El Codi Deontològic de la professió periodística a Catalunya va ser proclamat en el II Congrés de la professió, l’1 de novembre de 1992. Es tracta d’una declaració de principis bàsics que els periodistes han d’observar en l’exercici de la seva tasca. El Codi, assumit per la majoria de professionals i editors, és l’expressió de la voluntat de defensar uns mitjans de comunicació lliures i responsables en el marc d’una societat plural i democràtica. El 12 de març de 1997 es va crear el Consell de la Informació de Catalunya (CIC), organisme independent encarregat de vetllar pel compliment d’aquest codi. Integrat per periodistes i representants d’altres sectors professionals, el CIC és també un instrument d’autoregulació amb facultats d’intervenció i mediació mitjançant resolucions i recomanacions sense caràcter coercitiu. Els periodistes i mitjans de comunicació han de tenir la màxima llibertat d’informació, d’opinió i crítica i han d’exercir-la amb responsabilitat.
En els darrers decennis, la revolució tecnològica, i en especial el desenvolupament d’internet, ha transformat de forma substancial les bases del món de la informació i el propi sistema de formació de l’opinió pública. Aquest fet va obligar a adaptar els criteris de la bona pràctica professional per tal de reafirmar el compromís ètic del periodisme amb el públic d’acord amb el principi de responsabilitat social. Amb aquests antecedents i premisses, el Col·legi de Periodistes i el Consell de la Informació de Catalunya van presentar una nova versió del Codi Deontològic aprovat el novembre del 2016 en el decurs del VI Congrés de Periodistes de Catalunya. Un Nou Codi Deontològic revisat i adaptat a la situació actual, i encoratgem els professionals i les empreses informatives a regir la seva activitat d’acord amb la lletra i l’esperit dels seus criteris bàsics.