CLICKBAIT El Col.legi de Periodistes, el Consell de la Informació de Catalunya i onze universitats denuncien el ‘clickbait’ com una amenaça pel periodisme

En defensa dels valors ètics del periodisme                                                              El CIC és l’òrgan d’autoregulació de la professió periodística a                                                                                                                                                     Catalunya que vetlla pel compliment del Codi Deontològic 

Campanya de promoció europea dels consells de premsa

Per a què es poden utilitzar els consells de premsa? Tots els consells de premsa europeus i les seves organitzacions associades, entre elles el Consell de la Informació de Catalunya, llancen avui un vídeo promocional europeu cofinançat per la Comissió Europea amb el suport del Conseil de déontologie journalique (CDJ – Bèlgica). El vídeo recorda el paper i els actius d’aquests organismes en particular desconeguts pel públic en general, assenyalant un missatge clau: si voleu informació de qualitat ètica, contacteu amb nosaltres!

 

En un moment en què les informacions que provenen de totes les fonts s’escapen sense que no sempre sabem si hi podem confiar o no, en un moment en què la desconfiança envers els periodistes s’ha convertit en la norma, els consells de premsa són una eina important al servei del públic i periodistes en defensa d’una informació lliure, independent i fiable.

Els consells de premsa asseguren que es respectin les normes de pràctica periodística. Aquests estàndards de l’anomenada ètica periodística es poden resumir en quatre aspectes principals: informació comprovada, independència, lleialtat, respecte dels drets de les persones. Així doncs, els consells de premsa tracten les queixes i les sol·licituds d’informació del públic. També donen consells als periodistes. L’objectiu és treballar de la mà del públic i dels periodistes per millorar les pràctiques i mètodes periodístics, per contribuir a una millor informació i per un periodisme responsable en què el públic pugui tenir confiança. Aquesta confiança és necessària per a l’exercici de les llibertats ciutadanes i, per tant, per a la democràcia.

Aquesta campanya promocional s’ha iniciat en el marc del projecte pilot “Media Councils in the Digital Age“, liderat per un consorci europeu que reuneix diversos consells de premsa europeus (Àustria (OP), Alemanya (TDP), Irlanda (PCI), Bèlgica) (RVDJ i CDJ), Finlàndia (JSN)), dues universitats (ULB a Bèlgica i Ramon LLull-Blanquerna a Espanya) i la Federació Europea de Periodistes. S’han desenvolupat altres accions en relació amb aquest projecte: recentment es va publicar la primera revisió de l’autoregulació periodística a Europa.

(https://www.presscouncils.eu/New-dataset-and-report-on-the-state -de-consells-de-mitjans);

Aviat el seguiran accions d’alfabetització mediàtica. Les notícies dels consells de premsa europeus, inclosa la campanya en línia, estan disponibles a la web www.presscouncils.eu

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *