El Col·legi de Periodistes de Catalunya i el Consell de la Informació de Catalunya, per la part que ens toca, volem obrir una reflexió serena i tranquil·la per com els mitjans de comunicació, especialment en l’àmbit digital, van informar de la mort de Muriel Casals. Diversos mitjans van anunciar la mort de la diputada molt abans que es produís i sense que hi haguessin fonts solvents que validessin la notícia. El Codi Deontològic del que ens hem dotat col·legiadament els periodistes i que hem acordat que ha de regir la nostra pràctica per responsabilitat envers la societat a la qual ens devem diu, textualment, que els periodistes han de “difondre únicament informacions fonamentades, evitant en tot cas afirmacions o dades imprecises i sense base suficient que puguin lesionar o menysprear la dignitat de les persones”. D’acord amb aquest principi, la credibilitat – basada en el rigor – dels periodistes i dels mitjans de comunicació en els que treballen és un valor que cal situar, lògicament, molt per sobre del de la immediatesa que exigeixen alguns canals o de la competitivitat per “ser el primer”. El Codi Deontològic exigeix també un respecte especial al dret a les persones a la seva intimitat, particularment en situacions de vulnerabilitat i malaltia. El fet que la persona afectada sigui coneguda públicament en cap cas no implica que l’aplicació d’aquest criteri hagi de ser més laxa. La feina del periodista es basa en el contrast de les fonts i la correcta gestió de la informació, amb independència del mitjà, digital o no, pel que treballa. És en això que es diferencia l’activitat del periodista de la de la resta de ciutadans, que aporten i comparteixen lliurement informacions i opinions a les diverses plataformes i xarxes que tenen al seu abast. Quan el periodista i el mitjà en el qual treballa fan prevaldre la immediatesa o l’ambició per sobre del rigor i el respecte als principis deontològics, no només estan degradant l’exercici de la seva feina, sinó que en comprometen el fonament, la credibilitat, perquè obliden la seva responsabilitat social com a periodistes. Un periodisme sense principis és un periodisme que no acompleix la seva funció social i que, per tant, no té futur.
Per aquest motiu, des del Col·legi de Periodistes de Catalunya i el Consell de la Informació de Catalunya apel·lem a la responsabilitat dels nostres companys de professió i dels responsables dels mitjans de comunicació perquè vetllin perquè la nostra societat no hagi de viure situacions com la que vam viure fa uns dies.