CLICKBAIT El Col.legi de Periodistes, el Consell de la Informació de Catalunya i onze universitats denuncien el ‘clickbait’ com una amenaça pel periodisme

En defensa dels valors ètics del periodisme                                                              El CIC és l’òrgan d’autoregulació de la professió periodística a                                                                                                                                                     Catalunya que vetlla pel compliment del Codi Deontològic 

Aprovada la reforma del Codi Deontològic del periodisme català

Foto de Xavier Cervera (La Vanguardia)
Foto de Xavier Cervera (La Vanguardia)

L'actualització ha estat ratificada per unanimitat durant el VII Congrés de Periodistes de Catalunya, celebrat a Barcelona els dies 7 i 8 de novembre.

El VII Congrés de Periodistes de Catalunya, celebrat els dies 7 i 8 de novembre a Barcelona, va aprovar la reforma del Codi Deontològic del Col·legi de Periodistes de Catalunya, un instrument fonamental per al treball que realitza el Consell de la Informació de Catalunya com a òrgan autoregulador que vetlla pel seu compliment. 

Amb el 95% de suport dels col·legiats i col·legiades que hi van participar en la votació durant el Congrés, el nou text incorpora un preàmbul renovat, nous annexos que s’afegeixen als aprovats en el Congrés de 2016 i diverses modificacions als criteris i annexos ja existents. 

Aquesta nova versió actualitza els principis ètics de la professió per donar resposta als reptes i amenaces que planteja l’entorn comunicatiu actual: reforça el compromís amb la veritat i estableix el deure de combatre la mentida, la desinformació i el negacionisme científic i situa l’ètica periodística dins el respecte als drets humans i la lluita contra el discurs d’odi. Recorda, a més, que el periodisme garanteix un dret ciutadà fonamental: el dret a la informació.

Inclou canvis rellevants com el tractament del suïcidi, considerant-lo un problema de salut pública que es pot prevenir i remarcant que cal evitar el sensacionalisme i qualsevol romanticisme o glamur aplicat al llenguatge. Defineix, d’altra banda, en el seu preàmbul, qui és periodista i qui no i què és un mitjà de comunicació basant-se en la transparència i el compromís amb el codi ètic.

El Codi que, per primer cop aborda el clikbait, considera que el seu ús compromet la qualitat de la informació,  i exigeix també que les plataformes digitals assumeixin responsabilitat editorial respecte als seus continguts a les xarxes socials. En relació amb la intel·ligència artificial, estableix la necessitat de supervisió humana i recomana que l’ús d’imatges generades per IA no s’utilitzi en contextos periodístics, entre els aspectes a destacar.

En l’àmbit de l’emergència climàtica, insta a evitar el negacionisme i el discurs únic de catàstrofe, subratllant la dimensió de justícia global. Finalment, s’incorpora un annex sobre la diversitat que demana per exemple evitar referències innecessàries a l’origen, religió o color de pell, afavorir la multiculturalitat i promoure redaccions més plurals per millorar la qualitat informativa.

L’actualització és fruit d’un procés obert i participatiu impulsat pel Col·legi i pel CIC, amb l’aportació dels Grups de Treball del Col·legi, universitats i entitats de la societat civil.

En breu, el nou Codi Deontològic aprovat també estarà disponible a la secció corresponent del web del Consell de la Informació de Catalunya, i s’aplicarà en les noves queixes formulades al CIC que es tramitin a partir d’ara.

Mentrestant, podeu consultar a continuació els dotze criteris del Codi Deontològic i els seus annexos:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *