CLICKBAIT El Col.legi de Periodistes, el Consell de la Informació de Catalunya i onze universitats denuncien el ‘clickbait’ com una amenaça pel periodisme

En defensa dels valors ètics del periodisme                                                              El CIC és l’òrgan d’autoregulació de la professió periodística a                                                                                                                                                     Catalunya que vetlla pel compliment del Codi Deontològic 

Rosa M. Calaf: “El més important és que els innocents no callin i que els mitjans els donin veu”

Rosa Maria Calaf és directa analitzant el que fan actualment els mitjans de comunicació… i amb la tasca que haurien de fer i que tenen encomanada en una societat democràtica com la nostra.

En la xerrada que va organitzar el Consell de la Informació de Catalunya el passatdilluns, a la Biblioteca Ignasi Iglèsies Can Fabra, prop de 40 persones van sentir les explicacions de les periodistes Llúcia Oliva i Rosa Maria Calaf.

xerrada-cic-calaf

Per la seva banda, Llúcia Oliva, presidenta del CIC, va explicar la tasca del Consell de la Informació de Catalunya, com a òrgan autorregulador dels periodistes a Catalunya, apel·lant a la necessitat de que  la gent sigui crítica amb el que publiquen els mitjans. La presidenta va explicar alguns casos atesos pel CIC com el tractament fet pels mitjans de l’accident del Tibidabo o l’assassinat de la nena Mari Luz.

Rosa Maria Calaf va oferir  la seva visió de com els mitjans poden arribar a exercir un altra tipus de censura, “una censura que s’exerceix a base de seleccionar les notícies i dels silencis“, va explicar. El motiu d’aquesta “selecció” del que es publica i del que no, l’hem de buscar en “els interessos econòmics“, diu Calaf. “No interessa tenir una societat que s’oposi“.”No deixar saber és una manera de dominar i s’ha de lluitar contra aquesta tendència“.

xerrada-cic-calaf-lluciaoliva

Per la periodista, en situacions en les que ens volen imposar uns interessos i en les que els mitjans “no deixen saber com una forma de dominar“, el més important és “que els innocents no callin i que els mitjans de comunicació els donin veu, cosa que no sempre passa”.

Pel que fa al llenguatge emprat pels periodistes, Calaf parla de que els mitjans estan plensd’eufemismes, que només serveixes “per amagar coses”. Parla per exemple de:

Copago, és repago

Ajustes. Medidas de ahorro, enlloc de retallades

Ponderación fiscal, enlloc de pujada d’impostos

Reorganización de Servicios públicos, enlloc de  privatitzar

Rescat, enlloc de control extern

Devaluación competitiva de los salarios enlloc de baixar els sous

ERO, enlloc d’acomiadament

Severa desacelaración, enlloc de crisi

L’ús dels eufemismes només serveix al periodista per repetir el que els polítics diuen però “si sap el què vol dir, ho ha dir“. “No pot ser que s’utilitzi qualsevol paraula perquè interessi a un grup o altre.”

Ha estat una xerrada molt participativa i ha quedat plasmat que és importantíssim que els ciutadans siguem conscients  de que hem d’estar ben informats. “És un dret però també una obligació”.

El pròxim mes d’abril el Consell de la Informació organitzarà una nova xerrada, aquesta vegada a El Corte Inglés de Portal de l’Àngel (Barcelona). Us anirem informant al blog o també ens podeu seguir a facebook  o twitter

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *