CLICKBAIT El Col.legi de Periodistes, el Consell de la Informació de Catalunya i onze universitats denuncien el ‘clickbait’ com una amenaça pel periodisme

En defensa dels valors ètics del periodisme                                                              El CIC és l’òrgan d’autoregulació de la professió periodística a                                                                                                                                                     Catalunya que vetlla pel compliment del Codi Deontològic 

Recomanació sobre la cita de nacionalitats i ètnies

Arran d’una queixa tramitada aquests dies per unes informacions aparegudes a diversos mitjans de comunicació, el Consell de la Informació de Catalunya vol recordar a través del comunicat que va fer públic  la necessitat de que els mitjans de comunicació actuïn amb especial responsabilitat i rigor en el cas d’informacions o opinions amb continguts que puguin suscitar discriminacions per raons de gènere, ètnies, creences o extracció social o cultural, és a dir, evitant-se en tot cas les generalitzacions i l’etiquetatge de les persones per trets diferencials, ja siguin ètnics, religiosos, econòmics o socials.

COMUNICAT ALS MITJANS DE COMUNICACIÓ
El Consell de la Informació de Catalunya, donat el nombre de
queixes relacionades amb la utilització generalitzada per part dels
mitjans de comunicació de la nacionalitat de les persones com un fet
rellevant en una notícia, vol manifestar que:
– La utilització per part dels mitjans audiovisuals de paraules i
conceptes relacionats amb la nacionalitat o llocs de procedència
per designar en titulars a un individu o banda d’individus que han
comès actes delictius és discriminatòria.
– Quan el tractament que donen els mitjans de comunicació a les
informacions pot entrar dins d’un context discriminatori a fi de
cridar l’atenció del lector, el que es provoca és que els ciutadans
tinguin una actitud negativa respecte al fet migratori i als
immigrants.
– El CIC recomana als mitjans de comunicació que actuïn amb
especial responsabilitat i rigor en el cas d’informacions o opinions
amb continguts que puguin suscitar discriminacions per raons de
gènere, ètnies, creences o extracció social o cultural, es a dir,
evitant-se en tot cas les generalitzacions i l’etiquetatge de les
persones per trets diferencials, ja siguin ètnics, religiosos,
econòmics o socials”. En tot cas, si el mitjà considera que la
nacionalitat dels protagonistes és noticiable, i sempre per tal de
no fomentar en el receptor impulsos discriminatoris, el CIC
recomana que aquesta dada s’esmenti sempre, siguin d’on siguin
els autors dels fets descrits.
Tenint en compte que aquesta doctrina figura des de el primer
moment entre els principis reconeguts en el Codi Deontològic de la
professió periodística a Catalunya els mitjans de comunicació haurien
de vetllar a fi d’evitar les nombroses queixes entorn al mateix
assumpte.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *