CLICKBAIT El Col.legi de Periodistes, el Consell de la Informació de Catalunya i onze universitats denuncien el ‘clickbait’ com una amenaça pel periodisme

En defensa dels valors ètics del periodisme                                                              El CIC és l’òrgan d’autoregulació de la professió periodística a                                                                                                                                                     Catalunya que vetlla pel compliment del Codi Deontològic 

Recomanacions sobre el tractament de la ruralitat als mitjans

Els mitjans de comunicació tenen un rol en la definició dels espais urbans i rurals, així com
en l’ús que en fem socialment. És per això que el Col·legi de Periodistes de Catalunya, el Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) i la Universitat Rovira i Virgili (URV) han actualitzat les recomanacions que es van realitzar l’any 2009, amb la Fundació Món Rural, sobre el tractament de la ruralitat als mitjans de comunicació. 

El Consell de la Informació de Catalunya ha fet també algunes aportacions com a entitat consultada en el procés d’elaboració de les recomanacions.

En conjunt, la iniciativa té l’objectiu de produir una eina per millorar la qualitat de la informació i la comunicació, així com per a la reflexió i la sensibilització en relació amb el món rural.

Les recomanacions, ordenades en 15 punts, estan endreçades en dos apartats, un sobre cobertura informativa i periodística, i un altre adreçat a oferir elements per representar el rural en formats amplis, que poden incloure l’entreteniment, la publicitat o la ficció i es resumeixen a continuació:

> Tractament informatiu

  1. Diversificar els temes periodístics associats a les zones rurals.
  2. Exercir un periodisme de proximitat, apropar-se als llocs.
  3. Incorporar fonts i veus que reflecteixin la diversitat social.
  4. Salvaguardar amb cura la protecció de menors d’edat i el dret a la
    privacitat.
  5. Estar alerta davant els conflictes d’interessos comercials o polítics.
  6. Aplicar una perspectiva rural en la informació i defugir simplismes.
  7. Valorar les informacions sobre projectes i perspectives de futur. 

> Ficció, entreteniment i altres formats

8. Evitar estereotips negatius o estigmes.

9. Fer visibles i reconèixer les veus i el paper de les dones en el món rural.

10. Integrar realitats interseccionals i revisar el victimisme.

11. Comptar amb la creació local radicada al rural i promoure-la.

12.Normalitzar la presència del rural en la ficció, l’entreteniment i les
xarxes socials.

13. Equilibrar les representacions en comunicació corporativa i publicitat

14. Prendre perspectives amples en el debat tecnològic i estar amatents a
la intel·ligència artificial.

15. Fomentar el coneixement de les comunitats i del vincle amb els entorns.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *