CLICKBAIT El Col.legi de Periodistes, el Consell de la Informació de Catalunya i onze universitats denuncien el ‘clickbait’ com una amenaça pel periodisme

En defensa dels valors ètics del periodisme                                                              El CIC és l’òrgan d’autoregulació de la professió periodística a                                                                                                                                                     Catalunya que vetlla pel compliment del Codi Deontològic 

L’AIPCE debat sobre els reptes i oportunitats dels consells de premsa europeus

La conferència anual de l'AIPCE s'ha centrat en els desafiaments de l'autoregulació, la confiança del públic i la desinformació en la seva edició de 2024. 

Durant els dies 5 i 6 de setembre, l’Alliance of Independent Press Councils in Europe  ha reunit a Londres els representants dels principals consells de premsa europeus. A la conferència, organitzada per Impress , també hi han assistit representants de Consells de Premsa d’altres continents, periodistes i experts per debatre sobre els reptes als quals s’enfronten els consells de premsa i el periodisme independent. 

En la sessió del primer dia va tenir lloc la celebració de l’Assemblea General Anual de l’AIPCE, on els membres van debatre i van votar sobre temes clau, com la incorporació de nous països i l’elecció del Comitè de Coordinació. Durant aquesta jornada també van intervenir Anna Béthume, assessora jurídica del Consell de Deontologia Periodística de Bèlgica, i Ranko Vujovic, secretari executiu del Consell de Mitjans per a l’Autoregulació de Montenegro. 

El segon dia va començar amb les presentacions de Caroline Locher, secretària general del Consell de Quebec, i Chikyung Yun, de la Comissió d’Arbitratge de la Premsa de Corea del Sud. Aquestes intervencions van permetre comparar els reptes i oportunitats dels consells de premsa europeus amb els d’altres regions. També es va destacar la tasca de la Comissió d’Ètica del Periodisme d’Ucraïna, presentada pel seu president, el periodista Andriy Kulykov. 

A partir d’aquest enfocament global, es van discutir temes com el canvi de model econòmic dels mitjans, les noves tendències en el consum de notícies i el paper del periodisme a les democràcies. Periodistes, acadèmics i reguladors van compartir la seva preocupació per la crisi de confiança en el periodisme, subratllant la importància dels consells de premsa per protegir la credibilitat dels mitjans. La necessitat d’augmentar l’impacte i la confiança dels Consells de la informació entre l’audiència es va posar en comú des de la perspectiva europea a través de les intervencions d’Elin Floberghagen, secretària general de l’Associació de la Premsa de Noruega, Muriel Hanot, secretària general del Consell de Deontologia Periodística de Bèlgica, i Tarmu Tammerk, del Consell de la Informació d’Estònia. 

Un altre tema central d’aquesta segona jornada va ser el paper dels consells de premsa com a mediadors, explorat en profunditat en el panell “Proporcionar accés a la justícia”. Aquí es van presentar alguns dels resultats derivats del projecte Media Councils in the Digital Age (MCDA), finançat per la Comissió Europea. Anna Vidal, del Consell de Deontologia Periodística de Bèlgica, va exposar una investigació que va destacar la importància, serietat i eficiència de la mediació dels consells de premsa i mitjans europeus en la resolució de queixes entre ciutadans i mitjans de comunicació. 

La jornada va concloure amb la intervenció de Henry Parker, vicepresident d’Afers Corporatius de Logically, qui va abordar els efectes de la desinformació i el potencial de la intel·ligència artificial per combatre-la.

Text de Ruth Rodríguez, membre del Consell de la Informació de Catalunya i representant del CIC a la AIPCE

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *