“Uns mitjans de comunicació lliures i pluralistes per sostenir la democràcia europea“. Aquest és el títol del darrer informe publicat el 21 de gener de 2013 pel grup d’alt nivell escollit per la Comissió Europea, per obrir un debat sobre la llibertat i el pluralisme dels mitjans de comunicació de tota la Unió Europea.
La funció d’aquest grup independent, creat a l’octubre de 2011, era elaborar un informe per a la Comissió amb recomanacions per al respecte, la protecció, el suport i la promoció del pluralisme i la llibertat dels mitjans de comunicació a Europa.
L’informe també analitza l’aspecte concret dels consells autoreguladors dels mitjans de comunicació, i assenyala:
“Tots els països de la UE haurien de tenir consells independents de mitjans de comunicació , amb una equilibri polític i cultural divers entre el seus membres. Els seus nomenament haurien de ser transparents, amb una funció de pesos i contrapesos. Aquests organismes haurien de tenir competències per investigar les queixes, com un ombudsman dels mitjans de comunicació, però també haurien de comprovar que les organitzacions de mitjans han publicat un codi de conducta i s’han revelat detalls sobre la propietat, declaracions de conflictes d’interès, etc. Els consells dels mitjans haurien de tenir de tenir poders reals d’aplicació, com ara la imposició de multes, la obligació de publicar o emetre disculpes, o l’eliminació de la condició de periodista. Els consells nacionals de mitjans de comunicació haurien de seguir una sèrie de normes europees i que aquestes fossin supervisades per la Comissió per garantir que compleixen amb els valors europeus “.
Aquest últim punt ha generat una forta reacció a la premsa britànica i al Consell de la Premsa britànic (Press Complaints Comissions) que està estudiant fórmules per crear un nou ens regulador arran del famós informe Leveson. El mateix Departament de Cultura, Mitjans i Esport del Govern del Regne Unit ha reaccionat dient:
“No tenim cap intenció de permetre que Europa reguli la premsa britànica. Hem deixat clar que, com s’indica en l’informe Leveson, esperem que la indústria de la premsa britànica posi en pràctica una dura, independent autoregulació, en adhesió als principis Leveson “.
Mitjans com Financial Times consideren que la supervisió de Brusel.les en els ens reguladors seria un pas enrere: “Hi ha raons de pes perquè la UE revisi les garanties de la llibertat de premsa i pluralitat dels mitjans. Alguns nous Estats membres, Hongria, en particular, en els últims temps han pres mesures que posen en greu perill la independència de la premsa. Però hi ha una contradicció en voler defensar aquest principi fonamental i, alhora, donar més poders de Brussel·les sobre els mitjans de comunicació d’Europa”.
Altres recomanacions de l’informe
En l’informe s’analitzen i es fan altres recomanacions sobre qüestions com:
– Limitacions a la llibertat dels mitjans de comunicació que sorgeix de la interferència política (intervenció de l’Estat o de la legislació nacional).
– Limitacions a la independència dels mitjans que sorgeix de la interferència privada i comercial.
– La qüestió de la concentració de la propietat dels mitjans i les seves conseqüències per a la llibertat de premsa / pluralisme i la independència dels periodistes.
– Amenaces legals existents o potencials a la protecció dels drets dels periodistes i la seva professió en els estats membres.
– El paper i la independència de les autoritats reguladores
– Les mesures existents o potencials en favor d’un periodisme de qualitat, l’ètica i la rendició de comptes, els mitjans de comunicació dins de les respectives competències de nivell nacional, autoritats comunitàries i internacionals.
Pots consultar més informació a:
‘La llibertat de premsa és una flor delicada’: Blog de la vicepresidenta de la Comissió Europea Neelie Kroes, qui va encarregar l’informe.
Informe final “A free and pluralistic media to sustain European democracy”