Aquest Treball de Final de Grau desenvolupa un estudi basat en l’Aprenentatge Per Servei sobre l’extrema dreta i els discursos d’odi, dos factors que alteren les societats democràtiques, i, en conseqüència el periodisme. Es parteix d’un ple del Consell de la Informació de Catalunya, que va tenir lloc el 26 de juny de 2023. Allà es van aprovar set afirmacions en contra d’aquests dos fenòmens. Des d’aquesta base, juntament amb una anàlisi qualitativa del contingut, s’investiguen les causes d’aquests discursos d’odi, però també com es poden combatre i què poden fer els mitjans per evitar que es difonguin aquesta mena de missatges.
La pèrdua de confiança dels ciutadans en els mitjans de comunicació i en els professionals del periodisme és una tendència estesa a les democràcies occidentals. Aquest estudi presenta els resultats d’una enquesta a escala espanyola amb l’objectiu d’analitzar els factors que han contribuït a aquesta desafecció. A més, examina el paper creixent dels pseudomitjans i altres fonts alternatives d’informació. En un entorn mediàtic on la producció i difusió de continguts és cada cop més econòmica en termes de temps i esforç, proliferen fonts poc fiables que generen desinformació i accentuen la polarització social. Davant d’aquest panorama, l’estudi es complementa amb entrevistes a membres de consells de premsa de diversos països europeus per explorar les solucions que es poden impulsar des de l’autoregulació periodística per fer front a aquests reptes.
En una societat sobreestimulada, els mitjans de comunicació tenen un rol essencial en la difusió rigorosa, científica i mobilitzadora de la crisi climàtica. Amb la intenció d’escurçar distàncies entre l’àmbit comunicatiu i el científic, aquest estudi fa un repàs dels impactes de la crisi climàtica a Catalunya des de quatre àmbits clau, a més d’examinar el perfil de l’audiència interessada en aquesta temàtica. A través d’entrevistes a cinc professionals de l’àmbit periodístic, científic i institucional, el treball assenyala les principals mancances de les cobertures periodístiques actuals vinculades a la crisi climàtica, proposa un glossari terminològic i conclou amb onze recomanacions deontològiques per guiar els professionals de la informació en la cobertura de la crisi climàtica.