Després de 20 anys de la seva creació, és moment de que el Codi Deontològic dels periodistes a Catalunya s’actualitzi. Els seus criteris ètics s’han adaptar als nous canvis que s’han produït a la professió periodística, motivats en part per avenços com les noves tecnologies.
A partir de la experiència adquirida de 15 anys de funcionament del Consell de la Informació de Catalunya, s’han posat de manifest mancances en l’actual Codi Deontològic. Ha estat a partir de les queixes rebudes durant tots aquests anys, i fruit de l’estudi que va encarregar el CIC al Grup de Recerca en periodisme de la UPF, que es fa palès que cal aplicar la experiència de les queixes del CIC per actualitzar el Codi Deontològic.
És per aquest motiu que el Consell de la Informació de Catalunya, des de fa uns mesos, ha designat una comissió de reforma del Codi Deontològic constituïda per membres i antics membres del CIC. També hi participen entitats com el Sindicat de la Imatge UPIFC, que col.laboren en punts específics relacionats amb el fotoperiodisme.
L’objectiu és analitzar punt per punt i adaptar els diferents criteris per fer-los aplicables en un nou context social i mediàtic canviant, en el qual internet i les noves tecnologies hi juguen un paper fonamental. Desprès d’una primera lectura, s’està treballant actualment en cadascun dels articles.
No és una tasca fàcil, igual com va passar en el moment en què es va crear el Codi Deontològic actualment en vigor, l’any 1992. En aquell moment, segons explica Salvador Alsius en el seu llibre “‘Etica i periodisme”, “el procés d’elaboració del Codi va ser relativament llarg. Una proposta inicial va ser sotmesa a la consideració dels diferents mitjans de comunicació.” En la seva gestació, no només directors de mitjans van mostrar-se predisposats a la idea d’establir un codi, si no que es va donar la opció a col·legiats i no col·legiats perquè expressessin les seves opinions.
I ara que fa 20 anys que funciona, volem que feu la vostra aportació:
Voleu fer la vostra valoració de l’actual Codi? Què modificaríeu perquè fos més eficaç? Quins criteris considereu que han de ser adaptats al nou món mediàtic que ens envolta? Deixeu-nos el vostre comentari en el blog o a través de les xarxes socials twitter o facebook. Volem sentir la vostra veu, el Codi Deontològic és un instrument per a tots els periodistes i una eina necessària al nostre abast com a garantia d’un periodisme de qualitat i compromés.
Consulta aquí l’actual Codi Deontològic