CLICKBAIT El Col.legi de Periodistes, el Consell de la Informació de Catalunya i onze universitats denuncien el ‘clickbait’ com una amenaça pel periodisme

En defensa dels valors ètics del periodisme                                                              El CIC és l’òrgan d’autoregulació de la professió periodística a                                                                                                                                                     Catalunya que vetlla pel compliment del Codi Deontològic 

Consells de premsa i automatització de les notícies

El consell de premsa de Finlàndia ha publicat avui un nou informe sobre l’autoregulació en l’era emergent de l’automatització de les notícies que parla en resum del següent:

“Tot i que l’automatització i la personalització de les notícies s’han tornat més habituals en els darrers anys, ha rebut poca atenció dels consells de premsa i mitjans de comunicació que fins ara no s’han enfrontat a problemes ètics importants. No obstant això, l’informe suggereix que en el futur és probable que sigui necessària una guia d’autoregulació sobre automatització de notícies.

L’informe presenta l’estat actual de les qüestions en automatització de notícies i analitza quines consideracions ètiques planteja. Basant-se en un projecte d’investigació d’àmbit europeu, els punts clau per analitzar són els següents:

Un: els reproductors multimèdia grans utilitzen comptadors i infografies actualitzats automàticament, però la generació automatitzada de text de notícies encara té una naturalesa principalment experimental. Els consells de premsa i mitjans de comunicació europeus han de mantenir els ulls oberts a la possible necessitat d’orientar-se a l’autorregulació sobre l’automatització de notícies

Dos: no hem de subestimar els avenços tècnics ja realitzats en aquest camp. Els problemes relacionats amb les dades i la transparència s’han d’abordar quan es parla avui d’automatització de notícies.

Tres: Els consells de premsa haurien de revisar críticament els procediments de reclamació perquè els públics tinguessin una oportunitat genuïna de presentar les seves queixes sobre automatització. El més important és que els consells actuïn de manera proactiva pel que fa al panorama canviant dels mitjans.

Si els consells de premsa no prenen la iniciativa al respecte, serà una altra institució. I sigui qui sigui, siguin legisladors nacionals, la UE o empreses de plataformes, podrien posar en perill la llibertat de premsa “, va dir l’autor de l’informe, Lauri Haapanen . “Això significa que el control extern i l’orientació podrien obligar els mitjans periodístics a prendre decisions sobre contingut i publicar-los per motius no periodístics”.

L’informe té l’objectiu de donar suport a la tasca dels consells de premsa en l’adaptació a l’era digital. Es va produir en el marc del projecte pilot “Media Councils in the Digital Age”, liderat per un consorci europeu que reuneix diversos consells de premsa europeus (Àustria (OP), Alemanya (TDP), Irlanda (PCI), Bèlgica (RVDJ i CDJ), Finlàndia (JSN)), dues universitats (ULB a Bèlgica i Ramon LLull-Blanquerna a Espanya) i la Federació Europea de Periodistes (EFJ).

Llegiu l’informe complet aquí: Consells de premsa i autorregulació en l’era emergent de l’automatització de notícies

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *