gràcies a la col·laboració d’experts i dels principals mitjans del país, proporciona els marcs ètics i legals pertinents per fer una apropiació responsable de les tecnologies exponencials .
El Consell de la Informació de Catalunya, amb la col·laboració de l’autora de l’estudi, Patrícia Ventura, va realitzar una sessió de treball sobre aquestes recomanacions, coordinat per la Facultat d’Empresa i Comunicació de la Universitat de Vic- Universitat Central de Catalunya.