CLICKBAIT El Col.legi de Periodistes, el Consell de la Informació de Catalunya i onze universitats denuncien el ‘clickbait’ com una amenaça pel periodisme

En defensa dels valors ètics del periodisme                                                              El CIC és l’òrgan d’autoregulació de la professió periodística a                                                                                                                                                     Catalunya que vetlla pel compliment del Codi Deontològic 

La publicitat amb aparença d’informació i l’ús de la IA marquen les darreres queixes tramitades pel CIC

El Consell de la Informació de Catalunya ha constatat novament, en les queixes tramitades durant el segon trimestre de l’any, que el criteri 7 del Codi Deontològic de la professió periodística —relatiu als conflictes d’interès— continua sent un dels més esmentats. A més, l’ús de la Intel·ligència Artificial a les redaccions comença ja a reflectir-se en els expedients gestionats pel CIC.

Consulta a continuació les darreres queixes resoltes pel Ple del CIC en reunió de data 7 de juliol de 2025: 

Expedient núm. 10.2025: Escrit de queixa presentat per la Sra. M.M. per una informació apareguda al digital El Nacional i titulada “El millor restaurant de Barcelona per a celíacs”, al considerar que no es pot distingir si es tracta de publicitat o periodisme.

ACORD: Que la manera com està redactada la notícia i la relació del seu autor amb l’establiment a través de les xarxes socials vulnera el Criteri 7 del Codi Deontològic de la professió periodística a Catalunya.

Que es considera també vulnerat el Criteri 1 del Codi i per aquest motiu, i per evitar possibles confusions entre els seus lectors, es recomana al mitjà que adopti mesures per garantir la transparència en la publicació de continguts que puguin tenir caràcter promocional, i que reforci els mecanismes interns per prevenir conflictes d’interès entre els seus col·laboradors.

Expedient núm. 11.2025: Queixa de la Sra. AJ per la possible vulneració de l’annex A del Codi Deontològic per la publicació d’una imatge generada amb IA del Sr. Hansi Flick a la portada del diari Sport del 24 de febrer de 2025. 

ACORD: Atès que el Codi Deontològic encara no contempla específicament les imatges generades per intel·ligència artificial, considerem que l’Annex A és el criteri més pertinent per orientar la valoració d’aquest cas, ja que recull els principis de veracitat i autenticitat de la informació visual que han de regir també en aquest nou escenari tecnològic. A més, cal valorar que la imatge generada, motiu de la queixa, s’ha obtingut a partir de moltes fotografies reals, -per tant amb autoria contrastable i reconeguda-, i entenem que ocupa el lloc del fotoperiodisme, precisament per aquesta aparença derivada de les fotografies en què es basa.

El CIC valora la transparència i la voluntat de bones pràctiques del diari Sport advertint de que la imatge s’ha generat amb intel·ligència artificial. Però, alhora, recorda que l’Annex A del Codi Deontològic adverteix que “no estan permeses les manipulacions que suposin alteració de la informació visual registrada originalment per l’objectiu de la càmera”. No estem davant d’una fotografia manipulada. Estem parlant d’una imatge creada artificialment com a resultat d’una manipulació d’un nombre indeterminat de fotografies. I és en aquest sentit que es podria considerar vulnerat l’Annex A del Codi Deontològic.

Tot i això, davant els nous reptes que planteja la IA, aquest Consell considera que és imprescindible una actualització del Codi Deontològic* que analitzi la nova realitat i la faci compatible amb els principis ètics de la professió. I és indispensable que una representació de fotoperiodistes professionals en actiu tingui veu en la comissió que se’n faci càrrec. (*conté també reflexió final)

Expedient núm. 12/2025: Escrit presentat per correu electrònic firmat per la senyora J.F., que es queixa de que a El Periódico ha pogut llegir una peça que té un clar contingut publicitari sense que això sigui degudament advertit als lectors. 

ACORD: Amb la inclusió de la peça “Samaná: un lugar para recordar en el Caribe” El Periódico ha transgredit el criteri 7 del Codi Deontològic, referent als conflictes d’interessos, que entre altres coses estableix: “Cal rebutjar les fórmules de promoció o publicitat sota l’aparença deliberada d’informacions periodístiques”.

Expedient núm. 13/2025: Escrit de queixa del Col·legi Singuerlín (Santa Coloma de Gramenet) per un reportatge emès a 3cat titulat Lesbofòbia, una realitat invisibilitzada? al considerar que vulnera els criteris 1, 2, 3, 7 i 10 del del Codi Deontològic.

ACORD: 3Cat no ha incomplert de forma directa cap punt del Codi Deontològic amb l’emissió del reportatge Lesbofòbia, una realitat invisibilitzada?, ja que la peça es basa en una sentència judicial i en tot moment deixa clar quins són els fets i quines són les opinions de la protagonista. Malgrat tot, el CIC insta 3Cat a reflexionar sobre la conveniència de vincular aquest cas a una situació de lesbofòbia malgrat que la sentència no ho acrediti, pels possibles perjudicis que això pot comportar a l’escola, i subratlla la necessitat de buscar més testimonis a l’hora d’elaborar una peça d’aquestes característiques.    

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *