L’Aliança dels Consells de Premsa Independents d’Europa (AIPCE) ha engegat un projecte digital sota el nom “Consells de premsa en l’era digital”(Media Councils in the Digital Age). Es tracta d’una web que aplega a tots els consells de premsa europeus que, com el Consell de la Informació de Catalunya, en formen part.
L’AIPCE, constituïda l’any 1999 a Londres, és una xarxa de consells independents de premsa i mitjans de comunicació a Europa que vol millorar la cooperació i l’intercanvi d’informació.
Fins ara, el contacte es feia a través de les conferències anuals que s’han celebrat en diversos paisos (Alemanya, Irlanda, Malta, Suècia, Xipre, Luxemburg, Bulgària, Escòcia, Noruega, Països Baixos, Rússia, Bèlgica, Israel,…) i proporcionaven un fòrum per als representants del Consell de Mitjans i Premsa per debatre qüestions d’actualitat, intercanviar idees i oferir i rebre assessorament. Amb aquesta nova eina es pretén que els consells de premsa que treballen per la ètica periodística i en defensa del Codi Deontològic tinguin un espai en comú.
L’objectiu general d’aquest projecte és garantir que els consells de premsa i mitjans de comunicació juguin un paper important a Europa en l’abordatge dels nous reptes de l’era digital. Això suposa un reconeixement de la seva experiència en la supervisió dels estàndards professionals periodístics i en la prestació de mecanismes de rendició de comptes en línia i fora de línia.
Aquest projecte pretén donar suport al model europeu d’autoregulació dels mitjans de comunicació com a part principal d’una estratègia general per protegir la llibertat dels mitjans de comunicació i fomentar la professionalitat dels continguts periodístics, alhora que s’entén millor les conseqüències i els reptes dels desenvolupaments digitals per als consells de premsa i mitjans de comunicació. En paral·lel, el projecte donarà suport a l’adaptació dels òrgans d’autoregulació dels mitjans de comunicació al món en línia i els implicarà en debats amb les parts interessades internacionals rellevants per abordar nous problemes digitals com ara la desinformació, la desinformació i la disminució de la confiança en els mitjans tradicionals. A més, el projecte estimularà el paper específic dels consells de premsa entre els periodistes i el públic en general.